Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
matss65

Force 2 takt 3hp fundering

Rekommendera Poster

Hej

För de som inte känner till det så är den här motorn en kopia av mariners och Mercurus motor i samma storleksklass.

 

Jag funderar över ett hål som det rinner olja ur . Hålet är placerat på riggen strax ovanför propellern och där jag antar sitter ett krondrev inuti , se bild20200412_130134.thumb.jpg.b9990a00c22da1e82fbc679cd35ef1ee.jpg

 

Ser konstigt ut samtidigt ser det ut som ett hål som ska vara där. Är det till för oförbrända avgaser, jag trodde dom ska komma ut  i de andra halvrunda hålen längs upp i bilden. Motorn har legat på marken vilket skulle kunna vara orsaken  till att det rinner olja men oljenivåskruven som inte syns på bilden är nånstans mitt på bilden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet skall nog vara där. Det är till för att tömma riggröret på vatten när motorn tiltas upp ur vattnet så det inte fryser i kyla. Att det kommer olja beror på att avgaserna som också går genom riggröret innehåller oförbränd tvåtaktsolja som sakta rinner ner. Om oljan i växelhuset ser bra ut är det där inget att oroa sig över. Om oljan som rinner ut luktar transmissionsolja (växelhusolja) kan det hända att tätningen mellan riggröret och växelhuset är dålig, då kanske oljan tar den där vägen ut när motorn ligger ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Avgaserna släpps ut i ett utlopp undertill bakkant av antiventilationsplattan (den horisontella plattan ovan propellern) eller genom propellercentrum. Dessutom finns ett avgashål i riggens bakkant ovanför vattenytan.

Redigerad av guestsson
Håller med Faderullan efter att ha kollat lite bättre på bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...