Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Dadid

hur koppla in kompletterande solpanel?

Rekommendera Poster

Har en ny och fin regulator Epever 30A samt en urgammal 50W panel på pinne i aktern.

Med tiden skal den ursprungliga panelen ersättas med nya flexibla paneler.

I mellantiden tänkte jag möjliggöra inkoppling av en hopfällbar 50W. 

Har förstått att det kan vara vankligt att koppla in paneler med olika antal celler till samma regulator. Är det så?

Är det ändå rimligt ok att göra så, eller måste jag ha ytterligare en regulator? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Dadid:

Har en ny och fin regulator Epever 30A samt en urgammal 50W panel på pinne i aktern.

Med tiden skal den ursprungliga panelen ersättas med nya flexibla paneler.

I mellantiden tänkte jag möjliggöra inkoppling av en hopfällbar 50W. 

Har förstått att det kan vara vankligt att koppla in paneler med olika antal celler till samma regulator. Är det så?

Är det ändå rimligt ok att göra så, eller måste jag ha ytterligare en regulator? 

Det kan omöjligt förorsaka någon skada på vare sig solpaneler, regulator eller batterier, om solpanelerna matar olika spänning,  så ur den aspekten är det ofarligt.

 

Det som händer är att den solpanel som ger låg spänning inte kommer att tillföra någon nytta så länge spänningen är högre från panelen med högre utspänning. Om panelen med högre spänning blir skuggad så kan panelen med lägre spänning ta över och tillföra laddning till batteriet. Så någon nytta kommer du att få av att koppla in båda.

 

Om de båda panelerna har en utspänning som endast avviker lite grand så kommer båda sannolikt att tillföra nytta större delen av tiden.

 

Om panelerna är väldigt olika o du vill ha maximal nytta så ska du installera ytterligare en regulator.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Track.

Alltså, om man har 200 W som ger 19V och kompletterar med 50 W som ger 21 så har man gjort bort sig gruvligt?

 

Ser att många ligger på 17,2 till 18. Är det att betrakta som lika?

 

Om man har två regulatorer, kan inte den ena uppleva att banken är full och mata in ”vilospänning”?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Dadid:

Track.

Alltså, om man har 200 W som ger 19V och kompletterar med 50 W som ger 21 så har man gjort bort sig gruvligt?

 

Ser att många ligger på 17,2 till 18. Är det att betrakta som lika?

 

Om man har två regulatorer, kan inte den ena uppleva att banken är full och mata in ”vilospänning”?

Spänningen på panelerna sjunker alltid när de belastas så de kommer att närma sig varandra. Exakt utfall dina paneler med olika effekt o spänning är nog omöjligt att gissa. Det enda säkra är att mäta.

 

Om 17,2-18V fungerar bra tillsammans beror nog på vilken arbetsspänning de kommer att ha. Gissningsvis så trivs de bättre tillsammans än två paneler med 19 o 21V. Sen gäller det att kolla vilket spänningsvärde som angetts. Mina paneler har en spec med vilospänning 20,8V (Open Circuit Voltage/Voic ) och max belastad 17,6V (Max Power Voltage/Vmp ) så spänningen sjunker rätt mycket i praktisk drift.

 

Med två regulatorer så ska de nog ställas för att mata ut samma spänning för att inte störas av varandra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade börjat med att koppla in dem till samma regulator och testat?

Vore det värt att koppla dem i serie? Ser vissa problem så som långa kablar om denna koppling sker vid regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Dadid:

Du hade börjat med att koppla in dem till samma regulator och testat?

Vore det värt att koppla dem i serie? Ser vissa problem så som långa kablar om denna koppling sker vid regulatorn.

Nej, inte i serie. Då räcker det med en liten skugga på någon av dem för att strypa all laddning.

I solcellssammanhang är spänningsfallet sällan ett problem, då - precis som Lintott påpekar - spänningen faller ändå med belastningen. Och spänningen "max belastad" är ingen min-spänning, det är den spänningen där panelen ger sin maximala effekt vid tokmycket sol. Oftast vill batterierna sluka mer, och då sjunker spänningen till bara strax över aktuell batterispänning.

 

Inte ens en lampsladd på 5m kommer upp i besvärande spänningsfall med TS paneler.

 

Tänk på att angiven spänning på panelen oftast är spänningen obelastad, och när panelen med högst spänning inte klarar att lämna den ström som krävs, sjunker alltså dess spänning och den andra kommer ta vid och hjälpa till. Och om spänningen inte sjunker så den med lägre spänning får jobba innebär det ju att strömuttaget är så lågt att den ena klarar det själv och den andra behövs ju då inte i alla fall.

 

När det gäller solpaneler skall man inte fastna för mycket i teorier om vilken råspänning panelen har. För den kommer variera. Mycket.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den senaste tiden läst och testat mycket med olika solpaneler. Jag har en liten 30w solpanel och en lite större 50w

 

Vid strålande sol och perfekt vinkling mot solen i trädgården ger de faktiskt sin märkeffekt kopplade parallellt till Victron smartsolar 75/10

 

På film har jag sett jämförelser av hur partiell skuggning påverkar panelerna och kommit fram till att spänningen påverkas mycket lite när delar av panelen är skuggad. Dessvärre gör strömmen det så om man har dem kopplade i serie förlorar man i princip hela effekten medan man bara förlorar effekt från den skuggade panelen vid parallellkoppling.

 

De ger dessutom lite spänning (men ingen ström) nästan alltid. Kom precis hem från vad jag uppfattar som en kolmörk hamn ändå visar MPPTn 1,7VA

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mottager gärna tips på prisvärda 50-55w flexibla med lagbyggande anslutning på undersidan. Teknikhamstern ligger bra till. Andra källor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...