Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Skuten

Vad är detta för små hål i rodret?

Rekommendera Poster

I samband med att jag skrapade lätt inför bottenmålning upptäckte jag dessa små hål i rodret. Satt små pluggar av tätningsmassa eller gammal färg i som åkte bort.

 

Vad är det? Ska jag plugga igen dem eller låta vara?

 

IMG_20200412_124825.thumb.jpg.58a0925570a723e03a77f683bf972a6f.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara gamla hål efter offeranoder som skruvats fast i rodret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla roderblad läcker ibland in vatten under sommarsäsongen och för att minimera risken för frostsprängning har en del båtägare borrat ett hål.

Under sommaren är hålet tätat med tex Sikaflex och under torrsäsongen är pluggen borttagen så vatten kan rinna ut.

 

Om ditt roder har dräneringshål för att torka så bör de tätas innan bottenmålning.

Jag hade ringt säljaren och kollat syftet med hålen.

 

Offeranod skulle kräva metallisk/elektrisk kontakt för att göra nytta...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Gamla roderblad läcker ibland in vatten under sommarsäsongen och för att minimera risken för frostsprängning har en del båtägare borrat ett hål.

Under sommaren är hålet tätat med tex Sikaflex och under torrsäsongen är pluggen borttagen så vatten kan rinna ut.

 

Om ditt roder har dräneringshål för att torka så bör de tätas innan bottenmålning.

Jag hade ringt säljaren och kollat syftet med hålen.

 

Offeranod skulle kräva metallisk/elektrisk kontakt för att göra nytta...

Ja högst sannolikt! 
Man kan ju se att det runnit ut någon smutsig vätska ur hålet.

Möjligen kan jag tycka att detta hål sitter litet högt upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket mysterium. Tror tyvärr att det blir svårt att ta reda på av säljaren. Hmm, känns riskabelt detta. Tyvärr såg jag inte riktigt om de var tätade innan jag skrapade.  Det sitter ett längre nedtill också. 

IMG_20200412_124830.thumb.jpg.dc76e547c4167bfef8c237ea79d277b8.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Skuten:

Vilket mysterium. Tror tyvärr att det blir svårt att ta reda på av säljaren. Hmm, känns riskabelt detta. Tyvärr såg jag inte riktigt om de var tätade innan jag skrapade.  Det sitter ett längre nedtill också. 

IMG_20200412_124830.thumb.jpg.dc76e547c4167bfef8c237ea79d277b8.jpg

Ingen tvekan om du bara frågar mig, då säger jag igen att det är dräneringshål.

Om du har tillgång till tryckluft så blåser du med båspistol i de övre hålen och persar ut resterande vätska i de under hålen. Sedan sätter du i en plupp med tätningsmassa eller kanske en syrafast skruv.

Kolla för säkerhets skull om det finns nya roder att köpa till den båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mja, ingen orsak att dramatisera detta kan jag tycka.
Orsaken till att drän-håltagning en gång i tiden rekommenderades var nog risken för frostsprängning vintertid.
Själv har jag sedan länge en segelbåt enligt bilden nedan, visserligen med utanpåliggande roder.
Borrade ett typ 4mm:s hål enligt skissen för typ 15 år sedan, minns inte riktigt. Glömde snart bort att fylla hålet.
Min poäng här är att mitt snart 50-åriga roder ändå överlevt utan minsta problem!

    Rent teoretiskt kan den fruktade plastpesten drabba inifrån.
    Rent teoretiskt bidrar ett vattenfyllt roder inte till båtens flytkraft.
(Ifall hålrummet är säg 4 liter så tappas bara flytkraft motsvarande 4 kg vikt/massa i aktern om det är vattenfyllt.)
    Rent praktiskt verkar det däremot inte spela nån större roll?


För ingen av dessa argument har med tiden visats sig vara  särskilt dramatiska. Inget att oroa sig för. Själv skulle jag nog låtit åtminstone nedre hålet vara öppet, men det spelar nog som sagt ingen större roll. Borde i så fall ha märkts av problem här på MG-forumet annars?

 

roder.drän.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du sprutar in tätningsmassa i hålen så lär det komma in nytt vatten i roderbladet. Det brukar bli små sprickor t.ex. vid hjärstockens infästning som är svårt att få absolut tätt. Jag tätar aldrig det dräneringshål jag har i mitt roder. Det sitter under roderbladet och det kommer alltid ut vatten där ett tag efter upptagningen. Om du pluggar o glömmer ta bort vid upptagningen så riskerar du frostsprängning... Att du har två beror nog på att någon tidigare ägare borrat ett där det inte kommit ut vatten och därför borrat ett till.

 

Att du ska börja leta nytt roder beroende på att det kommer in vatten är överdrivet. Du kan gå runt o titta på andra båtar så kommer du att se att merparten har dräneringshål.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla svaren i tråden!

 

* Vad tätar man med? Sikaflex? Eller vanlig badrumssilikon (finns hemma).

 

* Vad är ett roder gjort av? Plast och gelcoat eller metall?  Varför skulle det suttit offeranoder om det är plast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Skuten:

 

* Vad tätar man med? Sikaflex? Eller vanlig badrumssilikon (finns hemma).

Aldrig badrums-silikon. PU-massa eller MSP (”Sikaflex”, eller andra fabrikat) är bra. Biltemas marintätning är prisvärd. 

 

16 minuter sedan skrev Skuten:

* Vad är ett roder gjort av? Plast och gelcoat eller metall?  Varför skulle det suttit offeranoder om det är plast?

Ja. Plast och gelcoat, eller metall. Eller trä. 
Offeranoder på ett roder är extremt ovanligt, offeranoder på plast är extremt onödigt, så troligtvis är det dräneringshål. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Offeranoder på ett roder är extremt ovanligt, offeranoder på plast är extremt onödigt, så troligtvis är det dräneringshål. 

Nog händer det sig väl att det finns offeranoder på roder? Men det är kanske inte så vanligt. Bilden tagen från https://mshogen.wordpress.com/2010/05/15/2010-05-15/img_2645/ och det rodret ser ju ut att ha haft både anoder och dräneringshål.

 

Men som Peter K och flera säger är det sannolikt dräneringshål.

img_2645.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev AndreasR:

Nog händer det sig väl att det finns offeranoder på roder? Men det är kanske inte så vanligt.

Det är väldigt ovanligt att rodret på en plastbåt är i stål, och är det inte i stål saknas ju behovet liksom. Plast behöver inte offeranoder, inte trä heller. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Innan du tätar hålen så passa på att säkerställa att de verkligen går till ett gemensamt hålrum!
    Lättast är nog att ta en slang-stump mellan mun och ett av hålen och blåsa in luft, borde märkas direkt ifall det blåser ur det andra hålet.
Troligen har de borrats in i ett gemensamt hålrum men det kan ju eventuellt finnas nån horisontell balk som avdelar hålrummet till två?

Hur rodret är konstruerat inuti kan nog variera, så passa på att enkelt kolla detta som sagt.
Man kan ju också knacka litet lätt på olika ställen och lyssna var det låter ihåligt.
    Mitt roder - avbildat högre upp i tråden - består av två sammanfogade halvor som plastats var för sig. Man formplastar vanligen så, alltså har en form - s.k. plugg - som bestryks med släppmedel, gelcoat, flera lager plast+fibermattor. Se youtube-film. (Blir väl omöjligt att `jobba inifrån´ på ett smalt roder om det inte görs i två halvor, alltså en babords- och en styrbords-halva.)


@ AndreasR nyss: Men i din bild syns nog en äldre trä-motorbåt vars stål-roder och beslag behöver korrosionsskydd.
Inte riktigt samma sak kan jag tycka, TS snabbseglare har nog motsvarande beslag gjorda i RostFritt. Skulle förvåna mej rejält om det suttit en zinkanod på det rodret, extra mycket om den dumt nog skulle ha monterats vertikalt.

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är väldigt ovanligt att rodret på en plastbåt är i stål, och är det inte i stål saknas ju behovet liksom. Plast behöver inte offeranoder, inte trä heller. 

Så är det ju, på bilderna är det lite svårt att avgöra om det är stål eller plast och hålen (speciellt på första bilden) är väl lite konstigt placerade? Borde de inte vara i nederkant om det är menat som dräneringshål? (Håller dock fortfarande med dig om att det säkert är dräneringshål, dock tycker jag placeringen är lite udda)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Thomas-1:

Troligen har de borrats in i ett gemensamt hålrum men det kan ju eventuellt finnas nån horisontell balk som avdelar hålrummet till två?

Aha, det kan ju förklara varför det övre hålet är var det är... 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är två hål kan ju bero på att den som gjort hålen ville vara säker på att det inte blir vätskehäng i rodret. Vatten ut nertill och luft in upptill.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så är det övre hålet till för att tillföra luft så att vattnet rinner ut ur det nedre hålet på roderbladet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta om det hade jag frostsprängning i rodret på en Nimbus 2700.

Upptäckte det när jag tog ur rodret för att byta hjärtstockstätningen.
Då skvalpade det inuti rodret.

Jag borrade två hål, ett upptill och ett nedtill, då rann det ut flera liter vatten.

Då detta roder även hade råkat illa ut vid en tidigare grundkänning byttes det ut, ett eller två säsonger efteråt. Det fanns sprickor i plasten intill hjärtstocken. Men min lagning hade hållit och det hade inte kommit in mer vatten iallafall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-04-13 vid 13:11 skrev Thomas-1:

Citerar mej själv: Man formplastar vanligen så, alltså har en form - s.k. plugg - som bestryks med släppmedel, gelcoat, flera lager plast+fibermattor.

Rättelse: Nu svamlade du/jag allt, pluggen är den förebild man vill kopiera. Pluggen är alltså en förebild. Formen däremot (som ofta gjorts med liknande metoder för att skapa serieproduktionens `negativform´) är nåt annat.
Pluggen kan t.ex. vara ett träbåtskrov eller annat man vill kopiera.
    
I övrigt är jag litet skeptisk till funderingen att TS övre hål skulle vara borrat för att snabba på avrinningen genom luftinsläpp? Vinteruppläggning ger ju gott om tid för utrinning ändå??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Först gör man en plugg, och med hjälp av pluggen tillverkar man en form.

Och av pluggens utsida blir det formens insida som blir det färdiga skrovets utsida.

Som plugg kan man använda ett båtskrov väl rengjort och polerat.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...