Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
wahlis

TV-antenn hur skarvar man den bäst utomhus

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska i år montera en TV-antenn på vår båt. Den ska sitta på göstaken på mitt doghus. När jag vinterförvarar min båt behöver jag ta bort den och då även koppla bort antennen. Om jag inte vill ha en lös sladd liggande på taket utan en kontakt med snabbkoppling hur gör jag det bäst?

 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du köper en kontakt för tv-antenn är det enkla svaret...

TV-kontakt.jpg.1ffa9849da0f259366252f74f7129410.jpg

Dessa finns i modeller som man "skruvar" fast på sladden så det är absolut lösbart, men vet inte om de finns för panelmontage. Kanske var det så du ville ha det?

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det på bilden ovan är en SMA-kontakt (används i kommunikationssammanhang där effekterna är måttliga), och inte en TV-antennkontakt.

 

Det @Mackey syftar på är en s.k. F-kontakt, där mittstiftet helt enkelt är mittledaren och skruvas på skärmen som vikts bakåt utanpå höljet. Se rätt bilder nedan. Finns sedan hona/hona man kan använda som skarvstycke. Enkla och billiga och godkända upp till GHz (satellitfrekvenser).

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/mottagning-av-markbunden-tv/antennatet

bild.png.4b2389cff5aef11dd5d1a8bd050830ef.png

 

Viktigt att du köper en kontakt avsedd för just den kabeldiameter du har, annars sitter den dåligt eller går inte "skruva" på.

 

Slutligen kan man dra vulktejp över hela skarven, om den sitter utomhus. som i ditt fall. Fast ännu bättre eftersom den kan återanvändas är en skyddshuv med gel. Kan öppnas och återmonteras uppåt 20 ggr innan den blir så dålig att den inte tätar:

bild.png.dd987884bed916311fb82ce7a8526744.png

Jag har en liten plastbox på mitt tak med en F-hona/hona skruvad i lådväggen, med en hane på insidan och den borttagbara med sin gel-huv på utsidan. På lådan sitter ytterligare ett par kontakter för lanterna och radar. Gissar att även du har en lanterna som har en kabel till gösstaken ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på att sätta en liten box typ kilo men funderar på vad som håller bra över tid för saltvatten och sol och annat tips mottages gärna.

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...