Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MartinHeed

Impeller till äldre utombordare

Rekommendera Poster

Hej.

Har en äldre utombordare från Chrysler med trasig impeller och undersöker möjligheterna att hitta en ny.

Kollat runt lite men hittar ingen likadan men någon här kanske har tips?

 

Den gamla trasiga har en diameter på ca 29mm (Hålrummet är 28mm), höjd på 16mm och axeln är 11,1mm enligt min mätning. 
 

D003695A-2CC4-44D3-B25A-94CB01C7AD32.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kolla med antingen Marinshopen i Älvsjö eller Marinspecialisten i Kista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova marinparts mycket snabba på leverans och vissa delar betydligt mer prispressade. kanske denna du söker: https://www.marineparts.se/reservdelar/v-impellrar/motorspecifika/impeller-mercury-mariner-4-9-8-hk-typ-2-rec47-89981/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Eile:

Prova marinparts mycket snabba på leverans och vissa delar betydligt mer prispressade. kanske denna du söker: https://www.marineparts.se/reservdelar/v-impellrar/motorspecifika/impeller-mercury-mariner-4-9-8-hk-typ-2-rec47-89981/

Tack för tips. Verkar dock som att den bara är 14,4mm hög

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Martin, du skriver "har en äldre utombordare från Chrysler".
Din bild visar en 8-vingad impeller.

     Vore bra ifall du försöker precisera just din motormodell mer än så, kan jag fundera.
(Åtminstone antal hästar, årsmodell, gärna också modellbeteckning.)
     Inte för att det skulle garantera "lyckat inköp" men det vore nog en bra början?

En snabb bildgoogling "chrysler outboard water pump impeller" visar bara 6- eller 10-vingade impellrar? Antalet vingar behöver nog inte betyda nåt särskilt slitagemässigt - gummiteknologin har utvecklas snabbt.  Men förmodligen var tydligen Cryslers original-impellrar inte 8-armade enligt google? Ditt foto visar sannolikt en ersättare av färskare datum?


Mitt tänk i korthet:
Gummi är ett jäkla materialval inuti en motor, flexhastigheten hos pumpvingar i en impellerpump blir ju svindlande när motorn jobbar på högvarv. Ändå överlever de hyfsat åtminstone en säsong. En komplikation är att gummi åldras snabbt i solljus, uv-strålning ger alltså torrsprickor och sprödhet. Köp därför inte ens "nya" gummiprodukter som förvarats i solljus, gummi har begränsat s.k `shelf life´.
(Än värre tillvaro har nog 4-taktares kamremmar, men det är off topic här?)


I denna forumtråd gäller det ju att råda TS Martin till bästa inköpsval i dagens utbud.
Vore därför bra med precisering av just din motormodell, som ett första steg!?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du torde hitta den här som en Mercury del: HÄR

Jag tror att det skall vara den som de bjuder dvs F521065-1 men tar inget definitivt ansvar 🙂.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev LonelyBird:

Du torde hitta den här som en Mercury del: HÄR

Jag tror att det skall vara den som de bjuder dvs F521065-1 men tar inget definitivt ansvar 🙂.

Tack. 85$ var ju mindre roligt.. Så mycket är ju inte hela motorn värd 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips! 
Ser dock ut att vara svårt att hitta någon som är exakt rätt till skapligt pris så antingen om det går att göra någon form av distans för att kunna använda en impeller som är 14.4mm istället för 16mm eller så får motorn helt enkelt anses som förbrukad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En plastbricka gå väl att lägga dit.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev MartinHeed:

form av distans för att kunna använda en impeller som är 14.4mm istället för 16mm

Nä, snälla glöm idén med distans för att kompensera från 14,4mm till 16mm!
Som jag försökte beskriva i tidigare inlägg så är impellrars livslängd beroende av många faktorer. Impellern måste passa exakt för att göra jobbet! Rejält stor kavitationsrisk med din ovan föreslagna lösning, får skräckrysningar längs ryggraden vid blotta tanken! :-  )

 

En viktigt faktor som jag inte nämnde ovan är alltså detta med risken för kavitation.
Mina tankar kring kaviation:
I en pumps sugsida uppstår lätt undertryck, alltså så lågt tryck att vatten kan börja "förgasas/koka" redan vid typ 20 grader celsius havstemperatur. Välkänt naturfenomen, något som kontruktörerna hos Chrysler självklart visste då de konstruerade din motors impeller-specifikation. (Typ: Välkänt är nog att himalaja-klättrare inte kan koka ägg på 8000 meter, trycket där är så lågt att ägget kokar vid för låg temp, livsmedelsverket avråder med tanke på bakteriers höga resistens tempmässigt?)

Finns intressanta filmsnuttar på youtube angående detta med fenomenet kavitation. Minsta "våldsamhet med vätskan"  utlöser en lavineffekt där vätskan börjar koka/förgasas nära kritiska punkter inuti pumpen.
Länkar denna.

Nå, tack för din fina bild av din motors skylt! Precis vad jag efterfrågade. ;- )
(Men jag är - som jag sa tidigare -  inte säker på att det hjälper, min tanke var att försöka spåra ´konkreta impeller-reservdelsnummer´ bakåt i tiden alltefter hur olika ägare ersatt. Men det är en djungel av tänkbar byteshistorik historiskt sett!??)      

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...