Jump to content
Saturday 23 January 2021
Kvinnornasman

Skarva ekolodsgivare

Recommended Posts

Hej. 

Har köpt en båt med Garmin genomskrovsgivare. Kabeln är tyvärr avklippt och undrar nu om någon vet om man kan dementera för att byta hela kabeln eller om man kan skarva den? Var svårt att ta bild men bifogar i alla fall två bilder. 

 

Tack på förhand. 

20200410_125848.jpg

20200410_125922.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tydligen är det väldigt svårt eller omöjligt. I vissa fall är själva kabeln en del av kalibreringen av sensorn, så med fel längd eller fel elektriska egenskaper, blir det bara fel. Men du har ju inget att förlora på att testa, utöver lite tid, skarvkabel och lödtenn.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med lite träning kan man göra lödda skarvar på koaxialkablar. Anledningen till att man skulle behöva göra det är t.ex. att det är specialkontakter i båda ändar och kabeln är för kort, eller att man vill dra den genom ett antal små hål eller trånga installationsrör där koaxialkontakterna inte går igenom, eller att man uppgraderar en gammal utrustning till ny och vill använda den gamla utrustningens krångligt dragna koaxialkabel.

Att skarva med lödning av först den inre ledaren, sedan lägga krympslangsisolering till samma diameter som innerisoleringen, sedan löda ihop ytterstrumpan utanpå, ger inte säkert helt rätt ”gångimpedans” för alla antennsignaler och alla frekvenser, men det bör vara så små fel att det kan försummas så länge man lyckas behålla den ungefärliga geometrin i skarven. 

Kontrollera allra först att kablarna har samma egenskaper. Detta uttrycks som ”Impedans” och brukar vanligen vara antingen vara 50 eller 75 Ohm. Det framgår ibland tryckt på kabelns ytterisolering.  Arrangera först skalning av koaxialkablarnas ändar och för ihop innerledarnas småtrådar med några millimeters överlapp (A), linda ev. en mycket tunn koppartråd omkring för att hålla ihop det under lödningen. (B). Löd sedan ihop Innerledararena (C). Träd över inre krympslangen och krymp den (D).  Maka sedan tillbaka skärmarna med ett litet överlapp över varandra och linda ev. med en mycket tunn koppartråd  för att hålla ihop skärmtrådarna. (E). Löd sedan även denna skarv (F). För sist över den yttre krympslangen och krymp även den.

Kontrollmät sedan att innerledarskarven har god kontakt, men inte med skärmen, dvs. att man har ”oändligt” motstånd mellan skärm och innerledare.

Image1.jpg

Edited by Seawolf

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev raol:

I vissa fall är själva kabeln en del av kalibreringen av sensorn, så med fel längd eller fel elektriska egenskaper, blir det bara fel.

 

Intressant. Min givarkabel är minst 15 m lång för ett avstånd i båten på kanske 1,5 meter. Ska man lägga den på något speciellt sätt så att den inte stör sig själv?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En stilla undran TS...

Är det koaxialkabel? 

 

Mitt gamla Echopilot har ingen koaxialkabel. Endast enkla ledare. Vid skarvning är det viktigt att skarva dessa färgrätt! 

 

Inte heller kablaget till min helt nya plotter, Garmin 92, d v s med Panoptix PS51-TH ekolodsgivare, har coaxialkabel, eller coaxialkontakter (för högfrekvens, typ radiosignaler). 

 

Frågade Garmin Support (mycket trevlig) om jag kunde kapa och skarva, för att kunna dra kabeln där jag vill. Helt OK, blev svaret. 

 

(Dagens ekolod, skickar inte högfrekventa signaler genom gablaget. All hf-generering och mottagning, så klart, sker i givaren. 

I Panoptix sitter en datorenhet. 

Kommunikation sker med relativt lågfrekventa signaler via Ethernetkabel.) 

 

Hade för länge sen ett "roterande" ekolod. Den hade däremot bl a en koaxialkabel, som jag skarvade enligt skribenten ovan. 

 

När man skarvar koaxialkabel, gäller det främst att hålla avståndet mellan inner- och ytterledare. 

Impedansen blir då samma även i skarven. Och man undviker stående vågor och signalreflektion i kablaget. 

 

Om man är försiktigt lagd, så lägger man inte överbliven kabel i typ rulle åt samma varv! Då blir det ju en spole, som lättare detekterar oönskade signaler, från t ex VHF. 

Byt varv på kabelhärvans spole ett antal gånger, så motverkas detta. 

 

Ska för övrigt just till att en sista gång skarva kabeln till Echopilot FLS, då den ska avyttras. 

Själv använt det under ca 10 år med skarvad kabel, utan problem. 

 

Råd: kontakta Garmin Support! 

 

Glad Påsk. :)

 

 

 

Edited by Hybro
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och vad kan övriga båträvar ha för åsikt om mitt inlägg denna gång? 

 

Trams o skrevklåda kan jag tro... 

Oooops skrivklåda, skulle det vara. 

 

 

Vad härligt att få skriva av sig på just Påskafton... också. 

 

Ka, ka, ka, ka... Säger hönera i Lysvik, även under påsk. 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis som nämnts kan kabeln vara en parameter i resonanskretsen, och därför kan det vara lömskt att skarva/klippa den. Men vad har du att förlora ?  Kan du hitta uppgift om originalkabelns längd och typ ("vanlig", partvinnad eller koax och då 50 eller 75 Ohm) finns goda chanser att få det att fungera. Om nu inte kabeln är avklippt p.g.a. att givaren ändå var trasig och man lät den vara för att fylla hålet....

 

Hybro tar upp flera bra saker att tänka på, dock är de flesta givare faktiskt fortfarande "dumma" och har sällan någon speciell elektronik. Men viss finns det undantag, men det är knappast fallet för TS givare.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uj uj uj... 

 

Missade något väsentligt. 

 

Finns själva ekolodet kvar? 

I regel olika givare till olika instrument. 

Och finns resten av kabeln? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hybro, ditt inlägg är superbt och det finns ingenting att tillägga utom att
TS givare definitivt inte är en coaxial ansluten givare.
Den är försedd med ledare som lätt kan kopplas utan att man behöver
beakta impedansen, stående vågor eller signalreflektion.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack alla för era kommentarer. Svårt att veta om givaren funkar eller inte, kan ju lika gärna vara så att den sitter där, som ni säger, för att slippa ta hand om att laga genomföringen. 

 

Jag kanske tar och kontaktar garmin support och ser vad dom säger. Det är inte så att man kan öppna upp givaren och byta kablen i givaren istället för att skarva? 

 

Men när den ändå sitter där så kan jag ju lika gärna testa att skarva på en vanlig kabel, och då är det en "vanlig" kabel som ni säger ? Eller finns det något mer att tänka på där? Tjocklek med mera? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diametern på ledarna har ingen betydelse, då de bara genomflyts av små strömmar. 

Är väl ändå mest praktiskt att använda en kabel med flera ledare. 

Välv liknande som du redan har. 

 

Och koppla nu färg mot färg. 

 

Alltså en ledare hos givaren, säg svart, ska alltså skarvas till den svarta, som kommer från instrumentet, o s v. 

Tål säkerligen ingen felkoppling! 

 

Och öppna inte givaren! Säkerligen helgjuten, med känslig elektronik på insidan. 

 

Tror inte det är tillrådligt att köra ekolodet på land. Kan t ex ha med kylning att göra. 

 

På min nya givare finns en kabelskarv efter ca 1 meter. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Hybro:

Diametern på ledarna har ingen betydelse, då de bara genomflyts av små strömmar. 

 

Men välj samma som du redan har. 

 

Och öppna inte givaren! Säkerligen helgjuten, med känslig elektronik på insidan. 

 

Tror inte det är tillrådligt att köra ekolodet på land. 

 

På min nya givare finns en kabelskarv efter ca 1 meter. 

 

 

Tack! 

Jag var inne och sökte lite på kablar hos Garmin, eftersom min är avklippt och resten av kabeln inte finns kvar. Men kanske helt beror på vilken enhet man sedan väljer. Så till en början för det nog bli att skarva på en vanlig kabel och sedan ytterligare skarva på den "riktiga" givarkabeln med pinkontakt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där ser ju ut som en tvåledad kabel, om nu ingen redan skrivit det går den att skarva.

Måhända blir ekolodet felkalibrerat, men det är egentligen inga problem.

Moderna ekolod har en inställning i sin meny som brukar heta ”köloffset” (Garmin) där man kan ställa in givarens anstånd gentemot vattenytan och på så sätt justera ”djupet”. Till detta behövs även en lina med tyngd och ett måttband.... sedan får du själv lista ut hur dessa skall användas som ett handlod, för att ta reda på hur djupt det är på den platsen där du vill justera ditt ekolod.

 

Jag har någon gång skarvat en koaxialkabel till ett gammalt ekolod, jag tog en genväg och använde två antennkabelkontakter RG58 och en dubbelhona.

 

Utan att veta riktigt exakt, ”killgissar” jag att riktigt gamla superanaloga ekolod har koaxialkablar, moderna digitala nöjer sig med enklare signalkablar.

Jag har ett ”halvgamlalt” (omkring 30 år gammalt) Interface 3000 ekolod, menad skärmad tvåledad kabel, som dessvärre är avklippt x flera....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy