Gäst Jan Montonen Postad 2 April , 2003 Jag har två set B6 propellrar, av vilken jag håller ett set i reserv. Den aktre propellern har ett litet hack i sig. Jag skulle önska att motorn varvade ca 100 varv till, och tänkte att jag skulle slipa bort ca 8 mm i radie från den aktre och 9 mm från den förliga propellern. Detta minskar bladarean ca 8%. Formen på bladspetsen skulle hållas likadan. Stigningen påverkas ju inte av detta. Det verkar som om både den främre och bakre propellern har exakt samma stigning. Har nån erfarenhet av att leka med duoprops. Jag förstår riskerna med att inte ha propellrarna i balans och därmed ökad slitage på kuggarna, men ifall man behåller förhållandet mellan den främre och bakre, skulle man tro att det inte uppstår problem? Drevet (290-E) håller ju ganska bra att köras med lite skadade propellrar. Erfarenheter / åsikter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser