Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Milke

Plastad träbåt + tjära

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har nyligen köpt min första båt. En fin träbåt som är plastad när den byggdes (jag vet att detta inte är en favorit ibland träbåtsentusiaster). Båten är i kanon bra skick byggdes 2010 av han jag köpte den av. 
 

Jag har två frågor. 
1.  Han som byggde de har varje år bottenmålat båten med tjära. Jag tycker det verkar märkligt. Finns det något som kan vara bra med detta?

 

2. Om det skulle gå hål i plasten. Är man körd då eller kan det fixas på något sätt. Tänker att fukt tränger in i trädet och att det sedan är svårt att bli av med. 
 

tacksam för svar och tips runt plastad träbåt. 
 

Tack/ Milke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Har tidigare ägaren målat botten (yttre skalet) som är av plast med tjära eller är det den inre botten (som väl är av trä???). Är det den yttre botten är det inte mycket nytta med tjäran. 

2. Förutsatt att båten har en yttre yta av glasfiberarmerad plast så är det ju lite kinkigt om det läcker in vatten den vägen då det sugs upp av trät innanför med följd att trät ruttnar. Men risken brukar vara ganska liten att det går hål i ett plastskrov om det är ordentligt gjort. 

 

Vore bra om du förtydligar lite. 

 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man skall ha med sig är att anledningen till att man ser lite snett på plastade träbåtar är för att de är en riskkonstruktion. För att den skall fungera bra och hålla krävs att vidhäftningen mellan plast och trä är väldigt hög, och att träet invändigt hålls torrt från slagvatten och liknande. 
 

Så - varför båten är tjärad... ingen aning. Är den det, eller är den målad med ”VC Tar”, dvs tjärepoxy som tätar plasten..? Plast är ju inte 100% tätt i sig. 
Eller har hen som byggde båten använt tjära som beväxningsskydd..?

 

Om det går hål i plasten får man låta torka över vintern och laga på våren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjärepoxi eller tjära bör ju den du köpte båten av kunna svara på.

 

Kanske har tjära använts för att ge fiskarna eller fiskarna lite träbåtskänsla, även detta borde säljaren kunna svara på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. 
 

det är en träbåt med epoxi plast och väv utan på. 
 

han har varje år lagt tjära, som används till husgrunder utan på plasten. Han gör det för att skydda och för att täta.   Han har byggt flera tidigare båtar och säger att detta funkar väldigt bra och är ett enkelt och billigt underhåll. Jag tycker det borde vara effektivare att måla båten med en bottenfärg istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Milke:

Tack för alla svar. 
 

det är en träbåt med epoxi plast och väv utan på. 
 

han har varje år lagt tjära, som används till husgrunder utan på plasten. Han gör det för att skydda och för att täta.   Han har byggt flera tidigare båtar och säger att detta funkar väldigt bra och är ett enkelt och billigt underhåll. Jag tycker det borde vara effektivare att måla båten med en bottenfärg istället. 

Jag skulle vara skeptisk till en båt med en byggare som säger så. 
Ska man vara misstänksam så tror man att han döljer något under tjäran. 
Men kan ju för en gångs skull (🙄) vara helt fel ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN. 
 

jo, men jag har gått på mag känsla. Han är 85år gammal och känns extremt ärlig. Det är hans lilla ögonsten. Tror inte han döljer nått. Skrovet känns väldigt håret och bra för vad jag kan bedömma. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var vackra former på den damen.

 

Ser ju välskött ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Ja, den är väldigt fin och väldigt välbyggd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den båten ser ut att vara byggd och skött med kärlek. Det största felet med plastade träbåtar brukar vara ägarna. Allt för många tror att i och med att båten är plastad så kan man sköta den som en plastbåt. När det gäller utsidan så stämmer det rätt bra. Insidan skall däremot skötas som en vanlig träbåt. Den absolut största fuktbelastningen som skadar träet i en plastad träbåt kommer från insidan. På hösten skall båtens insida hinna torka upp och på våren skall den ytbehandlas med linolja eller något liknande som impregnerar träet utan att täcka in det. En välplacerad länspump som håller slagvattnet bort är en bra investering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! 
 

Skrivet insida är impregnerat med linolja. Tänkte dra över det en sväng till innan jag sjösätter.
 

Ingen mer kommentar runt tjärade plasten på utsidan? Ingen som har varit med om detta?

som sagt verkar byggaren ha sköt om sina grejer och har bra koll på allt, därför är det ju knepigt om ha. Är helt ute och cyklar med tjärna. OBS! Han rekommenderade mig att om jag ska ha båten i saltvatten skulle inte tjäran funka längre.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi pratar lite fysiska egenskaper...

Epoxyn är tät. Förutsätter här att båtbyggaren använt tillräckliga lager. 

”Tjäran” som du talar om låter mer som kall-asfalt, sådant använde man för att täta husgrunder med för sisådär en 30 år sedan men inte idag.
Det är inte speciellt tätt. 

Vad den gör på båten, vad den fyller för funktion, kan nog bara båtbyggaren svara på. Om den nu har någon verklig funktion. Annorlunda är det hur som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kall asfalt är precis vad det är. Jag misstänker dock att den borde ha viss tätningsförmåga. Men det kanske bara är för att skydda mot smutts och annat då den är ganska lätt att tvätta bort och få på ny varje säsong  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Det var vackra former på den damen.

 

Ser ju välskött ut.

Jag håller med. Och är förvånad. 

 

12 minuter sedan skrev Peter_K:

”Tjäran” som du talar om låter mer som kall-asfalt, sådant använde man för att täta husgrunder med för sisådär en 30 år sedan men inte idag.
Det är inte speciellt tätt. 

Vad den gör på båten, vad den fyller för funktion, kan nog bara båtbyggaren svara på. Om den nu har någon verklig funktion. Annorlunda är det hur som helst. 

Och även här håller jag med. 
Skulle säga att med bilderna har jag fått en helt annan uppfattning om båten och bygget. Och jag tror att den som byggde båten kan svara på många frågor då han verkar vara en man med en klar uppfattning om varför han gjort på ett visst sätt. 
Fråga varför tjäran (kall-asfalten som vi kallar den behöver du ju inte använda när du pratar med honom) sitter utanpå plasten och vad den har för funktion.  
Fråga också varför han byggde ett plastat skrov utanpå trät. 
Hur han gjort för att det ska sitta tight ihop. 
Om jag gissar rätt blir han nog bara glad för en massa frågor om båten. 
Lycka till och håll oss underrättade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer!

 

kul att ni gillar den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

asfalten. 
har enligt byggaren samma funktion som en botten färg. Att hålla växtlighet bort och skydda skrovet. Under ligger en 2 komponents färg som håller tätt. Det fiffiga (enligt honom) är att man inte behöver skrapa färg utan bara tvätta rent och dra på ny asfalt. Låter väll bra, men hur är det för miljön? Och hur svårt kommer det vara att få bort den om jag vill lägga på riktig bottenfärg. 
 

anledningen att den plastades var för att slippa jobb. Lätt och enkelt att sköta. 

 

han har först dragit på epoxi plast, sen epoxi och väv upprepade gånger. 
 

Det känns som han har koll på läget och att det funkar bra på hans sätt. Men börjar tröttna på att jag ifråga sätter hans tjära. Haha. 
 

någon som har tips på hur jag enkelt får bort asfalt från mitt skrov?
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Norr om Örskär (ligger utanför Öregrund) är det rätt hårda krav på vad som målas på båtbottnarna. Dessutom trivs inte havstulpaner i det söta vattnet där. Din tjära ingår med största sannolikhet inte i det godkända produktutbudet....

 

För att få bort tjäran så är det nog vass skrapa och tvättning med lämpligt lösningsmedel som får tas till. Som lösningsmedel är det bara att testa i skalan svagare till starkare (lacknafta, förtunning, aceton). Det lär gå åt mycket trasor. Ju mer du kan skrapa bort desto mindre att tvätta. Slippapper lär gegga ihop så det ska nog undvikas tills tjäran är borttvättad men då lär det behövas för att få fästyta för ny bottenfärg.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skrapa inte igenom de två epoxilagren under tjäran lätt hänt om du drar snett med skrapan.

Värm också innan om du nu skall skrapa.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket slit och testande helgen. Asfaltsbortagare löste upp de som inte gick att skrapa bort. Sen var det bara att torka av. Trist och klibbigt jobb. Men snart kan vi lägg på ny epoxi primer och grundfärg. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...