Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pellen75

Lossa bränsleslang från Däcksförskruvning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hjälp, tips önskas med hjälp att lossa bränsleslang.

Håller på att lägga Flexiteek och måste ta loss munstycket till däcksförskruvning. Detta så att den hamnar ovanpå flexiteeken.
Dvs, jag vill inte skära ett stort hål och lägga runt (nerfasat).

Till problemet...
Jag kan öppna och kommer åt slangen under däck. Men den sitter stenhårt. Ja, jag har lossat klämningarna. Men dessa har suttit i 17 år...
Några tips på man lossnar en slang som sitter fast?

Tack på förhand
Henrik

Redigerad av Pellen75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Pellen75:

Hjälp, tips önskas med hjälp att lossa bränsleslang.

Håller på att lägga Flexiteek och måste ta loss munstycket till bränsleslangen. Detta så att den hamnar ovanpå flexiteeken.
Dvs, jag vill inte skära ett stort hål och lägga runt (nerfasat).

Till problemet...
Jag kan öppna och kommer åt slangen under däck. Men den sitter stenhårt. Ja, jag har lossat klämningarna. Men dessa har suttit i 17 år...
Några tips på man lossnar en slang som sitter fast?

Tack på förhand
Henrik

Om det är diesel i tanken så kan du testa nedanstående. Är det bensin så gör inte så här.. Men var försiktig!

 

Värm lite försiktigt med en hårfön eller varmluftspistol så slangen mjuknar. Sedan vrider du lite fram o tillbaka så släpper den bit för bit. Om slangen är hård o styv så byt helst slangen efter att ha fått loss den. Mjukgöraren diffunderar ut ur gamla slangar, de blir spröda och slangen kan skadas av din demontering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Om det är diesel i tanken så kan du testa nedanstående. Är det bensin så gör inte så här.. Men var försiktig!

 

Värm lite försiktigt med en hårfön eller varmluftspistol så slangen mjuknar. Sedan vrider du lite fram o tillbaka så släpper den bit för bit. Om slangen är hård o styv så byt helst slangen efter att ha fått loss den. Mjukgöraren diffunderar ut ur gamla slangar, de blir spröda och slangen kan skadas av din demontering.

Tack för tipset @Lintott.

Det är diesel så skulle kunna vara värt ett försök.

Men du menar slangen skulle bli förstör av värmen och lirkandet och bör bytas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Pellen75:

- - -

Men du menar slangen skulle bli förstör av värmen och lirkandet och bör bytas?

Det beror på hur status är på slangen och vilket material det är i den...

gummi/plast, mjuk/styv o stel, hel/småsprickor....

 

Är slangen OK innan o du värmer försiktigt så kan den fortsätta att fungera. En hårfön ger måttligt med värme, en varmluftspistol kan "torka ur mjukgörarna" lite mer. Men kolla den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lintott:

Det beror på hur status är på slangen och vilket material det är i den...

gummi/plast, mjuk/styv o stel, hel/småsprickor....

 

Är slangen OK innan o du värmer försiktigt så kan den fortsätta att fungera. En hårfön ger måttligt med värme, en varmluftspistol kan "torka ur mjukgörarna" lite mer. Men kolla den!

Tack igen. Provar imorgon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har hällt kokhett vatten på en handduk och lindat runt slang/stos, vänta en stund så slangen blir varm och mjuk, funkat för mig med 17 år gamla slangar. Gäller att skydda sig mot brännskador tex mha handskar och  användning av träpinne för att linda den heta frottéhandduken.

finns många sätt  

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...