Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
segelbagaren

Instalation eltoa - kabelarea

Rekommendera Poster

Skall installera eltoa som sitter 9 m från batteriet (vid förpiken, bara att dra kabeln från SB till BB i kabelkanal är nästan 5 meter på 3,4 m bred båt).  Säkringen skall vara på 25 A enligt toatillverkaren. Någon verklig strömförbrukning anges inte. Däremot så får inte spänningsfallet vara mer än 0,6 V. Trotts detta så sitter det rätt tunna kablar mellan toaletten och den medföljande spolknappen. När jag räknar på det så hamnar jag på att det behövs 16mm2 eller kanske till och med 20mm2 kabel fram till toan. Kan det verkligen stämma? Det är ju ingen bogpropeller jag skall installera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reagerade också på hur tunna kablarna till spolknappen var, typ 1,5mm. Jag hade som tur var inte så långt från batteri till toa, körde med en vanlig rödsvart, tror det var en 3mm men kan vara 4,5mm. Satte hängsäkring på kabeln. Har fungerat för mig men som sagt, har säkert bara 2m kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det i manualen för Johnson AquaT eltoa.

image.png.6835ea049fd084662437b44025f37b6b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
34 minuter sedan skrev Kane:

Så här står det i manualen för Johnson AquaT eltoa.

image.png.6835ea049fd084662437b44025f37b6b.png

Spännande. Undrar om avstånden är i endera riktningen eller båda? Båda gissar jag. Hmm.. 10 mm2 är väl svindyr och kräver väl rör-kabelskor? Man borde ju kunna köra med dubbla 6 mm2 istället?

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev segelbagaren:

Spännande. Undrar om avstånden är i endera riktningen eller båda? Båda gissar jag. Hmm.. 10 mm2 är väl svindyr och kräver väl rör-kabelskor? Man borde ju kunna köra med dubbla 6 mm2 istället?

I ditt fall blir det 9m x2, du får alltså räkna med 18m längd vilket vid 20A borde kräva 16mm2 för måttliga förluster. Har du ingen el-central som sitter närmare?

På min förra båt drog jag 16mm2 till en elcentral midskepps där jag sen kunde mata vidare till el-toa och pumpar bl.a.

Verktygsboden har bra pris på lite grövre kabel, den säljs som svetskabel och verkar vara den samma svarta kabel som SeaSea säljer.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev segelbagaren:

Skall installera eltoa som sitter 9 m från batteriet (vid förpiken, bara att dra kabeln från SB till BB i kabelkanal är nästan 5 meter på 3,4 m bred båt).  Säkringen skall vara på 25 A enligt toatillverkaren. Någon verklig strömförbrukning anges inte. Däremot så får inte spänningsfallet vara mer än 0,6 V. Trotts detta så sitter det rätt tunna kablar mellan toaletten och den medföljande spolknappen. När jag räknar på det så hamnar jag på att det behövs 16mm2 eller kanske till och med 20mm2 kabel fram till toan. Kan det verkligen stämma? Det är ju ingen bogpropeller jag skall installera.

 

Du hittar en enkel kalkylator här. Det är f.ö. inte svårt att räkna själv heller men det här går snabbare.

 

Räknar man på 2x9 meter och 0,6V spänningsfall med 20A så får man fram att det räcker med 10 mm2 kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elcentralen sitter på c:a 6-7 meter avstånd pga att den sitter på andra sidan. Däremot sitter länspump och tryckvattenpump i på bara några meters avstånd men de är inte i närheten av att matas med några 16 mm2 kablar från elcentralen. Drar verkligen toaletten 20 A i praktiken? Annars får jag tacka för tipset om billigare kabel. Det verkar vara precis samma. Det är ju samma foto till och med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ett separat batteri för toan intill toan?

Då kan du antingen ha en tunn kabel för "smygladdning", med skiljerelä av nåt slag, från det primära elsystemet, eller en solpanel som laddar toan. Jag gissar att förbrukningen är rätt låg för ett toalettbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det verkar vara mer ett teoretiskt problem...

Kan kanske ha fel, men jag installerade min elektriska toalett i båten med 4 kvadrats kabel. Längden är ca 7 meter och det fungerar ypperligt. Det är ju inte så att toan slutar att fungera bara för att spänningsfallet skulle bli större än 0,6 volt. 
 

Jo, jag vet hur Ohms lag fungerar, har inte mätt spänningsfallet i min installation. Men toan fungerar fint.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...