Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
petgre

Koppla in bränslegivare Wema 0-180 ohm

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

har just installerat en fast tank på 62 liter i min Ryds 510 GTI.

Putsade i 18 liter, mäter ohm och den visar 26, vilket kan vara rimligt eftersom båten inte står rakt etc.

Dragit sladdar till givaren från instrumentet.

Nu kommer huvudproblemet jag inte fattar. Givaren ska jordas. Jordar jag i batteriet, så ger den inte längre 26 ohm.

Jordar jag inte alls visar mätaren fullt.

Ska jordsladden dras till givarna och kopplas in på minus givaren, samma som ger minus till instrumentet?

Eller var sjutton ska jag jorda givaren!??

 

//Peter

Redigerad av petgre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du kallar jord är lite oklart för mig men det ska nog vara batteriminus? Oavsett, bilden nedan från VDO visar hur installationen ska göras. Ena sladden från givaren går till instrumentet, andra till batteriminus, samma minus som är kopplat till instrumentet (om du nu har flera batterier som inte har gemensam minus).

 

bild.png.288e14e8f79681648e993b14b040cc15.png

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteri - har sedan bilens barndom betecknats som jord av dom som jobbat med dylikt................................

 

Om det kan hjälpa Ts kan man säja att det är jord i båda anslutningarna på givaren, enkelt uttryckt full jord ständigt i den ena, i den andra bestäms "mängden jord" av läget på flotören.

Alltså;  ena kontakten på givaren till minus (jord) på batteriet den andra till signalingången på instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Pentax:

Batteri - har sedan bilens barndom betecknats som jord av dom som jobbat med dylikt................................

Visserligen så, men det jag syftade på var TS text "Givaren ska jordas. Jordar jag i batteriet, så ger den inte längre 26 ohm" vilket åtminstone för mig inte är solklart vad som avses eftersom det vid någon annan "jordning" fungerade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis på Wemas instrument och givare så ligger givaren i serie mellan instrumentet och elsystemets minus. Alltså finns det ingen egentligt minus i instrumentet. Eller jo, det finns det men bara till instrumentbelysningen. Likadant på Biltemas instrument och givare som jag tycker ser ut som wemakopior. Så kopplingen i schemat ovan lär nog inte fungera.

 

Av jord är du kommen....

Minus i bilar heter numera ”batteriminus” eller ”chassijord” enligt en DIN-normen 72 552 används märkningen 31 sedan många år på anslutningar till batteriminus eller chassijord. Om det finns en bokstav efteråt är det en hint om att det finns en strömbrytare på vägen.

Även i båtelektriska grejer kan man ibland finna anslutningar med siffran 31.

Då trä och glasfiberarmerad plast leder ström förfärligt dåligt, inte alls, så kan man inte använda skrovet för  återledning av strömmen till batteriet, så man drar därför minuskablar kors och tvärs. I båtar med skrov av olika sorters metall skulle det vara ”typ” väldigt ”obra” att göra sålunda särskilt i aluminiumbåtar... men det hör inte detta ämne till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ABC, ska göra precis som bilden. Dvs koppla givarens jord till samma jord som går till instrumentet. Provade med lös sladd och då verkade det fungera. Mätaren visade knappt kvarts tank.

 

Jag drog en kabel från minus på batteriet till givarens jord. Det borde ju vara samma? Då visade den full tank? Dvs OHM påverkades på något sätt. 

 

Tack alla andra för era svar!

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Röd till plus.

Svart till givaren, den andra anslutningen från givaren till minus.

om du har 24 volts elsystem kopplas förkopplingsmotståndet in som är på 150 ohm  mellan plus och den röda kablen.

 

Belysning:

Röd/vit eller gul/vit till instrumentbelysningens strömbrytare.

(röd/vit ger röd belysning, gul/vit ger gul belysning, koppla in båda och ljuset blir orange)

Blå till minus.

Vid 24volt kopplas motståndet på 2k ohm in, kan med fördel kopplas på den blå minuskabeln.

 

Vid 12 V elsystem använder du inte dessa medskickade motstånd, du kan sända dem till mig🙈

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev petgre:

Tack ABC, ska göra precis som bilden. Dvs koppla givarens jord till samma jord som går till instrumentet. Provade med lös sladd och då verkade det fungera. Mätaren visade knappt kvarts tank.

 

Jag drog en kabel från minus på batteriet till givarens jord. Det borde ju vara samma? Då visade den full tank? Dvs OHM påverkades på något sätt. 

 

Tack alla andra för era svar!

 

//Peter

Om givaren inte är inkopplad eller felkopplad visar instrumentet full tank oavsett tankeinnehåll.

Om du har tom tank skall visarnålen röra sig en liten bit uppåt och stanna där när du slår på strömmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till slut hittade jag felet!

 

Nu har jag lärt mig att - (minus) inte alltid innebär jord!

På baksidan av varvräknaren är åtskilliga sladdar inkopplade.

jag tog + och - därifrån. Visade 12,7 volt. Perfekt!

inget hände.

Efter flera dagars muttrandes och svärandes så provade jag med ett relä.

Inget hände.

Provade med ett annat stift på varvräknaren, då fick jag både minus och jord, reläet drog.

 

Sen var det bara att koppla in det till bränslemätaren.

Allt hände - nu fungerar det.

 

Sen är det ju inte båtens fel att jag monterade bränsleblåsan åt fel fel håll och motorn dog efter några minuter :)

 

Tack för all hjälp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev petgre:

Till slut hittade jag felet!

 

Nu har jag lärt mig att - (minus) inte alltid innebär jord!

På baksidan av varvräknaren är åtskilliga sladdar inkopplade.

jag tog + och - därifrån. Visade 12,7 volt. Perfekt!

inget hände.

Efter flera dagars muttrandes och svärandes så provade jag med ett relä.

Inget hände.

Provade med ett annat stift på varvräknaren, då fick jag både minus och jord, reläet drog.

 

Sen var det bara att koppla in det till bränslemätaren.

Allt hände - nu fungerar det.

 

Sen är det ju inte båtens fel att jag monterade bränsleblåsan åt fel fel håll och motorn dog efter några minuter :)

 

Tack för all hjälp

 

Man lär sig av sina misstag!

Jag borde vara fullärd vid det här laget.

Även amöbor drar nytta av sina tidigare erfarenheter.

 

Nu är väl denna tråden avslutad men för framtida instrumentinkopplingar hos andra, kan jag dela med mig av hur jag brukar göra.

 

Om jag skall koppla in ett extra instrument, som jag nyligen gjorde, nivåmätare till septiktanken, så stal jag ström och spänning från voltmetern i motorns instrumentpanel.

Även nivåinstrumentets belysning tog jag därifrån.

Men detta innebär att jag bara kan läsa av septiktankens nivå då tändningsnyckeln är i läge "on" samt att jag bara kan få belysning i instrumentet samtidigt som tändningslåset är i läge  "on" och motorpanelens strömbrytare för instrumentbelysning är påslagen.

 

Man kan koppla en återfjädrande tryckknapp som ger ström till diverse nivåinstrument (vatten- och  septiktankar) som man kan behöva avläsa utan att slå på tändningen, denna knapp får då spänning från en säkring som "alltid" är spänningssatt. Bränsletanksinstrumentet kan ju få vara anslutet över tändningen förstås.

 

Att notera, septiktankens givare (Wema original) är "bakvänd" gentemot vatten- och bränslegivare.

Vatten och bränslegivare visar full tank vid 180 ohm, och tom tank vid 0-10 ohm ungefär.

Septiktankgivaren visar fullt vid 0 ohm och tomt vid 180 ohm.

 

Mer helt urkopplad givare (oändligt antal ohm) åker bränsletank och vattentank instrumentens visarnålar i botten förbi full tank. Och då tvärtom i septiktankinstrumentet, ja nålen rör sig inte alls när instrumentet spänningssätts.

 

Variationer finns, det finns olika standarder hos olika tillverkare, detta gäller VDO, Wema och Bitemas instrument. Det finns en annan amerikanska standard som jag inte nu ger mig in i att förklara, men den liknar mer Wemas septiktanksinstrument. Vill minnas att Suzuki har ytterligare en egen lösning på detta.

 

Fela mig om jag har rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

639163788_vanliginkopplinginstrument.jpg.859a121c1120f101d72b556ede90c70b.jpg

Ursäkta mina begränsade kunskaper i teckning.

Men så här kopplas flera typer av nivåinstrument in ombord.

Det är väldigt vanligt att givaren ligger i serie med instrumentet på minussidan.

Numera är det vanligt med lysdioder till instrumentbelysningen, och för att göra det mer komplicerat finns det lysdioder med olika färg (röda eller gula) att välja mellan, och man kan koppla in båda om man vill (orange).

Variationer kan finnas så kolla alltid bipacksedeln i förpackningen innan du ger dig in i "koppleriverksamheten".

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ursäkta mina begränsade kunskaper i teckning.

Men så här kopplas flera typer av nivåinstrument in ombord.

Hmmm. Samma som den bild jag lade in 12 april och som du av någon anledning ogillade...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ABC:

Hmmm. Samma som den bild jag lade in 12 april och som du av någon anledning ogillade...

Nej, där går minus från givaren upp till "o" instrumentet, så funkar det inte i Wemas instrument.

Men det är ju en annan konstruktion än det du refererar till. Såvida det inte är minus till instrumentbelysningen? men ärligt talat tycker jag det är ett något tillkrånglat schema.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...