Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AndW

Snabbepoxy eller lamineringsepoxy

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ska täta hål i akterspegeln i vattenlinjen. Kan man använda snabbepoxy eller är lamineringsepoxy överlägset? Snabbepoxy kommer ju i så smidiga förpackningar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur stora hål är det genom akterspegeln?

Några mm?

Några cm?

 

Generellt upplever jag att lamineringsepoxi har bättre egenskaper än tvåkomponentlim (= snabbepoxy?)

 

Du kan få en skvätt lamineringsepoxi av mig och säkert av andra också. Det blir ju inte smidigare, men du slipper köpa något som du inte behöver litervis av.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En centimeters hål ungefär. Minst förpackningen på biltema kostar 200kr så det är helt ok. Undrar mest över egenskaperna.  För visst är även lamineringsepoxy tvåkomponentslim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev AndW:

En centimeters hål ungefär. Minst förpackningen på biltema kostar 200kr så det är helt ok. Undrar mest över egenskaperna.  För visst är även lamineringsepoxy tvåkomponentslim.

Mer tunnflytande än vanlig epoxylim. Kan tjockas med microglasballonger. Inte för mycket då det blir spackel istället. Långtrådigt glasfiberspackel är nästan bättre. https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/glasfiberspackel-2000040286

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev pseudonym:

Långtrådigt glasfiberspackel är nästan bättre.

Det tror jag också.

Om det känns "obehagligt" med en cylindrisk plugg som (teoretiskt) kan åka ut så kan man försänka hålet på in. och utsidan genom att borra några mm med en grövre borr så att pluggen får två huvuden (som en kullernit).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det tror jag också.

Om det känns "obehagligt" med en cylindrisk plugg som (teoretiskt) kan åka ut så kan man försänka hålet på in. och utsidan genom att borra några mm med en grövre borr så att pluggen får två huvuden (som en kullernit).

Alltid det bästa sättet.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag gör en lagning med epoxy som då blir kanske 12-13 mm i diameter - är det svårt att få gelcoatspacklet att fästa på det sen, även om det är så litet?

 

Samt, om jag gör med polyesterspackel, är  det viktigt att vänta i flera veckor innan jag lägger på gelcoat när det är en så liten yta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gelcoatspackel fäster inte på epoxy - så, ja. 
 

Om du kör med gelcoatspackel på polyester behöver du inte vänta. Det är ju polyester på polyester då. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lite knepigt det här! Jag det var totalt 10-12 hål, de flesta mindre, kanske 6 mm i diameter. Körde på polyesterspackel.

 

Tejpade ena sidan och skulle spruta med plastspruta från apoteket. Helvete vad knepigt det var att få in spacklet i sprutan! Hann typ 1,5 hål innan skiten stelnade!

 

Hur hade ni gjort? Tänkte chansa på att spackla från utsidan och trycka in så mycket det går på det sättet. Kanske i två omgångar, hälften åt gången. Men blir ändå svårt att hinna runt och spackla från andra hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...