Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kenneth_S

RM-tätning

Rekommendera Poster

Jag har bytt propelleraxel, och i samband med det så har jag även slängt ut den gamla glandtätningen och ska sätta i Rodahl Marins variant på Volvo Pentas Black Jack, med nippel för avluftningsslang.

 

Min fråga: Jag är inte riktigt klar med hur kylningen av axeln går till. Kyls den med det vatten som kommer in i hylsröret via lagerhållaren till cutlesslagret? Den jag köpte tätningen av sa att jag kunde sätta en T-koppling till kylvattnet, men i så fall hur? Vattnet in i hylsröret bör väl räcka? Och att det vattnet kommer ut ur nippeln vid sjösättning? Jag ska på den nippeln sätta en slang som går ovanför vattenlinjen, stannar då vattnet kvar i slangen eller ska jag sätta nåt stopp i änden av slangen?

 

Eller tänker jag som en kratta? Hjälp mig rätt ni som kan, så det inte blir galet, tack.

 

 Båten är långsamtgående, kan kanske skrämma upp henne i max 15 knop vid extremt goda förhållanden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt sitter det en egen skrovgenomföring med slang till nippeln.

Jag låter ventilen stå öppen hela tiden 

Ingen aning om det är rätt eller fel fick för mig att vattnet skulle cirkulera för kyla tätningen. Vet ej om det är samma typ som du har. Eller om funktionen är tänkt så. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Kenneth!

 

Din tätning smörjs av det vatten som kommer genom lagret och genom axelhylsan.

Slangen fäster du upp så att slangänden kommer upp en bra bit över vattenlinjen, vattnet kommer då att stå upp i slangen i samma nivå som det är utanför båten.

Slangen ska vara öppen i "överändan"

 

Detta kommer du att bli mycket nöjd med.

 

Ha en fin sommar / Kalle

Redigerad av Pentax
Tillägg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev tugge:

På min båt sitter det en egen skrovgenomföring med slang till nippeln.

Jag låter ventilen stå öppen hela tiden 

Ingen aning om det är rätt eller fel fick för mig att vattnet skulle cirkulera för kyla tätningen. Vet ej om det är samma typ som du har. Eller om funktionen är tänkt så. 

 

Som jag förstått så är det här korrekt, i alla fall enligt deras installationsanvisningar.  Om man inte tillför kylvatten som cirkulerar genom propellerhylsan och lagret så kommer det att gå varmt. En T-koppling från motorns kylvattenintag eller som"tugge" skriver, ett eget kylvattenintag dedikerat för propelleraxeln är rätt sätt att göra det på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pentax:

Hej Kenneth!

 

Din tätning smörjs av det vatten som kommer genom lagret och genom axelhylsan.

Slangen fäster du upp så att slangänden kommer upp en bra bit över vattenlinjen, vattnet kommer då att stå upp i slangen i samma nivå som det är utanför båten.

Slangen ska vara öppen i "överändan"

 

Detta kommer du att bli mycket nöjd med.

 

Ha en fin sommar / Kalle

Härligt, då var det som jag tänkte 😊

 

Tackar för svar 😊👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de svar jag fått (stort tack förresten för era svar 😊) så sätter jag min tillit mest tillPenatx, min mentor i mina många knepiga propelleraxeltätningsfrågor (och de har varit många 😳😁) 👍

 

Tackar för era svar 😊👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...