Jump to content
Monday 02 December 2024
Sign in to follow this  
tedde1

Md5 utan komp.

Recommended Posts

Hej

Vid provstart av min md5 efter 2 år på land visade det sig att kompressionen är minst sagt dålig, jag snurrar utan vidare runt svänghjulet med fingrarna och motorn startar naturligtvis inte.

Innan vi tog upp båten hade vi problem med att den tappade kraft ibland.

 

Någon som har lite tips?

 

Mvh

Tedde

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja... minskande kompression och efter det ingen kompression... slitna kolvringar, sliten motor - dags för att lyfta ur den och sedan göra en större renovering..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker det känns konstigt att motorn tappat kompen under vilan, jag minns att svänghjulet gick riktigt tungt att dra runt sista sommaren den låg i vattnet, nu snurrar jag det med fingrarna utan problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det ingen pys (dekomp) på den som hängt sig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta av ventilkåpan och kolla om ventilerna rör sig enligt plan,

Skulle tro att avgasen har hängt sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuter sedan skrev tugge:

Finns det ingen pys (dekomp) på den som hängt sig. 

Nej, min motor saknar dekompressionshandtag.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev Pentax:

Ta av ventilkåpan och kolla om ventilerna rör sig enligt plan,

Skulle tro att avgasen har hängt sig.

Ska upp i helgen och kolla.

Vad gör man om ventilen inte rör sig?

Kan ventilen sitta fast även om fjädern rör sig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej fjäder och ventil rör sig som en enhet.

 

Smörj rejält, sedan brukar det lossna om du hjälper till och trycker till på vippan.

Naturligtvis kollar du med så inte fjädern gått av så att det inte är av den orsaken det inte blir tätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var uppe i båten idag.

Tyvärr rörde sig ventilerna som de skulle samt fjädrarna var hela.

 

Vid provstart med ventilkåpan av blåste det rejält ovanför avgasventilens fjäder. Inte alls ovanför inloppsventilen.

 

Är det normalt?

Kan man på något sätt kontrollera om den tätar ordentligt?

Vi tog av toppen men visuellt ser det korrekt ut.

 

Topplockspackningen såg hel ut.

 

Uppdatering:

Vände upp och ner på toppen och fyllde ventilskålarna med t-röd, avgasventilen rann det igenom ganska fort medan inloppsventilen var tät.

 

Kan detta vara felet med min uteblivna/dåliga kompression som gör att motorn ej tänder?

IMG_20200411_180855.jpg

Edited by tedde1
Uppdatering

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu skenade det väl iväg lite okontrolerat.

Kollade du verkligen att avgasventilen verkligen stängde?

Det är ju inte säkert att den stänger bara för att den stannar i ett läge.

Det är ju precis så den gör om den hänger sig på grund av sot/ rost på spindeln.

Om ventilen inte stänger helt blir det onormalt stort spel.

 

Ja man ska inte gråta över spilld mjölk.

Nu får du lämna toppen till någon som fräser ventilsäten och slipar ventilerna åt dig, kanske även provtrycka insprutaren och eventuellt justera den .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brukar vara typiskt på motorer som stått ett tag. Sot och avlagringar hindrar ventilen att stänga ordentligt. Med lite tur räcker det med att ta loss ventilen och rengöra den och slipa in den med indianpinne och slippasta. Om sätet är illa däran blir det att fräsa eller byta det helt, om det är löstagbart vill säga. När nu locket är av så skadar det inte att göra samma procedur på insugsventilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, ventiler kan kärva efter vinteruppehåll.
Det är endast kraften från ventilfjädern som skall stänga initialt, men vid tändning/ explosion i cylindern får den nog god hjälp av tryckökningen.


Om du lossar ventilerna så kan du lika så gott också kolla fler saker förutom tätningsytornas eventuella skador.
Exempelvis ventilernas och ventilsätenas skick, genom kontroll av måtten A & B liksom vinklarna C & D i skissen nedan.
     Även ventilfjädrarnas längd under given belastning allt enligt sajten nedan:
Längd utan belastning = 42,5 mm
Längd med belastning 170 N (17 kp) = 32 mm
Längd med belastning 300 N (30 kp) = 24 mm
[Måttenheten kp (kilopond) är här praktisk, placera en vikt/massa vägandes 17 kg uppepå fjädern så motsvarar det 17 kp. (Behöver f.ö. inte vara exakt 17 kg tung, har du exempelvis nån känd vikt på 20 kg skall väl fjädern klämmas ihop motsvarande grad enligt fjäderkonstanten.)]


Bildkälla: boatinfo.no
Sajten kräver dator,  utsnitt ur sidorna 15 & 31, tum-mått bortrensat.
 

md5valve.png

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min erfarenhet i ämnet är från en SR 500 motor,  encylindrig motorcykel, där ena ventilen troligen stått öppen under längre upphåll och därför fått rost på  tätningsytotrna. Detta löstes med att springa med växel i en stund tills det blev tätt. Inte lika lätt på en båtmotor men om du har toppen av så kolla ventilens tätningsyta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kommer att lämna in toppen på genomgång och passa på att fixa lite annat på båten under tiden den står på land.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppen återmonterad och nu går motorn.

 

Snart sjösättning. 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, det var avgasventilen som kärvade och stod öppen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...