Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
1952

Bogpropeller

Rekommendera Poster

Hej Jag har en Bayliner 285 som det skall monteras bogpropeller i någon som har erfarenhet på hur stor den behöver vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här finns rekommendationer från en tillverkare, Lewmar

 

 

Och från Vetus katalog.

image.png.43bdac76206d893ae04da1c9ef1dfd96.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kane  bra mall.

Är det någon som har en liknande båt ung 28 fot hur stor tunnel till bogproppen sitter det i era båtar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Patrik mycket bra bilder. nu åker den dit i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev 1952:

Tack Patrik mycket bra bilder. nu åker den dit i helgen.

Vad blev det då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott. Med 125 kgf skall den nog räcka...😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har plats med större rör så köp större grejer

125/40 är för dåligt för den båten och du kommer få svårt att hålla upp fören vid vind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Capitan:

Om du har plats med större rör så köp större grejer

125/40 är för dåligt för den båten och du kommer få svårt att hålla upp fören vid vind

Jasså? Har samma båt med samma styrka. Har inga problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev patrikflink:

Jasså? Har samma båt med samma styrka. Har inga problem.

 

Duger säkerligen till att korrigera lite vid tilläggning och viss vind men jag är av den åsikten att ska man montera bogpropeller så ska den kunna gör nytta vid mer vind

Tex kunna flytta båt med dubbla motorer i sidled osv med lite vind i sidan

Det är när det tar i som bogpropellern verkligen behövs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Capitan:

Det är när det tar i som bogpropellern verkligen behövs

Håller absolut med.

Alla bör ju klara av att manövrera sin båt utan bogpropeller när det blåser måttligt, men bogpropellern är väldigt bra att ha när det blåser 10 - 12 m/s från sidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Capitan:

 

Duger säkerligen till att korrigera lite vid tilläggning och viss vind men jag är av den åsikten att ska man montera bogpropeller så ska den kunna gör nytta vid mer vind

Tex kunna flytta båt med dubbla motorer i sidled osv med lite vind i sidan

Det är när det tar i som bogpropellern verkligen behövs

Bayliner 2855 är ingen tung båt och har mycket grov v-botten, räcker med att dutta så sticker den. Min fungerar även vid lite mera vind utan problem. Det viktigaste är att man får tunneln i rätt nivå och har kräm i batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Håller absolut med.

Alla bör ju klara av att manövrera sin båt utan bogpropeller när det blåser måttligt, men bogpropellern är väldigt bra att ha när det blåser 10 - 12 m/s från sidan.

 

5 timmar sedan skrev patrikflink:

Bayliner 2855 är ingen tung båt och har mycket grov v-botten, räcker med att dutta så sticker den. Min fungerar även vid lite mera vind utan problem. Det viktigaste är att man får tunneln i rätt nivå och har kräm i batteriet.

Jag köpte begagnad båt som redan hade en bogpropeller, en på 3 hk, klart underdimensionerad för min 29 fots båt. Klart att den fungerar, men jag har svårt att vrida upp fören mot vinden, om det tar i litet. Det är ju inte båtens vikt som är den enda parametern när det gäller en bogpropellers kapacitet,    Det är ju hur stort vindfång båten har, hur långt från båtens vridcentrum man kan placera den, hur djupt under vattenytan den kan placeras.  Det finns tydligen modernare impellrar med många blad som passar vissa bogisar och skall ge mer kraft...?
Till förra båten valde jag själv bogpropeller, och gick upp en storlek från rekommenderad, säljaren var rädd för att fördäcksgasten skulle trilla omkull av kraften, men så illa var det inte. Den båten kunde jag vända upp mot vinden då det blåste omkring 10m/s det är svårt med nuvarande båt (men det bra går om jag tar hjälp av drevet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...