skippeer 392 Postad 9 April , 2020 (redigerade) Gamla båtar kan tyvärr med tiden få läckage vid mantågsfötter och pollare/knapar. På vår båt sitter dessa beslag på en bred relingslist av teak. Funderar på att ta loss beslagen, använda borrförsänkare för att fasa av bulthålen, klippa till neoprenpackning till undersidan på beslagen. Fylla Sikaflex i urfasningen så det bildar en rund ”packning” och sikaflex på gängorna, montera och slutdra bult/mutter. Neoprenpackning verkar finnas i 1, 2 eller 3 mm tjocklek. Jag är gärna omständig bara det blir tätt, kan ovanstående vara en säker metod eller finns det bättre sätt? Redigerad 9 April , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 209 Postad 10 April , 2020 Det spontana svaret är... Det verkar vara en bra lösning för "lång och trogen" täthet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 081 Postad 10 April , 2020 Om man sätter en 3 mm neoprenpackning under en mantågsfot - blir den inte väldigt rörlig då..? Sika (och liknande smet) har ju fördelen att den blir tunn, flexibel i formen samt att den limmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 392 Postad 10 April , 2020 (redigerade) Om jag bara lägger Sikaflex/BT tätningsmassa (under beslagen och i avfasningen) och sedan drar åt blir det inte mycket "packning" kvar under beslagens plana ytor. BT har cellgummi/neopren tjocklekar: 0,4 / 0,8 / 1,0 / 1,5 mm Jag tror att utmaningen är att få en "lagom" tjock tätande packning under beslagen och samtidigt ett tryck från bultarna/skruvarna, eller packningen under de plana ytorna kanske inte behövs? Kanske det räcker med att det bildas en rund "packning" runt de avfasade kanterna till skruv/bult-hålen och under beslagens plana sida blir det bara kvar tätmassa i "ojämnheterna" när man direkt drar åt det hela? OBS Det är homogent material där bult/skruvhålen är gjorda (inget distansmaterial); teak, enkellaminat i skrov och däck skarv. Redigerad 10 April , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 081 Postad 10 April , 2020 Det är därför man inte skall dra åt av tusan när man monterar beslag. Man drar... lagom, liksom. Sedan efterdrar man ett halvt varv efter en vecka. Vanskligheten med packningsmaterialet är att du skall ha ett som är lagom tunt för att inte flexa, men ändå såpass tjockt att det inte blir otätt pga ojämnheter. Tätmassan löser det, och det är därför man brukar ha det under beslagen och inte packningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 392 Postad 10 April , 2020 (redigerade) "Packningen" i skruvhålens avfasning släpper om gängan rör sig. Jag kan göra teoretiskt göra det du föreslår (efterdragning dag nummer två) med mantågsfötterna under förutsättning att gumman sitter på däck och håller stenhårt i skruvmejslen medans jag drar åt muttrarna på undersidan nere i båten. När det gäller pollarna är det tekniskt omöjligt eftersom jag har bultskallen under däck så skulle jag efterdra dag nummer två kommer gängan att snurra hela vägen inkl vid packningen runt avfasningen. Med enbart Sikaflex till pollarna måste jag dra allt innan tätmassan har härdat därav mina funderingar på cellgummi/neopren. Livet är aldrig enkelt:-) Fann en tråd där en person beskrev sina erfarenheter av neopren av god kvalite (1/16" motsvarar 1,5 mm) https://www.cruisersforum.com/forums/f55/rubber-gaskets-for-bedding-deck-hardware-34111.html#post373923 Redigerad 10 April , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 081 Postad 10 April , 2020 Vem har sagt att det skall vara enkelt 🙂 Oavsett, så har jag gjort, och det verkar hålla tätt efter alla år. Vill du testa packningar (hade jag inte gjort, vilket framgår) så är det bara att göra det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 136 Postad 14 April , 2020 Min inputt är: Glöm Neopren. Det är för mjukt och komprimeras till max då du drar åt. Onödigt arbete. Dessutom tror jag att det ger sig med tiden beroende på salt och soljus. Skruvarna: Applicera Sika och montera så att de sitter på plats. Efterdra efter ett par dagar och se till att de inte rör sig när du drar. Du behöver inte dra speciellt hårt så det bör inte vara ett bekymmer man ni bör vara två pers med bra kommunikation. Pollarna: Montera Dessa med Sika under anliggningsytan men inte på bultarna. En ringa Sika runt bulten blir ju tillräcklig packning. Montera så att allt sitter på plats men dra inte för hårt så att Sikan försvinner. Du vill ju ha den som en packning under pollaren. Då den härdat kan du ta loss en bult i taget, aplicera Sika på den och sedan dra åt hårt. Då har du ändå Sika i gängan och därmed en extra säkerhet. Lycka till med montaget. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 392 Postad 14 April , 2020 (redigerade) Hej Mats Ett foto och en skiss kanske kan förklara varför jag inte tror på att göra tätningen i två moment när det gäller Roca pollaren. (Tejpen på undersidan skall bort förstås) Steg 1 - Om jag dag 1 monterar pollaren på teakytan med tex Sikaflex och drar åt lite löst så att det bildas en packning på tex 0,8 mm under den breda anläggningsytan. För en teoretiker som mig är detta svårt med vad som är lagom tjockt med Sikaflex. Steg 2 - Dag 2 tar loss bultarna för att försöka få dit Sikaflex i försänkningen känns som mission impossible, borrhålens längd är 50-55 mm. Jag tror inte att det går att få dit Sikaflex i "försänkningen" så att det kan bilda en rund "packning" Jag börjar luta åt att skippa försänkningen helt och köra på en ny variant 1 - Som ovan i steg 1 2 - Dag 2 efterdra bultarna utan att krångla med Sikaflex för om den breda flänsen (pollarens undersida) blir tätt mot teaken och pollaren är helsvetsad verkar det omöjligt för vatten att komma till borrhålen Det intressanta är att det finns så många varianter att täta och olika personer tror på sin metod; Butyl (Bed-It), neopren packning (som skall komprimeras ca 50% tex från 1,5mm till 0,75mm), tätmassa i ett moment/två moment, TEC-7/Sikaflex Jag försöker jämföra metoderna och komma fram till vilket som funkar just för den här "udda pollaren". Tack för tipsen Redigerad 14 April , 2020 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 081 Postad 14 April , 2020 Pollaren har ju en ENORM anläggningsyta. Lägger du en sträng tätmassa på den och drar åt så är du hemma. Låt torka/härda. Efterdra ett halvt varv och skär bort överskottet. Klart. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 392 Postad 14 April , 2020 Jag är svag för rostfritt och gillar överdimensionerat så båtens pollare älskar jag. KISS varianten har fått godkänt av Peter_K då kör jag på den;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser