Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
dr00l

Tohatsu M25C3 -02 Växelproblem, framåt.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

(Jag skapade först denna tråd i en annan del av forumet men det verkar som att det nästan är fler motor-relaterade frågor och diskussioner här så jag flyttade den hit och gömde min andra tråd, hoppas det är ok moderatorer?)

 

Hej,

 

Har försökt hitta vettig information om mitt problem, dock förgäves så vänder mig nu hit i förhoppning om att det finns någon som kan hjälpa mig.

 

Jag har som topic antyder en 25hk Tohatsu M25C3 från 2002 som jag har problem att få drivning på framåt-växeln. När jag provkörde motorn innan jag köpte den nu i vintras så fungerade växlarna problemfritt i alla lägen och de fungerade även problemfritt första gången jag startade upp den för en dryg vecka sedan på hemmaplan. Medans jag stod och justerade tomgången så växlade jag några gånger emellanåt och märkte vid ett tillfälle att propellern började snurra bakåt fastän jag hade neutralen i. Backen gick bra att få i men när jag sedan gick tillbaka i neutral och sedan till framåt så var det en lite mer "mekanisk" känsla, men den drev fortfarande. Provade att gå till neutral och back igen och sedan neutral och framåt åter igen och då drev den inte längre. Om jag lägger i framåt och försöker vrida propellern för hand medurs så hörs det att kopplingen och drevet kuggar av varandra, men varför? I slutet av tråden har jag länkat till en mapp på Google Drive som bland annat innehåller en film på hur problemet artar sig.

 

Det ska tilläggas att det inte är ett reglageproblem då jag växlar direkt på motorn för hand utan vajrar anslutna. Problemet kvarstår även när jag växlar direkt för hand med växelstången efter att jag monterat loss växelhuset.

 

Jag plockade isär växelhuset idag och kunde inte hitta några (för mig) synliga fel. Kopplingen och växeldreven ser jättefina ut och ingenting verkar glappa eller vara speciellt slitet. Växelstången med den "stegade" änden (vad heter denna del exakt?) som trycker kopplingen bakåt eller släpper den framåt ser inte speciellt sliten/spårig ut och verkar inte glappa när jag sätter lite tryck på den. Jag lyckades inte lista ur hur jag skulle demontera kopplingen då det sitter en någon sorts stor fjäder i vägen för sprinten så jag kunde inte kolla status på sprinten, men den glappar inte nämnvärt eller verkar skeva åt något håll(?).

 

Nedan har jag lagt en länk med några bilder samt ett par filmer. Bilderna visar skick på drev och koppling samt lägen på växelstången i framåt/bakåt. Ena filmen visar positioneringen på växelstången och den andra filmen, av tyvärr lite sämre kvalitet (inspelad med Messenger), visar hur det klickar över mellan drev och koppling när jag roterar propellern för hand  med framåt-växel i läge.

 

https://drive.google.com/open?id=1PySg8Kx5dbxmaIWwO1ksYqMQpjBhm5Qx

 

Av någon anledning så kommer ju inte kopplingen hela vägen fram mot framåt-drevet, men det är just varför jag inte kan lista ut?

 

Kan fjädern vara dålig? Det är rätt bra motstånd i den när jag trycker in den för hand.
Är kopplingssprinten böjd så att kopplingen inte når tillräckligt långt fram mot framåt-drevet?

 

Har ni någon annan idé?

 

Tack på förhand!

 

Vänliga hälsningar,
Jon

Redigerad av dr00l

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en högerroterande propeller och lägger i fram så

skall den rappa när du vrider den åt höger.

Om jag inte minns fel.

Så gjorde det på mitt mercruiser drev och det var inget fel på det.

 

Simulera det hela med en spärrnyckel så får du se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade helt rätt. :) Av någon anledning hade min skalle bestämt att det var något fel när den klickade över när jag vred propellern medurs efter att växlarna hade krånglat lite efter jag kört motorn för första gång på hemmaplan... Den började ju rotera med samma RPM som backen när jag lade i neutralen efter att ha växlat några gånger vid det tillfället.

 

Nu är allt isärplockad, rengjort och ihopplockat igen med fräsch olja och då fungerade allt utmärkt!

 

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...