Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jmwa

Skarva tempgivartråd på kylskåps termostat?

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett äldre Waecokylskåp med kompressor Danfiss BD35F. Termostaten har lagt av, och jag tänker sätta in en ny. Men ett oväntat problem dök upp: den långa tråd som utgör tempgivare på den gamla termostaten är inte möjlig att ta loss i sin helhet. Efter några varv lindning runt röret med köldmedium (på bak/utsidan av skåpet) försvinner den in i ett långt tajt metallhölje som omger en bit av kopparröret.

Hur gör man?

Alternativ 1: kan man helt enkelt klippa tråden som sitter på den nya termostaten, och löda fast stumpen i den gamla befintliga tråden? 

Alternativ 2: kan man ta den nya tråden och linda runt kopparröret så gott det går, duger det? 

Hoppas ni förstår hur jag menar🙂

Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev jmwa:

Hej

Jag har ett äldre Waecokylskåp med kompressor Danfiss BD35F. Termostaten har lagt av, och jag tänker sätta in en ny. Men ett oväntat problem dök upp: den långa tråd som utgör tempgivare på den gamla termostaten är inte möjlig att ta loss i sin helhet. Efter några varv lindning runt röret med köldmedium (på bak/utsidan av skåpet) försvinner den in i ett långt tajt metallhölje som omger en bit av kopparröret.

Hur gör man?

Alternativ 1: kan man helt enkelt klippa tråden som sitter på den nya termostaten, och löda fast stumpen i den gamla befintliga tråden? 

Alternativ 2: kan man ta den nya tråden och linda runt kopparröret så gott det går, duger det? 

Hoppas ni förstår hur jag menar🙂

Mattias

 

Nej, nej, nej!

 

Det är ingen kabel du tänker klippa, det är ett rör (jag vet inte om det innehåller en gas eller vätska) som överför tryckvariation från bulben i kylen till ett relä i kontrollboxen och därmed slår till/från elen till kompressorn. Känselkroppen är bulben (som sitter inne i metallhöljet) och röret är till för överföring av temperaturvariationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för den varningen! Då återstår alt 2: att linda den nya termostatens tråd runt kopparröret på de ställen man kommer åt, även om.det är färre än nuvarande lindning. Kan det funka?

På bliderna: den del av slingan som går direkt från kompressorn in i skåpet. Andra bliden visar hur termostatens tråd går in i ett takt metallrör i början av slingan.

20200413_164036.jpg

20200413_164004.jpg

Redigerad av jmwa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du fotograferat är inte termostaten (men ska i alla fall inte klippas...). Det är rör med köldmedia.

 

Termostatavkännaren sitter inne i boxen för att känna av hur kallt det är i boxen. Avkännaren brukar sitta monterad vid kylelementet inne i boxen och har ett rätt tunt rör till "en burk" med temperaturvred.

 

Ledsen att behöva skriva det men du verkar ha väldigt dåliga kunskaper i hur en kylbox (kompressor, kylelement, förångare, termostat) är sammansatt och fungerar. Du bör nog ta hjälp av någon som på plats kan peka på vad som är vad. Om det är termostaten som är trasig så går det att kortsluta för att se att kompressorn fungerar, men då måste du veta exakt var du ska göra den kortslutningen annars kan det gå sönder andra delar i kylen. Låt definitivt bli att kapa de rör du fotograferat, de innehåller köldmedium och om de går sönder så är det bara att lämna in hela kylen för reparation (om det är lönt att kosta på reparation - rådet från verkstan kan även bli att köpa nytt).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt så dum är jag inte🙂. Det är inte röret med köldmedia jag ber dig titta på utan det lila mjuka röret som utgör givaren till termostaten. Man kan följa det inne från termostaten och vidare ut på baksidan där det bl a gå in under en yttre mantling av metall utanpå kopparröret med köldmediet. Självklart har jag gjort en brygga mellan de två rätta anslutningarna på styrenheten, och på så sätt kunnat bekräfta att det är termostaten som är felet. Byggde för några år sedan en kylbox av nya o gamla delar till min förra båt, med vattenkyld kompressor (suverän effekt!). Då fäste jag givarens ände vid förångaren, vilket funkade förträffligt. Därför förstår jag inte varför givaren är så komplicerat monterad på mitt nuvarande kylskåp. De ska ju gå att byta, men här är den fastklämd lite varstans!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nu ser jag, så dum är jag😅 Jag förväxlade givaren med ett tunt rör med köldmedium. Då är saken löst.

Ursäkta besväret!

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev jmwa:

Jo, nu ser jag, så dum är jag😅 Jag förväxlade givaren med ett tunt rör med köldmedium. Då är saken löst.

Ursäkta besväret!

Det rör du misstog för termostatens kapilärrör är köldmediekretsens kapilärrör.

I det tunna rör du fotograferat går köldmediet till förångaren (gasform) och i det tjocka går det tillbaka till kompressorn (som vätska)

 

Du har säkert förstått redan men för att du inte ska sabba termostaten: Du kan inte förkorta eller skarva termostatens kapilärrör. Det är som sagt ett gasfyllt rör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser på en del utländska forum att några har bytt till (billig) digital termostat när den gamla traditionella gått sönder. De tycker sig få bättre kontroll över verklig temp i skåpet, och minskad förbrukning. Stämmer det, eller är det för bra för att vara sant? Vilka nackdelar kan man tänka sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får en jämnare lufttemperatur i skåpet med elektronisk termostat men temperaturen i maten kommer bli densamma som med mekanisk termostat.

Du får en ngt minskad förbrukning men det är försumbart. Du kompenserar för detta genom att minska öppningstillfällen varje dygn med ngn öppning eller så. 

Så alltså, i praktiken ingen fördel men heller ingen nackdel.

 

Sätt dit den termostat du har och kör med den tycker jag.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Du får en jämnare lufttemperatur i skåpet med elektronisk termostat men temperaturen i maten kommer bli densamma som med mekanisk termostat.

Du får en ngt minskad förbrukning men det är försumbart. Du kompenserar för detta genom att minska öppningstillfällen varje dygn med ngn öppning eller så. 

Så alltså, i praktiken ingen fördel men heller ingen nackdel.

 

Sätt dit den termostat du har och kör med den tycker jag.

 

/Mathias

Tack för svar! Jag har ännu ingen ersättningstermostat (den befintliga är trasig) därav frågan. Tänkte att installationen av en extern digital kunde varit lite enklare. Möjligen också billigare (har sett både billiga och dyra på nätet). Det finns tid att fundera lite till, tack och lov.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...