Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
tugge

Laga Sprucken tank i glasfiber

Rekommendera Poster

Nu är det slutspurt innan sjösättning och punkterna är många. 

 

Förra året märkte vi av en spricka i tanken. 

Det märktes av att nivån i båten  steg 30cm vid fyllning av vattentanken. 

 

Nu tänkte jag laga den och behöver lite expertis. 

Sprickan är ca 15-20cm lång.

frågan är då hur jag lagar denna på bästa sätt tänkte först plasta den med polyester och väv men tänkte sen att epoxy kanske är bättre. 

Sen kommer en större manlucka tas upp. Så lär behöva måla insidan där sprickan varit samt kanten där jag sågat upp i glasfibern. 

Tips för val av material för lagning samt om något annat bör användas för försegling. 

Det är i toppen av tanken så lagningen kommer största delen av tiden vara över vattenytan i tanken 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsätter här att du har en äldre glasfibertank. 
 

För några år sedan hade jag tvärsäkert sagt ”epoxy”. Efter det har man hittat att de bisfenoler som finns i epoxy är hormonstörande, och att ha sådant i dricksvatten är ju inte kul. 
Å andra sidan vill man ju inte heller ha polyester-rester i drickvattnet... och så skall du måla insidan med något. 
 

Du har inte övervägt att byta till en polyeten-tank..?

Eller en rostfri..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter_K.

 

Jag hade plastat över sprickan med polyester+matta, efter uppruggning. Brukar använda en raspskiva på vinkelslipen eller en roterande stålborste. Gissar att du reparerar på utsidan. Den lilla fördelen epoxy möjligen ger med vidhäftning m.m. uppväger inte andra nackdelar - enligt mig. Och vidhäftningen kommer, efter uppruggning och avfettning med aceton, att bli mer än tillräcklig redan med polyester.

 

Den lilla yta som kommer i kontakt med vatten kommer vara försumbar, dessutom som du skriver är det bara när tanken är riktigt full.

 

Instämmer även när det gäller byte av tank: Har du någon mekfirma som jobbar med rostfritt i din närhet är det faktiskt inte så blodigt dyrt att få en tank ihopsvetsad efter dina egna mått. En polyetentank är naturligtvis billigare och absolut fullgott (har sådana i min båt), men det är ju inte säkert måtten passar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske inte så att du istället för att laga kan lägga in en modern vattensäck i den gamla tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Du har inte övervägt att byta till en polyeten-tank..?

Eller en rostfri..?

Saken är den att tanken är formad efter skrovet och är på 300-400liter. Den är inlagd i skrovet innan  allt annat kom i så det går ej ta ut den. 

Har i övrigt ingen plats att sätta någon ny tank. Möjligt en på 30-40liter. Men byta 300liter mot 30-40känns inte så intressant. 

 

I min båt är hela inredningen princip i plast med ett fåtal inspktionskuckor i golvet ca 25-40cm. Så om jag skulle hitta ett utrymme så måste jag behöva såga upp i plasten för att få in en tank. Sen ska det återställas. 

 

Är rädd att om jag plastar igen hålet och sågar i tanken och ej tillsluter så finns risk för plastpest i tanken. 

 

Hur är det med gelcoat det är ju tätare en bara polyester. 

7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är kanske inte så att du istället för att laga kan lägga in en modern vattensäck i den gamla tanken?

Det skulle va bra men tanken är formad som ett v efter skrovet sen är det skott i den. 

Är nöjd med storleken på min tank och misstänker att jag kommer förlora mycket med säck 

och det måste ju finnas något som går att täcka med i tankar tycker man. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...