Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jpwin

Vrider på nyckeln inget händer alls

Rekommendera Poster

Har 2st Volvo penta d4:or 225 hk. Igår skulle jag vrida på tändningen efter vintern och på den ena motorn händer ingenting. Inte ens instrumenten tänds. Båten stod sedan ett par timmar då jag provade igen. Då gick det att slå på tändningen helt plötsligt.

 

Idag provade jag igen och återigen helt död. Jag har mätt batteriet och där har jag full kräm. Mätte även nere vid startmotorn och där finns också spänning.
 

Någon som har en idé om vad det kan vara, dåligt tändningslås? Är lite svårt att komma åt så har inte mätt där. Har också kollat så att neutralläge är i så det är inte något så enkelt. Tacksam för alla tips om vad det kan vara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Jpwin:

Har 2st Volvo penta d4:or 225 hk. Igår skulle jag vrida på tändningen efter vintern och på den ena motorn händer ingenting. Inte ens instrumenten tänds. Båten stod sedan ett par timmar då jag provade igen. Då gick det att slå på tändningen helt plötsligt.

 

Idag provade jag igen och återigen helt död. Jag har mätt batteriet och där har jag full kräm. Mätte även nere vid startmotorn och där finns också spänning.
 

Någon som har en idé om vad det kan vara, dåligt tändningslås? Är lite svårt att komma åt så har inte mätt där. Har också kollat så att neutralläge är i så det är inte något så enkelt. Tacksam för alla tips om vad det kan vara. 

Oxiderade poler till något.

Batteri, startmotor, säkring..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen koll på Pentas nutida motorer egentligen, men kanske ändå...?

 

Hur ser det ut uppepå motorn vid den där ”svarta lådan” som är en slags elektrisk kontrollbordet.

På min antika KAD43 (och på många anda) sitter det där en rund multikontakt av tvivelaktig kvalitet. Denna har en låsning som skall hålla fast den i boxens kontakterna.

Om denna inte sitter fast ordentligt kan det uppstå en massa konstiga elfel mellan motorn och instrumentpanelen, om den är helt oansluten kan det vara helt dött så som du beskriver, så kolla det innan annan långdragen felsökning det tar bara en minut.

 

Har du dubbelkommando? Flybridge? Då finns det en slags ”Y-koppling” på kabelstammen mellan motor och instrumenttavlor, även här kan det vara dålig kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du Nautilock eller något annat startlås?
Jag hade ett liknande problem förra året med min D4:a. Då hade reläet till Nautilocken rostat ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...