Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
BSven

Hjälp med att förstå startkrets

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag tänkte göra om startkretsen på min inombordsdiesel.
Idag är det den vanliga varianten med startnyckel men jag vill hellre ha nyckelfritt och nedan är min "arbetshypotes".
Eftersom jag inte kan detta med relän så tänkte jag först förenkla systemet men det  kanske är bättre om ni kan förklara hur det funkar?
Nedan är min lösning så här långt.

IMG_0994.thumb.JPG.93cf9d7832fa5a7ac197b3e10dbbb470.JPG

Från vänster:
-Glödning av/på
-Motorrumsfläkt av/på
-Start återfjädrande
-Externa uttag i sittbrunnen av/på
-Lucka tänkt till ankarspel av/på

-Ankarspel upp/ned

I motormanualen finns två varianter av kopplingsschema, den ena enkel och den andra med relä och någon form av automatik på glödningen. Den senare liknar mest det jag har:
IMG_0996.thumb.JPG.6c873a5c6b1d1f02bf8eee07ed24af75.JPG

 

IMG_0997.thumb.JPG.2b6b425115d47c65fb110c8082b1e2f6.JPG

 

Slutligen ett schema för startlåset:
IMG_0999.thumb.JPG.c46e8ff543681084389c82bc5abe2118.JPG

 

När man vrider nyckeln till läge C, är det då själva panelen strömsätts?
Behöver jag ha en brytare på/av för att ersätta detta?
Finns det något bättre eller enklare sätt lösa nyckelfri start?

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det går att ersätta tändningslåset med smarta strömställare som verkar direkt eller styr stora strömmar över relän. Presumtiva båttjuvar uppskattar ju detta också.

 

Mitt råd är att överge ditt tankefel och använda original tändningslås.

 

Kortfattat kan ett relä anses vara en fjärrstyrd strömbrytare som kan bryta en betydligt större ström än vad en vanlig strömbrytare klarar av. Ett relä kan även vara en omkopplare.

Det finns även andra typer av relän, blinkrelän till bilen körriktningsvisare exempelvis.

Läs förslagsvis svenska Wikipedias artikel om relä, den är alldeles utmärkt, jag har skrivit den själv😌.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Mitt råd är att överge ditt tankefel och använda original tändningslås.

Det är möjligt att det är ett tanke fel men jag vill så långt möjligt undvika nyklar som kan glömmas eller tappas bort. Skall någon stjäla båten och har brutit upp det betydligt kraftigare låset för att komma in och slå på huvudbrytaren så har man nog en plan för ifall startnyckeln inte hänger på kroken innanför luckan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Relä, relax. 

 

Har ett relä gående här hemma. 

 

Två knack med teskeden på koppens kant, så kommer strax kaffet. 

 

 

- Jo visst... Men varför? Har du tappat nyckeln? 

Och så behöver du rita ett begripligt schema, om du t ex ska sälja båten. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Relä, relax. 

 

Har ett relä gående här hemma. 

 

Två knack med teskeden på koppens kant, så kommer strax kaffet. 

 

 

- Jo visst... Men varför? Har du tappat nyckeln? 

Och vad hjälper detta TS ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Hybro:

- Jo visst... Men varför? Har du tappat nyckeln? 

Och så behöver du rita ett begripligt schema, om du t ex ska sälja båten. 

Jag håller på med en helrenovering av hela båten och jag har två principer.

- Sätt inte tillbaka något som är undermåligt.
- Sätt inte tillbaka något som jag inte förstår hur det fungerar.
Sedan kan jag göra om saker som inte passar mitt tycke och smak.
Eftersom kablar och kontakter är gamla och ärgade så byter jag ut skatboet bakom panelen. Som jag skrev så vill jag inte ha nycklar som kan glömmas eller tappas bort. 

Om jag förstår rätt så kan jag byta ut tändningslåset mot två brytare, en B - C och en B - D?
I övrigt kan jag följa kopplingsschemat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev IngemarE:

Och vad hjälper detta TS ?

Erkännes... Inte min sak att ha fel åsikter. 

 

Råkade bara ögna igenom.

 

Kul med nya projekt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BSven:

Om jag förstår rätt så kan jag byta ut tändningslåset mot två brytare, en B - C och en B - D?
I övrigt kan jag följa kopplingsschemat?

Jo det stämmer. Jag har bara en tråd på min D men det spelar ju ingen roll. Jag flyttade bort mitt tändningslås en bit och satte en separat startknapp för att bli av med bilreflexen att stänga an motorn med nyckeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I manualens kopplingsschema finns på generatorn anslutningarna +, L, Ch och jord.
På generatorn finns B+, B-, D+ och W.
Kan ni hjälpa mig att reda ut vilken som är vilken?

Generatorschema.jpg.7ad19dc25696187d0625a2675ea15ec5.jpgGenerator.jpg.f7280647b4ad197a5d7977cfe88cb837.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver veta vart kablarna i schemat tar vägen. Skickar med en tabell som borde kunna hjälpa dig.

 

+ i din scemabild gissar jag går till batteriet för laddning eftersom den är grövre än de andra två.

L och Ch blir svårare.

 

Märkningen på fotot löser du med tabellen.

 

13405_generator_beteckningar_1.jpg.e7c96a9ee0e5cc247f7fdc54a7102917.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-08 vid 12:46 skrev BSven:

Nedan är min lösning så här långt.

IMG_0994.thumb.JPG.93cf9d7832fa5a7ac197b3e10dbbb470.JPG

Från vänster:
-Glödning av/på
-Motorrumsfläkt av/på
-Start återfjädrande

Jag hade nog velat ha åtfjädrande knapp även på glödningen.

 

Intressant projekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...