Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nicsoft

Maskeringstejp när man lägger på epoxy

Rekommendera Poster

Hej! All färg på botten är bortblästrad och nu ska jag börja lägga på epoxy och T-coat. 
 

Hur ska jag göra med maskeringstejpen för vattenlinjen? Jag är rädd för att det blir fult om jag låter tejpen sitta kvar under tiden jag lägger på alla sex lager. Tänker att färgen ”knäcks” vid kanten av tejpen när jag tar bort den så kanten blir ful. 
 

Tar ni bort tejpen så fort ni lagt på ett lager och tejpar på nytt inför nästa lager? Annars, hur gör ni så det blir enkelt och bra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall ALLTID maskera om färg mellan lagren, helst tar man bort tejpen när färgen är våt. Färgen kryper in lite under tejpen och den fastnar annars. 
 

Ett annat alternativ är att sätta en tejp som tål att sitta läääng, och sedan inte måla hela vägen fram till tejpen, utan sluta 5-10 mm ifrån, och bara dra upp sista lagret. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och dra snett av tejpen, typ in över den nymålade våta färgen, så slipper du få färgtrådar, där de inte ska vara. 

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tejpen ska bort eller inte beror dels på om - som Peter_K skriver - färgen sugs in under tejpen, dels på hur tjocka lager man lägger och även på hur hård färgen är (hinner bli) innan man ska dra bort tejpen, så tycker i alla fall jag.

 

Om du ska lägga sex lager epoxi antar jag att det är tunna skikt och då kan du troligen låta tejpen sitta. Jag lade två tunna lager LeFant-epoxi med samma tejp utan problem.

Sedan lade jag två eller tre lager NM laminering och den blev så pass tjock att man var tvungen att dra bort tejpen mellan lagren. 

 

Flytta upp tejpen några mm vid varje omtejpning så blir inte skarven så utpräglad.

 

Förutom tejpningen så är vädret viktigt. Kolla så att vädret gör det möjligt att utföra arbetet enligt anvisningarna. När vi la på epoxi ställde vädret till det så att vi inte fick i båten förrän sista juni. För blåsigt, för fuktigt, för varmt, för kallt, för regnigt, för soligt, etc, etc. och allt om vart annat.

 

Kalla nätter gör att du kan få kondens på en segelbåtsköl (som håller kylan länge) långt fram på dagen även om det är varmt i luften.

 

Kolla om du kan lägga vått i halvvått, det sparar tid och kanske även arbete med slipning/tvättning mellan lagren.

 

Lycka till!

Mackey

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Man skall ALLTID maskera om färg mellan lagren, helst tar man bort tejpen när färgen är våt. Färgen kryper in lite under tejpen och den fastnar annars. 
 

Ett annat alternativ är att sätta en tejp som tål att sitta läääng, och sedan inte måla hela vägen fram till tejpen, utan sluta 5-10 mm ifrån, och bara dra upp sista lagret. 

Har köpt tejp som kan sitta lääänge. Tack för tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Mackey:

Om tejpen ska bort eller inte beror dels på om - som Peter_K skriver - färgen sugs in under tejpen, dels på hur tjocka lager man lägger och även på hur hård färgen är (hinner bli) innan man ska dra bort tejpen, så tycker i alla fall jag.

 

Om du ska lägga sex lager epoxi antar jag att det är tunna skikt och då kan du troligen låta tejpen sitta. Jag lade två tunna lager LeFant-epoxi med samma tejp utan problem.

Sedan lade jag två eller tre lager NM laminering och den blev så pass tjock att man var tvungen att dra bort tejpen mellan lagren. 

 

Flytta upp tejpen några mm vid varje omtejpning så blir inte skarven så utpräglad.

 

Förutom tejpningen så är vädret viktigt. Kolla så att vädret gör det möjligt att utföra arbetet enligt anvisningarna. När vi la på epoxi ställde vädret till det så att vi inte fick i båten förrän sista juni. För blåsigt, för fuktigt, för varmt, för kallt, för regnigt, för soligt, etc, etc. och allt om vart annat.

 

Kalla nätter gör att du kan få kondens på en segelbåtsköl (som håller kylan länge) långt fram på dagen även om det är varmt i luften.

 

Kolla om du kan lägga vått i halvvått, det sparar tid och kanske även arbete med slipning/tvättning mellan lagren.

 

Lycka till!

Mackey

Det är fyra lager epoxiprimer och två lager hårdare färg (T-coat). 
 

Epoxyn ska jag försöka lägga vått-i-vått. T-coaten ska tydligen torka och slipas mellan. Anar att det kommer vara ganska hårt när jag tar bort tejpen. Låter som ett bra tips att flytta tejpen lite mellan strykningarna! Tack!

 

Vädret är utmanande. Väntar på att det ska bli lite varmare. Tänker sätta in en kupévärmare i båten för att få upp skrovtemperaturen det sista när det är lite varmare. Motorbåt så behöver inte oroa mig för någon segelbåtsknöl. 

Redigerad av Nicsoft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har provat litet olika metoder, det som går snabbast är att skippa tejpen och måla på fri hand, kan gå bra om man är stadig på handen och använder en fin och ny pensel eller en rätt så hårt rulle till rollern.

Det som är säkrast i alla lägen är att vaxa friborden först och måla eller tejpa sedan, den färgen som hamnar ovanför vattenlinjen kan när den torkar tas bort med ett rakblad. Ingen färg eller tapeadessive fastnar på nyvaxade ytor.

Det finns vissa maskeringstape som har ett kladdigt addesive som lämnar rester efter sig, himla retsamt, kan ju bero på åldern också. Målade inomhussnickerier hade en gammal rulle med Tesateape som inte bara kladdade utan den gick sönder när jag rullade ut den från rullen också.

Har senaste åren använt en orange maskeringstape från Biltema både till båten och andra målerijobb, den tapen funkar bra, är lätt elastisk och följsam så man kan göra svängda linjer med den, om man nu vill det.
Billig eltape från Jula funkar också som maskeringstape i nödfall.

 

Jag skall mål botten vilken dag som helst,  maskerar numera och använder en liten roller, har ett handtag med långt skaft för att komma åt längst in under botten. Jag slänger sedan mina rollers, har kommit på att det inte lönar sig att tvätta dem i lösningsmedel längre....

 

Det gäller att komma ihåg att trycka fast tapen ordentligt då undviker man att färgen kryper in under den.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har provat litet olika metoder, det som går snabbast är att skippa tejpen och måla på fri hand, kan gå bra om man är stadig på handen och använder en fin och ny pensel eller en rätt så hårt rulle till rollern.

Det som är säkrast i alla lägen är att vaxa friborden först och måla eller tejpa sedan, den färgen som hamnar ovanför vattenlinjen kan när den torkar tas bort med ett rakblad. Ingen färg eller tapeadessive fastnar på nyvaxade ytor.

Det finns vissa maskeringstape som har ett kladdigt addesive som lämnar rester efter sig, himla retsamt, kan ju bero på åldern också. Målade inomhussnickerier hade en gammal rulle med Tesateape som inte bara kladdade utan den gick sönder när jag rullade ut den från rullen också.

Har senaste åren använt en orange maskeringstape från Biltema både till båten och andra målerijobb, den tapen funkar bra, är lätt elastisk och följsam så man kan göra svängda linjer med den, om man nu vill det.
Billig eltape från Jula funkar också som maskeringstape i nödfall.

 

Jag skall mål botten vilken dag som helst,  maskerar numera och använder en liten roller, har ett handtag med långt skaft för att komma åt längst in under botten. Jag slänger sedan mina rollers, har kommit på att det inte lönar sig att tvätta dem i lösningsmedel längre....

 

Det gäller att komma ihåg att trycka fast tapen ordentligt då undviker man att färgen kryper in under den.

Tack för tips! Måla på frihand vågar jag inte göra så maskering måste jag ha. Ska komma ihåg att trycka fast, hade kanske lagt den löst för att minska risken för att tejpen skulle fastna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Nicsoft:

Tack för tips! Måla på frihand vågar jag inte göra så maskering måste jag ha. Ska komma ihåg att trycka fast, hade kanske lagt den löst för att minska risken för att tejpen skulle fastna.

Får du litet tjejprester kvar är det ingen fara, kan tas bort med rakbladsskrapa, och om det sitter mer fast så funkar det med lösningsmedel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-12 vid 07:33 skrev Nicsoft:

Hur ska jag göra med maskeringstejpen för vattenlinjen?

Man kan även göra enligt nedan:

 

1. Tejpa där vattenlinjen skall vara.

2. Tejpa ovanpå den föregående tejpningen med några millimeter överlapp nedåt.

3. Upprepa punkt 2 så det finns lika många tejplager som du har färglager.

4. När du målat ett lager drar du bort det yttersta tejplagret.

 

Det är bara det första tejplagret, som markerar vattenlinjen, som behöver vara noggrant. Resterande lager gör inte så mycket om de svänger lite eftersom kanten målas över med nästa lager färg.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en tunn smal plast tape (fem millimeter)som skall användas när man gör skarpa linjer.

Sätt sådan sedan maskerar du med den blå pappmaskeringstapen för utomhusbruk (14 dagars).Den skall gå ned några millimeter på plast tapen.

Sen stryker du de lager du skall ha, den får sitta till sista lagret är klart.

plast tapen är röd och finns  i färgbutiker. Jag strök fem lager gelshield och det fungerade utmärkt. Inget kladd eller något som kröp under tapen. 
Detta skall målas under en och samma dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ju ett par års sedan men... La tejp en gång och la alla lager och drog sedan bort tejpen. Skulle ha gjort som någon skrev, lagt ett par tejpar med viss förskjutning så det inte blivit en kant. Blev rätt bra för övrigt. 

kant.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...