Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jan--

Problem med kylningen Suzuki DT6

Rekommendera Poster

Problem med kylningen Suzuki DT6

Hej! Köpte motorn lite på chans, den hade stått en längre tid. Starta lätt och går jämnt och fint men det kom nästan inget kylvatten från skvallerstrålen. Har rensat hålet men det hjälper inte. Har nu bytt impeller och plattan under med packning samt gummibussningen till röret men det kommer fortfarande inget kylvatten. Rensat i intaget och under pumpen när den var demonterad samt i röret som går från pumpen och upp. Gamla impellern var hel så inga gummirester har lossnat från den.
När jag kopplar på vatten från trädgårdsslangen med lite tryck direkt på röret upp kommer det ut vatten från skvallerhålet.

Har nu demonterat underhuset igen och satt det i en tunna med vatten som precis når upp till pumpen. Kopplade på en borrmaskin på drivaxeln för att testa och fick en vattenpelare på ca 5 cm vid ca 800 varv.  Hur mycket tryck ska det egentligen vara från kylvattenpumpen?  

Några idéer om var felet kan ligga. Pumphuset verkar vara i brons och ser ok ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 cm VP låter lite. Ger den tillräckligt tryck så att den orkar trycka upp vatten till motorblocket?

Har du kollat termostaten?

Årsmodell?

Från vattenpumpen upp till motorn går vanligen ett kopparrör. Detta rör är anslutet till motorblocket via en gummitätning. Vissa motorer drabbas av att metallen runt denna tätning korroderar. Metalloxiden upptar större volym än metallen, vilket resulterar i att gummitätningen trycks ihop så att inloppet till blocket stryps. Att fixa detta på en gammal motor där det mesta korroderat fast är inget enkelt jobb, men det är ju inte säkert att detta är problemet.

 

 Du kan själv kolla sprängskisser på boats.net. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Årsmodell är -91 och motorn verkar väl omhändertagen. Konstigt nog så är inga skruvar eller annat korroderat utan har varit enkelt att lossa. Denna modell har ingen termostat.

Jag tror det har med pumpen att göra, tror inte den orkar trycka upp vattnet till blocket. Återstår problemet varför trycket är så lågt, impeller och plattan under impellern är utbytt utan resultat. Inga stopp i intaget. Pumphuset ser bra ut invändigt, endast något väldigt litet spår på ovansidan invändigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu testat igen efter ytterligare en koll av pumpen. När jag startar kommer det vatten ur skvallerhålet dock ingen stråle utan mer som från en dusch, efter en stund minskar det för att sedan upphöra helt. Kan det vara så att det är något stopp i kylkanalerna eller i röret som du nämnde som går upp till blocket. Denna modell verkar inte ha någon termostat enligt böckerna.
Det finns ett litet hål under gummibussningen till kopparröret. Kan man plugga detta för att öka trycket från pumpen eller har det någon uppgift förutom att dränera vid stopp.
Kanske det ändå blir till att skruva isär motorn och rensa det hela. Bara att komma åt kopparröret kräver väl ganska mycket delning. Behövs det nya packningar om man delar för att komma åt röret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag hittat felet. Fjädern till packboxen som sitter överst på vattenpumpen hade brustit. Ersatt med en liknande fjäder som dock var till en något mindre axel och nu verkar det funka. Bra stråle nu. Blir till att beställa ny packbox.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-09 vid 16:31 skrev Jan--:

Tror jag hittat felet. Fjädern till packboxen som sitter överst på vattenpumpen hade brustit. Ersatt med en liknande fjäder som dock var till en något mindre axel och nu verkar det funka. Bra stråle nu. Blir till att beställa ny packbox.

Hej lite sent kanske men har liknande problem med min båtmotor. Så undrar om du kanske kan ha en bild på vart fjädern ska sitta då jag inte hittade en på min motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter jag bytt packboxen (oilseal) på toppen av vattenpumpen så fungerade det igen. Tyvärr var den nyinköpta impellern några tiondels mm lägre än den gamla så den pumpade betydligt sämre än den gamla från 2002. Den gamla var i fint skick så den får hänga med några veckor till och så får det bli en ny originalimpeller till hösten.
Trevlig midsommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-07 vid 16:18 skrev guestsson:

5 cm VP låter lite. Ger den tillräckligt tryck så att den orkar trycka upp vatten till motorblocket?

Har du kollat termostaten?

Årsmodell?

Från vattenpumpen upp till motorn går vanligen ett kopparrör. Detta rör är anslutet till motorblocket via en gummitätning. Vissa motorer drabbas av att metallen runt denna tätning korroderar. Metalloxiden upptar större volym än metallen, vilket resulterar i att gummitätningen trycks ihop så att inloppet till blocket stryps. Att fixa detta på en gammal motor där det mesta korroderat fast är inget enkelt jobb, men det är ju inte säkert att detta är problemet.

 

 Du kan själv kolla sprängskisser på boats.net. 

Har du bytt gummipackning mot motorblocket ? 
ledtrådar önskas . Mvh Per 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vart sitter den fjäder el s.k oilseal

jag kanske har samma problem

Redigerad av Keda74

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Keda74:

Vart sitter den fjäder el s.k oilseal

jag kanske har samma problem

Det är en packbox som tätar drivaxeln när den går genom locket till vattenpumpen där impellern sitter. Men först hade jag nog rensat hålet för skvallerstrålen om du inte gjort det innan.

dt6.png

Redigerad av Jan--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom hade tydligen kikat på de. Vad kan nästa steg vara tycker du

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte impeller. Kan det vara den lilla piggen nr9 som inte hakat i rätt kanske? Antar att den runda delen ska in i axeln 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Keda74:

Jag bytte impeller. Kan det vara den lilla piggen nr9 som inte hakat i rätt kanske? Antar att den runda delen ska in i axeln 

 

Det är rätt att kilen ska sitta med halvmånen in i drivaxeln men om den saknas tror jag inte du haft någon kylning överhuvudtaget.
Har du motorn tillräckligt djupt ner i vattnet?
Prova rensa skvallerhålet med en bit ståltråd när motorn är igång.
Hur var det innan du bytte impeller?
Om det inte är en originalimpeller så kan det vara fel mått, det räcker att det fattas några tiondels millimeter på höjden så pumpar den mycket sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...