Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lindius

Södertälje till höga kusten (vi får väl se)

Rekommendera Poster

Hej! 

Tänker att en långsegling kan vara olika lång för olika personer i olika stadier i sitt seglingsliv :) Kanska ska detta inlägg vara i Seglingstråden istället men det kändes mer rätt här.

Vi var uppe och vandrade i Höga kusten under hösten och jag fick då känslan, här vill jag segla! Att segla runt i dessa fantastiska miljöer och lägga till och göra utflykter till fots, mumma.

Men, det är ganska långt från Södertälje där 27 fotaren ligger, till Höga kusten. Funderar då på om jag nästa vår skall ägna några helger för att segla upp båten, blir lite meck med att hitta anläggningsplatser där hon kan ligga i veckorna, men det är inte en omöjlighet. Dock skulle det ge oss chansen att segla där uppe i en vecka eller två under semestern, beroende på vad vi känner för. Hudiksvall är den enda platsen jag själv har plan att med säkerhet stanna till i då det finns vänner där att besöka, som dessutom har båt och bör kunna bistå med hjälp för anläggning.

 

Ni som seglat norrut längs kusten, vad tror ni är rimligt i tid? Jag kommer troligtvis göra transportseglingen själv till största delen så det bli inget non-stop seglande. Testar lite rutter i eniro-appen, lägger snitthastighet på 4knop så bör jag inte bli besviken, tänker att blåser det för lite så kör jag motor och då brukar marschhastigheten vara 4-5 knop får jag trevlig vind så kan vi ligga på 6-7 knop, men det räknar jag inte med, det får vara en bonus.

 

Platser man bör besöka på vägen? Tips på anläggningsplatser? Faror och farhågor? Glada tillrop? :)

Som sagt, det här är en preliminär plan för nästa vår/sommar, denna sommar är redan planerad :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla här och på marinwiki.se

 

Surströmmingsmuseet på Ulvön är ett måste och givetvis även provsmakningen.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Ni gjorde alltså sthlm-haparanda på 5 dygn...då skulle jag med äventyrlig vän eventuellt kunna göra Södertälje-Hudik på 3...och sedan Hudik - Höga kusten på 2...det vore ju en spännande upplevelse och skulle bara kosta en långhelg...värt att ta i åtanke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev lindius:

Ni gjorde alltså sthlm-haparanda på 5 dygn.

Fyra dygn, 100 distansminuter per dygn.

Inget kryssade och motor så snart det gick för långsamt.

 

Vår båt är lite längre (snabbare) så räkna med 80 M per dygn, så 3 dygn till Hudik och 2 dygn till bör räcka precis som du skriver.

 

Vi hade ett vaktschema så att vi fick två fyratimmars frivakter var per dygn när man kunde sova och i övrigt tvåtimmarsvakter. Minns inte hur vi lade schemat, men vi var inte alls trötta när vi kom fram.

 

Vädret kan ju stöka till det, särskilt om man planerar att går rakt över Gävlebukten vilket är enklast. Bra att ha extra koll på vädret för den sträckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, eller så gör man som de i "Alla sa vi skulle dö". Låser rorkulten och går och lägger sig :P OBS skall inte göra det OBS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har gjort resan huvudskär - Högaksuten/Trysunda, strax norr om Ulvön, med motorbåt den gången, men det var en härlig resa. 

Uppvägen körde vi "utomskärs" hemvägen på dom leder som finns där dom finns. Det blir snabbt hög sjö om det blåster eftersom det inte finns några öar som dämpar som här nere runt människobyn. 

 

Jag är tämligen säker på att det finns flera trådar i ämnet här på MG. 


Stop värda att göra: 

Öregrund - mysig sommarstad.

Axmar brygga - supermysigt, man lägger till precis nedanför restaurangen.

Utanför huddik finns några naturhamnar, med grillstugor och annat. 

Ulvön är supernice

Ta er tiden att åka in under högakustenbron - det gjorde vi och tyckte var lite kul. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...