Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
wreckdiver

Roderaxeltätning

Rekommendera Poster

Hej

jag har läckage från roderaxeln och där sitter en nylontätning i två delar som gängas ihop.

Mellan delarna är det en gummiring som verkar ha sätt sina bästa dagar.

Är det någon som känner igen tätningen och vet vilket fabrikat det kan vara?

Tänkte försöka byta gummipackningen. Ska den smörjas något? Det finns inga nipplar eller liknande.

Båten är en 30fots motorbåt byggd i Mariestad om det kan ge någon ledtråd till fabrikat på tätningen.

Tacksam för hjälp

0737E2E3-1D8E-458D-83D6-BC1B38F15D2E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt under vattenlinjen sitter tätningen? Går det att montera en grov slang (kan även tillverkas av en gummilapp som limmas ihop till en grov slang) som kläms fast med en slangklämma runt röret vid tätningen och låta slangen gå så högt upp att vattnet inte rinner in i båten. Sedan låta vattnet stiga i slangen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en bra idé men på axeln sitter ju styrarmen direkt så det funkar nog inte tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade en sådan tur att axel och hylsans dimensioner gjorde att jag kunde sätta dit en Black Jack axeltätning som är gjord för propelleraxel, håller i evighet. Kolla om det kan passa!

Hälsningar Ove  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det är en vanlig o-ring som skall sitta mellan nylondelarna? De finns i standardstorlekar. Mät diametern på roderaxeln och ytterdiametern på spåret i nylonet så har säkert den lokala lager- och tätningsaffären den på hyllan. Biltema och dylika säljer också o-ringssortiment som med lite tur kan innehålla rätt o-ring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...