Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Septitankens glykol i hamnens sugtömning?

Rekommendera Poster

Bukar man få sugtöma en toatank som innehåller en del glykol?

 

I samband med vinterkonserveringen blaskade jag ju i en del glykol.

Sjösättning imorn bitti. Kommer ej i kontakt med hamnen innan dess för att efterhöra. 

Svårt att tidsmässigt hinna med att manuellt tömma ut i hinkar etc innan sjösättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte frågar så "får" man det 😀. Bäst vore det väl om det är en "ekologisk" glykol men den tär visst på slangar etc (har jag läst).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger ja. Vad skulle alternativet vara? Ut i sjön/havet? Knappast bättre.

 

Jag gör som ovan, frågar inte. Jag har ”miljöglykol” i muggen, och inte värst mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta spolarvätska nästa gång, betydligt mer miljövänligt och renare samvete 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Stephan_D:

Ta spolarvätska nästa gång, betydligt mer miljövänligt och renare samvete 🙂

Fast inte för gummipackningarna i toaletten. Där ska det vara glykol enligt Jabsco, inget annat!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flygplatser hanterar glykol från avisning på två sätt, antingen släpps glykolen ut i närliggande vattendrag eller så går den till reningsverk. Vi talar om mängder som mäts i ton.

 

En vinterkonserverad toa känns i det perspektivet fjuttigt och jag skulle inte tveka att låta reningsverket ta hand om glykogen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Flygplatser hanterar glykol från avisning på två sätt, antingen släpps glykolen ut i närliggande vattendrag eller så går den till reningsverk. Vi talar om mängder som mäts i ton.

 

En vinterkonserverad toa känns i det perspektivet fjuttigt och jag skulle inte tveka att låta reningsverket ta hand om glykolen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade miljövänlig glykol i  min jabsco toalett under vintern, det började läcka genom en packning, inte hänt tidigare år när jag använt "miljöfarlig" glykol. 

 

Det slog mig under vintern att enda egentliga anledningen till att man har glykol är för att det inte skall frysa och hålla lukten från tanken borta från båten. 

 

Att det inte skall frysa - kan man lösa genom att se till att suga ut tanken och öppna till toaletten inlopp - inte släppa in mer spolvatten. 

 

Därefter kan man ju sätta på en vasklösare som kan skapa vaccum så den sitter fast i muggstolen. 

 

För min del så satte jag på en extra backventil på utslangen - den borde hålla tätt mot lukt - så under kommande vinter tänkte jag tömma allt och inte göra något mer, se om det räcker - så slipper man huvudbry med var man skall göra av glykolen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev RikardE:

Jag hade miljövänlig glykol i  min jabsco toalett under vintern, det började läcka genom en packning, inte hänt tidigare år när jag använt "miljöfarlig" glykol.

Svårt att dra slutsatser av ett enda fall. Jag har använt miljöglykol senaste 20 åren och aldrig bytt jokerventil eller någon packning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-14 vid 06:02 skrev Mackey:

Flygplatser hanterar glykol från avisning på två sätt, antingen släpps glykolen ut i närliggande vattendrag eller så går den till reningsverk. Vi talar om mängder som mäts i ton.

 

En vinterkonserverad toa känns i det perspektivet fjuttigt och jag skulle inte tveka att låta reningsverket ta hand om glykogen.

Förmodar att du pratar om glykol från avisning. Då är det propylenglykol som används samma sak som i tex hudkrämer och inte särskilt giftigt, däremot inget  man vill ha i vattendrag då det är syreförbrukande vid nedbrytning och därmed orsakar problem för djurlivet. Det är därför stränga krav på uppsamling av använd avisningsvätska. Ofta går den till återvinning men ibland till reningsverket som gärna tar emot den då den har positiva effekter i den processen. Är det propylenglykol är det alltså inget problem att skicka in den i bajssugen. Etylenglykol är däremot riktigt otrevligt då det har den otrevliga kombinationen av att vara gott och giftigt. Särskilt djur och barn är i riskgruppen. Skulle amdrig få för mig att använda det i båtsammanhang och förstår inte varför det inte är förbjudet vid motorkonservering tex. Däremot kan det möjligen vara lite mindre agresivt mot packningar i toaletten men där finns andra möjligheter att förhindra frysskador. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi endå är inne på glykol. Hur hanterar ni glykolen som ni har i motorn efter vintern? Körs den på samma sätt i en hink? Eller dammsuger ni ur detta efter vintern innan sjösättning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med propylenglykol och släpper det direkt på hamnplan eller i vattnet. Det bryts ner snabbt. Med etylenglykol skulle en pöl på hamnplanen vara en dödsfälla för hundar och andra djur så det är viktigt att välja rätt här. Tyvärr vet jag att många inte förstår skillnaden och väljer den billigaste flaskan. I många butiker finns därför bara det sämre alternativet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vintras var min elräkning rätt hög.

Jag hade installerat en ny septiktank, som jag testade med vatten, satte en frostvakt inunder för att det inte skulle frysa.... Ingen glykol i den denna vintern i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft glykol i toa eller tank. Tömmer tanken innan torrsättning, det lilla som eventuellt är kvar har gott om plats att expandera om det vill frysa.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...