Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fender69

Har jag förstört teaken?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Förra säsongen fick jag en skada i teaken som syns på den första bilden. Efter det försökte jag tvätta bort med Snappy Teak (tredje bilden) men fick djupa fåror i teaken och sedan gick på rätt hårt med klorin på fläckarna. Det gav inget resultat så nu har jag gått på med excenterslipen vilket gav resultat som syns på bilden (andra bilden). Tyvärr ser det fortfarande för taskigt ut och vill göra något ytterligare. Ska jag ...

 

1. Slipa ned de oskadade delarna och hoppas att nyanserna stämmer

2. Gå på med mer klorin (outspädd) 

3. Anlita en professionell person

1E36C4B2-E788-4F35-B036-A764BEB7E051.jpeg

CC4AD5C6-7524-491A-9363-A66858801646.jpeg

2F636510-BDBF-4390-B41C-8B59B26404EC.jpeg

Redigerad av fender69

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt...

4. Olja, sjösätt och låt solen ta hand om blekningen under säsongen, så är det helt OK till nästa år. Det är en båt, inte en vardagsrumsmöbel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @Peter_K och tycker du har fått till det mycket snyggt!

Sol, väder och vind kommer justera resten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev ChristerN:

Håller med @Peter_K och tycker du har fått till det mycket snyggt!

Sol, väder och vind kommer justera resten. 

Och dessvärre kommer även övrigt åldrande och kommande skador att justera skadans intryck. 

Man kan kalla det för patina så känns det lite bättre... 

ibland.

 

Det mesta på en båt blir sämre och sämre med åren så det är bara att försöka leva med det. Kom att tänka på hur "trädgårdsmästaren" på Friande arena i Solna beskrev sitt arbete när arenan var ny.

 

"Jag ser inte till att gräset växer och mår bra. Jag ser till att det dör långsamt."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat snappy efter du slipat eller var det innan? Det ser ju ut som det är precis sånt som snappy är bra på. Rengör + blekning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla som svarat. Tiden läker även teakskador har jag lärt mej här nu. Ställer undan min slipmaskin. Skvätte på lite Boracol idag på ett område kring skadan och hoppas på effekt. Tänkte därefter lägga på Owatrol Marine D1. Sen får sommaren ha sin gång ... Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hysteria:

Har du provat snappy efter du slipat eller var det innan? Det ser ju ut som det är precis sånt som snappy är bra på. Rengör + blekning. 

Innan slipningen. Snappy blekte rätt bra faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev fender69:

Tack alla som svarat. Tiden läker även teakskador har jag lärt mej här nu. Ställer undan min slipmaskin. Skvätte på lite Boracol idag på ett område kring skadan och hoppas på effekt. Tänkte därefter lägga på Owatrol Marine D1. Sen får sommaren ha sin gång ... Tack igen!

Boracol är bra mot mögel och röta, men det där ser inte ut att vara något av det, så det lär väl inte ha någon synbar effekt..?

Oavsett, det kommer bli bra tillslut 🙂 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har hänt om man får fråga. 

Förstår om det känns tråkigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev hysteria:

Ska du inte prova snappy igen då efter slipning? 
 

Jo det tror jag att jag gör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev tugge:

Vad har hänt om man får fråga. 

Förstår om det känns tråkigt.

Det var förra året efter jag skurat däcket med sopa som jag ställde en verktygslåda i metall på ett dyngsurt teak och lämnade den där i 2 v. Kan inte förlåta mig själv. Efter det körde jag snappy, därefter slip och nu boracol. Blir nog en omgång snappy, sedan owatrol d1 eventuellt även d2.

Redigerad av fender69

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev fender69:

Det var förra året efter jag skurat däcket med sopa som jag ställde en verktygslåda i metall på ett dyngsurt teak och lämnade den där i 2 v. Kan inte förlåta mig själv.

- - -

Oxalsyra löser o bleker rost. En burk kostar knappt en hundring på Bauhaus. Kan vara värt ett försök innan du låser in det med oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Lintott:

Oxalsyra löser o bleker rost. En burk kostar knappt en hundring på Bauhaus. Kan vara värt ett försök innan du låser in det med oljan.

Om man inte har ett Bauhaus i närheten så är Biltemas, om det finns i närheten, fälgrengöring ett alternativ. Jag vet dock inte koncentrationen på Bauhaus produkt jämfört med Biltemas.

https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/falgrengoring/falgrengoring-bio-2000041272

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...