Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hallå!

 

jag är ute efter ett ekolod budget som tänkte användas till fiske. Lite sugen att testa ”prickskytte” eller att åtminstone ha möjlighet till det. Vad jag förstår ska det finnas realtidsfönster eller skvallerfönster?    
kollar på olika ekolod och finner det väldigt otydligt i specarna om det finns det eller ej. Tacksam för tips på ekolod i budgetsegmentet som har det. Har just nu ett Wi-Fish och det verkar sakna den möjligheten.

 

mvh Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... jag kanske är fel ute då jag säger att min Garmin 52dv har ett sådant som jag inte riktigt förstår mig på. Det ser ut som skalan på ett gammalt Seafarer ett sådant där jättegammal lod med roterande och fluorescerande skala.

Iallafall en ring med djupangivelser i periferin och någon markering som jag inte haft anledning att lära mig att förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev c_gunnarsson:

Hallå!

 

jag är ute efter ett ekolod budget som tänkte användas till fiske. Lite sugen att testa ”prickskytte” eller att åtminstone ha möjlighet till det. Vad jag förstår ska det finnas realtidsfönster eller skvallerfönster?    
kollar på olika ekolod och finner det väldigt otydligt i specarna om det finns det eller ej. Tacksam för tips på ekolod i budgetsegmentet som har det. Har just nu ett Wi-Fish och det verkar sakna den möjligheten.

 

mvh Conny


Jag har ett Lowrance Hook 4, och det har ett "skvallerfönster", dvs en sån där stapel som visar vad som just nu är under sensorn. Det som strax efteråt ritas ut på den rullande bilden, alltså.

Hook-serien har ersatts av den i stort sett identiska Hook2-serien. 4 är storleken på skärmen i diagonaltum. Min kostade under 2000 kr. X-versioner utan navigering/karta/sjökortsfunktion finns också, alltså rena ekolod, som då är lite billigare.

"Amplitude Scope" kallar Lowrance det på de modellerna.

Länk till bild som visar hur det ser ut (inte från en Lowrance, men du ser principen längst till höger i bild):
https://fishinweb.com/messages/messages/13028/13406.jpg

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tips och bra info.

det fick bli ett Garmin striker plus 4cv med gt-20 givare. Hoppas att jag blir nöjd :) återkommer när jag testat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag hittills tycker om ekolodet.

det funkar bra och har skvallerfönster.

ger en bra bild och kul kartläggningsfunktion så man kan spela in bottenstrukturen på relevanta platser. Huruvida det är bra till prickskytte vill jag inte kommentera då jag bara halvhjärtat testat det utan resultat vilket jag nog inte kan beskylla ekolodet för :)

Till trolling fungerar det alldeles ypperligt.

fantastiskt bra med gps när man åker nånstans i dagsljus och ska hem mitt i becksvarta natten då man ser rutten man åkte tidigare.

överlag är jag nöjd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött det funkar som du tänkt. Nu är det inte utrustningen det hänger på om du inte får fisk....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin 4cv plus är ett väldigt kompetent lod om man inte vill gå för "the full Monty".

Jag har ett som komplement och "reselod" när jag åker utomlands eller kör hyrbåt i SE.

Du kan lägga spår och waypoints utöver "rita" egna sjökort i nya vatten.

 

För ca 2 000 kr är det rejält prisvärt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...