Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Dava

Panik! Drog ur uthalet ur bommen :(

Rekommendera Poster

Mastade på i går kväll och testade att hålla uppe masten med storfallet i uthalet. Plötsligt lossnade linan till uthalet och bommen rasade ner och till följd av detta drogs hela linan till uthalet in i bommen.

 

Tydligen sitter uthalet med rejäl utväxling innuti bommen. Det kom ut en vajer i ena änden och en tamp i andra. Jag kan se tampen en knapp dm in.

 

Kan jag rädda situationen utan att borra upp nitarna som håller ihop bommens fäste mot masten? Går det att fiska ut linan genom hålet med ståltråd på något sätt?

 

Bomänden lär sitta som berget.. om jag tar bort nitarna hur får jag sedan av den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har svårt att tro att du kan fiska med ståltråd, men du får väl prova..?

 

Jag öppnade min bom för ett par år sedan när jag installerade en kaskad, det funkade över förväntan, tror jag knackade loss bomnockarna lite försiktigt efter jag borrat bort nitarna. När du ändå håller på att öppna bommen kan du ge block mm lite kärlek, och kanske byta något snöre..?

2D8F3B48-BD27-48AF-9477-55860921BB2E.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förra året flyttade jag bomuthalet från styrbord till babord sida (eftersom jag sedan tidigare har tampen dragen på babord sida från mastfot tiill avlastare på babord sida om sittbrunnen.

 

Bommen satt på sin plats (mast, rodkick, skot mm).

 

Testade med eldragband  i metall men det vek sig /flexade för mycket.

Körde med styvare elkabel (typ 3 x 1,5 mm) som "pilotlina", tejpade/knopade på en 3 mm draglina på elkabeln, fick göra om det några gånger men det gick till slut. Sedan tejpade/knopade jag på uthalet till draglinan och vips var bomuthalet på ny plats.

 

Du fixar det med lite tålamod

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Dava:

- - -

Kan jag rädda situationen utan att borra upp nitarna som håller ihop bommens fäste mot masten? Går det att fiska ut linan genom hålet med ståltråd på något sätt?

 

Bomänden lär sitta som berget.. om jag tar bort nitarna hur får jag sedan av den?

Om du ser linänden så går det kanske att stoppa in en gripklo och få tag i den.

90 spänn hos Classe.  https://www.clasohlson.com/se/Gripklo-med-magnet,-Cocraft/p/Pr407526000

bild.png.e69cf707f9e3ac5ba7a632f03de1b302.png

 

Om det inte lyckas utan du tvingas lossa bomnocken så är det ingen katastrof. Som Peter_K skriver borra ur nitarna o knacka lite på nockbeslaget (eller bombeslaget, eller båda..) så lossnar det. Ett alternativ till att nita tillbaka är att dra i skruv som håller beslaget på plats. Enda påfrestningen på niten/skruven är att nocken inte ska trilla ur vid hantering av bommen. All last i beslagen är inåt mot bomprofilen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades precis att få ut den! Istället för att lossa hela bomnocken så kom jag i sista sekund på att jag kunde borra loss genomföringsblocket vilket gav mig en öppning på ca 5cm2 istället för 1cm2.. därigenom kunde jag fiska fram linan med en böjd ståltråd.

 

Tack för all hjälp såg framför mig att jag skulle behöva köpa en ny bom. Dagens premiärsegling blev tyvärr inställd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...