Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
seglarfralla

Nyare Yanmar som läcker sjövatten bara i dragläge ...

Rekommendera Poster

Har en Yanmar 3JH5e 40hk ifrån 2014 som läcker in sjövatten bara vid gång. Har svampat upp ca 1/2 liter per timme på första turen när jag körde några timmar. När jag sen skulle felsöka i hamn utan att ha motorn i dragläge bara låg still vid bryggan men ökade varvtalet till 2000 läcker det ingenting så det verkar bara läcka i dragläge. 

 

Vad skulle det kunna vara har även smakat det är saltvatten som droppar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kontrollera vacumventilen. När motorn står o puttrar på tomgång så är det inte ovanligt att den läcker (orginalventilen från Yanmar är helt kass). Om det är vacumventilen så försök inte göra service på den. Köp istället en Martec vacumventil så är problemet ur världen för all framtid. Notera att Martecventilerna finns för olika grova slanganslutningar så mät innan du åker till båttillbehörsbutiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sätt fast båten ordentligt i bryggan ,lägg i växel o lite gas, allt rör ju sig lite annorlunda när motorn körs med drivning, då borde du kunna se vart det läcker ifrån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att spåra småläckage är att placera små papperstussar (toapapper fungerar bra) på ställen där det kan tänkas läcka in. Kör ett tag o kolla sen vilka tussar som blivit blöta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, jag skulle också kontrollera motorns sjövattenpump. Packboxen kan börja läcka. 

Redigerad av Klubbjackan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara frågan om en läkande roderaxel?. Båten lägger sig i annat läge vid motordrift och tryckförhållande ändras...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...