Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Dava

Utrustning för havsfiske

Rekommendera Poster

Vad ska man skaffa för utrustning för att kunna få upp lite fisk under lugna dagar på havet?

 

Köpte ett tackel som vi fäste på barnens krabbfiskespö, men känner att jag vill ha något lite bättre.

 

Är tyvärr inte intresserad av att lägga massor av pengar på utrustning, men några hundralappar för rulle och enklare spö kan det vara värt.

 

Men vad ska man ha? Hur långt spö? 

 

Behöver man en speciell havsfiskerulle som denna? https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/daiwa-strikeforce-30lwa-bulk.html

 

Viken där vi bor är inte speciellt djup. 10-20 meter. Jag är nöjd med vilken fisk som helst till att börja med så sill och makrill vore kanske bra att börja med..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är en dörj och lite agn. En dörj är en krok, en meter lina, ett sänke och lina upp till ytan. Enkelt och billigt agn är strömmingsfile som skärs i bitar typ inlagd sill men lite tunnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har makrilltackel på ett havsfiskespö med muliplikatorrulle, just för makrillfiske. Inköpt på ö&b. Minns inte pris men var billigt. Mycket bekvämt sätt. Men man får väl vad man betalar för. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skrev jag precis i den andra tråden. 

 

Dörj är väl inrullningsmekanismen?

 

Vi har köpt havsfiskespö till hela familjen och lite olika färgglada  makrilltackel på Biltema. Köpte även några billig strömmingshäcklor på ÖoB som jag agnat med räkbitar ..

 

Vi har gått långsamt med båten längs kusten men inte fått något annat än lite tång.

 

Ett par gånger har vi sett stim av fisk på ekolodet så det verkar ju finnas fisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...