Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rolle85

Polera med polerhätta

Rekommendera Poster

Köpte mig en oscillerande polermaskin och 3M polish & vax i ett. Ytan under relingen får ju ta mycket sol och har blivit dassig. Tycker dock inte jag får speciellt mycket glansig yta. Vad kan va fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... hur gör du när du polerar..?

Beskriv lite mer - för jag förutsätter att du inte bara köpt grejerna och hoppades det skulle bli blankt, utan att du också polerade på något vis..?

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ytan är matt så måste du köra rubbing först tex 3M fast cut(grön kork)

Därefter polish&vax medlet och efter det ett bra vax

Finns inga genvägar för ett bra och hållbart resultat

 

Enligt mig så gör en roterande maskin ett mycket bättre jobb när skrovet är matt

För att få bort oxid så gör det gott att få upp lite värme

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad gör rubbingen?

Nu har jag 3M gul kork.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rubbingen tar bort det matta och gör ytan blank. 
Den förblir dock inte blank utan skydd och det sköter vaxet. 
PS Eller sealern. 
 

Om du har kört det du har och det inte blir blankt nog så behöver du grövre grejer. Polish är ofta en lättare variant av rubbing så du behöver nog gå upp på rubbing enligt förslag. 
Jag har bara begränsad erfarenhet av oscillerande maskiner och har sedan några år bara kört med roterande. Lite farligare då det kan bli rosor om man inte gör rätt (dvs lågt varv och försiktigt främst i början).

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Capitan föreslår en sort. Har inte testat den själv men det jag hört har den funkat bra. 
Jag har däremot testat en rad andra produkter och de flesta funkar bra men det är alltid en avvägning beroende på hur matt yta man har. Gå på ett känt fabrikat; 3M, Menzerna, Lefant eller liknande. 
Jag kör Lefants rubbing på mina mattaste ytor men den tar väldigt lite så den funkar nog inte för dig. För mina nästan blanka ytor använder jag bara skumgummitrissa och vatten. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rolle85:

Vad gör rubbingen?

Nu har jag 3M gul kork.

Gul kork är till för att få glans den polerar inte, du ska börja med grön kork eller någon grövre rubbing, finns ett antal. Ta det varligt med rubbingen har du otur kör du bort gelcoaten och då blir det ej snyggt, sett en del som polerat med autosol och gått hårt på resulatet blir att plasten kommer fram.https://www.de-ijssel-coatings.se/product-category/rekond/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-04-07 vid 22:46 skrev kossor:

Gul kork är till för att få glans den polerar inte, du ska börja med grön kork eller någon grövre rubbing, finns ett antal. Ta det varligt med rubbingen har du otur kör du bort gelcoaten och då blir det ej snyggt, sett en del som polerat med autosol och gått hårt på resulatet blir att plasten kommer fram.https://www.de-ijssel-coatings.se/product-category/rekond/

Tjo!

 

Jag kör precis så, som Kossor nämner. Min kärra har varit dåligt underhållen i form av polering av förre ägaren. När jag tvättade den så mjölkade den som tusan och det va okid, svarta porer. Jag började med 3M Grönkork och bara det gjorde susen. Har inte kört hela båten ännu men hunnit testat med gul kork. Det blir blankt som tusan. Tänkte att jag skulle behöva köra blå som anslut men det ser inte så ut. Jag är en så länge mycket nöjd med 3M grön sedan gul

 

Ja just. Jag körde inte hätta utan färgkodade polerrondeller/svampar.

Redigerad av Pirayan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag reparerar gelcoat brukar jag avsluta med 3M grön kork och sedan polish/vax Ultragloss. Brukar inte behöva något däremellan.

Grönkorken tar 1200-papparslipad gelcoat till en fin slät yta. Lägger på den blött i rondellen.


De använder den här på en repad båt,
https://hamnenplay.solidtango.com/video/160331-batfixarskolan-med-anders-almen-gelcoatskador

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde vidare med gul kork och resultatet blev ändå bra, tack alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, 

Jag har gett mig på ett försök att polera min båt själv. Jag får till det ibland, och ibland inte. Problemet är att det sker på samma båt!! Jag vet inte vad det är jag gör för fel. Är det någon som kan tyda (och förklara) varför jag får så olika resultat? 

Jag polerar med en relativt grovkornig pasta (Sealine S07) och kör med Festools Rotex 150. Jag varvar med att polera med endast roterande rörelser och även testat med oscillerande för att prova mig fram. Jag har provat med lägre och högre varvtal (max 3 000). Det ska sägas att båten står relativt i skugga, men ibland skymtar solen fram mellan träden. På bilden syns hur spegelblank den aktre delen av skrovsidan är och hur en skarp skiljelinje avgränsar mot en mattare del. Jag polerar i "kvadratmeter-sektioner".

Jag har försökt att efterpolera den matta delen, och även provat att lägga på en polish utan att lyckas uppnå samma resultat som den aktre delen. Jag får aldrig upp värmen så att den känns mot fingertopparna under poleringen. Jag "vattnar" enligt instruktion när polerrondellen (Festool orange = hård) börjar gå trögt, och polerar ungefär 4-5 minuter per område. 

Någon som har en idé kring vad jag kan tänkas böhva göra eller har gjort för fel? 

20200531_175045.jpg

Redigerad av Kapten_Efraim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-07 vid 21:10 skrev Rolle85:

Hmm oki. Bra rubbingförslag?

Jag använder Autosol som rubbing på det mest matta och ingrodda partierna. Jag har också en Pela polermanskin med en liten rondell från Verktydsboden, den är lättare att hålla mot skovsidorna och man får bättre tryck över de oxiderade och ingrodda partierna, även lättare att komma åt runt knapar, pollare och halkipar. Sedan går jag på med polish och vax, jag köper sällan några dyrare produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...