Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Makro

Vatten på nyoljad teak

Rekommendera Poster

Man ska ju aldrig lita på en väderprognos men nu var jag dum nog och gjorde det ändå.

Tidigt på morgonen dagen efter att jag lagt ett första lager med olja på den nåtade teaken kom det en regnskur och det blev en massa prickar efter vattnet och på sina ställen ser det nästan ut som om träet har rest sig.

 

Ska jag gå på med såpa och borste/ svamp och försöka börja om eller bara fortsätta att lägga några lager olja till?

På ett ställe såg det ut att funka med att lägga på olja men på ett annat så är prickarna kvar.

20200410_190311.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja skall inte läggas i lager. 
Allt ser jättekonstigt ut... hur har du gjort..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lager olja pålagt med svamp och torkat av överflöd försiktigt sen en regnskur ovanpå det.

Timmarna efter att jag lagt på oljan såg det bra ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Peter_K:

Olja skall inte läggas i lager. 
Allt ser jättekonstigt ut... hur har du gjort..?

Man kan lägga på olja i omgångar allt eftersom trät suger. Var det så du menade?

@Makro Jag skulle tvätta med något oljelösande och börja om. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt - man oljar inte i lager. 
Man slipar av ytan, lägger på flödigt, låter det suga in, torkar bort det som är kvar, låter härda. 
 

Jag tycker det ser jättekonstigt ut, konstig kulör mm. Jämför med min egen teak som såg ut så här några veckor efter oljning (den nåtade ytan, listerna är lackade)
 

0F3B3979-81EB-4054-9E8C-4861DDD21360.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Peter_K  Jo det brukar se ut som det gör på din din båt men denna gången så hann antagligen inte oljan att härda innan regnet kom, så jag är ganska säker på att det är därför ytan är prickig och på några ställen låg det små pölar av vatten.

Men jag antar att det bara är att försöka ta bort oljan och låta träet torka och göra om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev ChristerN:

Man kan lägga på olja i omgångar allt eftersom trät suger. Var det så du menade?

@Makro Jag skulle tvätta med något oljelösande och börja om. 

Ja, tidigare år har jag lagt på två lager och väntat nån dag med det andra och det har blivit jämnt och bra.

Det är Multimarine teakolja från Hjertmans jag använder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall INTE vänta någon dag mellan lagren, utan lägga på flödigt, kanske i omgångar. Jag brukar lägga på under en timme eller två, pensla på extra där det suger in. 
 

Väntar man får man skikt som skit fastnar i och som klibbar. Det andra lagret ligger bara ovanpå, gör ingen nytta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Du skall INTE vänta någon dag mellan lagren, utan lägga på flödigt, kanske i omgångar. Jag brukar lägga på under en timme eller två, pensla på extra där det suger in. 
 

Väntar man får man skikt som skit fastnar i och som klibbar. Det andra lagret ligger bara ovanpå, gör ingen nytta. 

Tack för tipset, då kör bara på en gång.

Fast det gjorde jag nu med,

Återstår som sagt att försöka återställa träet innan och nästa gång lägger jag en presenning över 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...