Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kahuna

Testa länspumpar?

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle vilja testa den elektriska och manuella inbyggda länspumparna  på min Bavaria 36 utan att behöva fylla kölsvinet med vatten. Har någon ett bra tips på hur man testar dessa? 

 

För ett par år sedan hade jag ett par cm vatten stående i kösvinet pga en havererad whalekoppling. Då kunde inte den elektriska suga upp vattnet, men den elektriska pumphuset kanske måste stå i djupare vatten än 2 cm?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blir nog svårt att testa utan fylla på med vatten där pumpen står.

Men det blir knappast helt torrt oberoende pump eftersom pumpen behöver få in lite vatten i pumphuset för att fungera och själva pumphjulet sitter en liten bit upp från botten på pumpen.

Praktiskt Båtägande hade ett test 2015 där det varierade mellan 8-23 mm slagvatten kvar mellan olika pumpar med det minsta för Rule27D.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man testa en länspump tycker jag man ska testa den på plats för att vara säker på dess funktion.

 

Alternativet är att ställa pumpen i en balja och fylla på vatten för att se vad som händer, men det visar ju bara att pumpen funkar eller inte funkar i baljan och i samband med att man flyttat den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kahuna:

Hej, jag skulle vilja testa den elektriska och manuella inbyggda länspumparna  på min Bavaria 36 utan att behöva fylla kölsvinet med vatten. Har någon ett bra tips på hur man testar dessa? 

 

För ett par år sedan hade jag ett par cm vatten stående i kösvinet pga en havererad whalekoppling. Då kunde inte den elektriska suga upp vattnet, men den elektriska pumphuset kanske måste stå i djupare vatten än 2 cm?

 

Får du inte plats med en tät plastsäck eller liknande där länssugslangen ligger?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...