Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
emtor

Prisnivå segelbåtar

Rekommendera Poster

Kollat lite på blocket och hittat en del segelbåtar som verkar vara mycket billiga.
25-27 fot med utrustning, ser bra ut på bilderna, kostar fra 10.000 till 25.000.
Skall dom inte kosta mer eller köper man grisen i säcken i den här prisklassen/årsmodeller?
Har haft motorbåtar i träd förut, så noll erfarenhet med plastbåtar.
Hur är det med plasten efter många år? Blir den spröd som kex?
(Jag vet att dom första plastbåtarna som tillverkades blev spröda efter några år.)

 

Tackar på förehand för alla kommentarer.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo dom ska kosta mer. Men när det inte finns köpare blir det så här. Min båt från 76 verkar inte spröd i plasten, men se upp med svampiga vattenskadade däck. Fast hur dom funkar i träd har jag ingen aning om, (Ursäkta, kunde inte låta bli)

Redigerad av trewq
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lägger ut här vilken modell du tittar på kan medlemmarna berätta vad du ska hålla ögonen på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde en shipman 28 för 3 år sedan som nästan ligger i storleken du pratar om.

 

Båten i fråga hade 1år gammalt genua och ca 7år gammal stor. splitt ny sprayhood. dynorna var ca 10år men inte nersuttna. Helt genomgånget elsystem med 80% nya kablar. motorn var original men fullt fungerande och bränslesystemet var genomgånget något år innan försäljning innehållande provtryckning av spridare, bytt bränsleslangar, bränslepump, service av matarpump, startade efter max 2 sekunder med startmotorn.

 

Den gick för 30.000:- inkl. press o son vagga. Så 10.000-25.000 är nog rimligt för storleken tittar på, jag kan starkt rekommendera Shipmannen, en fantastisk segelbåt!

 

Om jag skulle tittat på en båt i denna prisklass skulle jag se till att den är välutrustad med nya segel och ny alt. mycket välbehållen motor. GPS och andra instrument är ett plus. Plasten håller men som någon skrev tidigare, se upp för svampiga däck och håll ögonen efter läckage. Jag tittar gärna ner i kölsvinet & motorrummet, är det rent där brukar resten av båten också vara välskött.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev trewq:
55 minuter sedan skrev trewq:

 Fast hur dom funkar i träd har jag ingen aning om, (Ursäkta, kunde inte låta bli)

 

Trä . . . träd. -Jag såg det nu 🙂 (Norrbagge) Jag vet heller inte hur plastbåtar funkar uppe i träden.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Om du lägger ut här vilken modell du tittar på kan medlemmarna berätta vad du ska hålla ögonen på. 

Innombords dieselmotor (Volvo eller Yanmar) är ett måste. Alla har vi våra "religösa" åsikter när det gäller motorer. För mig är det primitiva dieselmotorer som man måste skjuta i hjel för att få dom att stanna som gäller. 

 

Här är ett exempel.

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/facil_26/89214856
Motoren är en MD5 som jag utgår i från är en Volvo dieselmotor på 5??? hästar. -Det får duga.

 

Här är en annan båt med en MD5'a:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/monark_700_1982/89156743

 

 

I övrigt skall båten användas i Bottenviken (boende i Kalix). 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Coronatime nu... 

 

Vänta några månader...

 

Antar att stora prisraset kommer under sensommaren. 

Folk behöver pengar till annat än att ligga ute på sjön... 

 

Då kan du pruta, välja o vraka, om du inte drabbas, allt för hårt. 

 

Själva båten har ju ett värde, men viktigare för köparen är vad som följer med i utrustningsväg.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Coronatime nu... 

 

Vänta några månader...

 

Antar att stora prisraset kommer under sensommaren. 

Folk behöver pengar till annat än att ligga ute på sjön... 

 

Då kan du pruta, välja o vraka, om du inte drabbas, allt för hårt. 

Eller vänta till nästa höst, då blir dom ännu billigare, eller nästnästa.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev trewq:

Eller vänta till nästa höst, då blir dom ännu billigare, eller nästnästa.....

Nej, vänta inte om det är nu du vill ha båten. Bottenviken är perfekt i coronavirus, man ser ett par båtar på avstånd varje dag.

 

De flesta råd har du redan fått. Nya segel ej äldre än 5 år är ett stort plus eftersom segel är rätt dyrt. Räkna med 25- till 35-tusen fär försegel + storsegel i den storleksklass på båt du tittar på.

 

Tillägg: Välkommen till MG!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar . . .

Massor av goda råd här.
Jo, jag betalar hällre lite mera för en båt med exempelvis goda segel än att måsta betala 35 tusen efteråt. Vagga och sådana saker kann jag tilverka själv.
Men, det som oroar mest är . . . hur får jag båten hem till Kalix utan att vara tvungen att segla den från södra Sverige? -Okänd båt, okänd motor,  okänd farvatten, noll koll på segling. -Ingen bra recept.
Får nog räkna in kostaden att få en transportfirma att hantera frakten.
 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev emtor:

Men, det som oroar mest är . . . hur får jag båten hem till Kalix utan att vara tvungen att segla den från södra Sverige? -Okänd båt, okänd motor,  okänd farvatten, noll koll på segling. -Ingen bra recept.

Håller med om det, men...

Samtidigt är det ett fantastiskt tillfälle att få segla längs den Svenska kusten, kanske enda gången i livet.

 

Fundera på möjligheten att segla hem båten. Kanske kan en seglingskunnig vänn följa med, i alla fall i början. Det finns några här på MG som hjälpt till att segla hem båtar.

 

Om du bestämmer dig för att segla hem båten, räkna med 4 - 6 veckor lite beroende på startpunkt och hur långa dagar du orkar. Kanske kan du göra hemresan i etapper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Mackey:

Håller med om det, men...

Samtidigt är det ett fantastiskt tillfälle att få segla längs den Svenska kusten, kanske enda gången i livet.

 

Fundera på möjligheten att segla hem båten. Kanske kan en seglingskunnig vänn följa med, i alla fall i början. Det finns några här på MG som hjälpt till att segla hem båtar.

 

Om du bestämmer dig för att segla hem båten, räkna med 4 - 6 veckor lite beroende på startpunkt och hur långa dagar du orkar. Kanske kan du göra hemresan i etapper.

Jag vet ju inte, men jag tror att östersjökusten är lite snällare än den norska kusten (är norrbagge).
Att segla långa sträkk längs norska kusten som nybörjare vore sinnesjukt.
Södra spetsen i Norge (Lindesnes) är inte roligt. Där åker båtarna ofta i kolonner även om sommaren. Stadt på västkusten är ennu värre, faktisk så hemsk att dom planerar en kanal inne på land för mindre fartyg. Nord-Norge är lika illa vissa platser. Barentshavet helt uppe mot ryska gränsen kann vara helt utan vind om sommaren för så att endra sig plötsligt på några minuter.
Inte konstigt att fritidsbåtar är något man sällan ser där uppe.
Det du säger är nog inte så dumt. Om jag köper en båt i till exempel Stockholm så är det inte värre än att gå in till nästa marina om man känner sig riktig feg, och så prova en bit till nästa dag.
Någon gång kommer man ju hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Hotspur:

Sålde en shipman 28 för 3 år sedan ...

 

Jag sålde en Maxi 77 för två år sedan. Ingen som nappade under hela hösten. Slutade med att jag strippade den på värdesaker och skänkte bort skrovet med mast och orignalsegel.

 

Hur som helst så bör TS titta på båtar från Stockholm och uppåt. Visst är det möjligt att segla båten runt Sverige men det kommer att ta en otrolig tid. 

 

Jag har själv köpt alla mina tre segelbåtar i Göteborg och södra Bohuslän och seglat ner dem längs västkusten till Skåne. Varje gång har jag suttit och lovat mig själv att inte göra om det.. och då pratar vi ändå bara om 100-200 nm transport. Senast med Solingen så tog det inte mer än två dagar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göteborg - Kalix . . . tror inte det. Lite långt.

Hur är det med fart för en segelbåt? Gäller samma tumregel som för displacement-skrov, att max. fart är lika med skrovets längd i meter?
Om svaret är ja, så vill en 27 fot båt vara 9 meter och max. fart vill vara 9 knop (med motor).
Så,-om man köper en 27 fot båt i Sundsvall och skall till Kalix och är lite feg och åker längs land (som tillsvarar E-4'an) så är distansen 589 km. som er lika med 323 nautiska mil.
Om man har tur så vill tiden i allra bästa fall vara 36 timmar. Seglar man 12 timmar pr. dag så går det åt 3 dagar + 1 dag, möjligtvis mer om Murphy's lag får bestämma.

Men . . .  inte vet jag hur ägaren har skött om motorn etc. Har han slarvat så att jag får stopp midt i sjön på grund av ett kylsystem som är fullt med gammal gegga?
Att vara på en resa i en vecka med en motor och båt man själv har underhållit är inget problem.
Att göra det samma och tilförlita sig på att kreti och pleti har gjort sitt jobb är något annat.

Endan på visan kan bli att jag hyr något speditionsfirma att frakta båten längs vägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Maxfarten baseras på vattenlinjelängden, kanske 23 fot på en 27 fots båt. I verkligheten gissar jag på en uthållig fart av 4,5-5 knop med motor och så ska man stå ut i hur många dagar? Dessutom kommer du att behöva tanka utmed vägen och avviker då från idealkursen. Körde en gång med en segelbåt med 11 m vattenlinje i 13 Tim och kom då 91 distans dvs 7 knop i snitt. Efter det ville man segla under tystnad för att återhämta sig.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara värt att hitta en båt närmare där du bor, även om den kostar mer..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

 Efter det ville man segla under tystnad för att återhämta sig.

En dieselmotor är inte precis tyst.
Åkte runt i en livbåt med en luftkyld encylindrig SABB (inte SAAB) diesel en sommar.
Hela skrovet vibrerade så hemskt att när jag satt i båten så såg allt ut som en otydlig dimma.
Efter något sånt så föredrar man tystnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Kanske kan vara värt att hitta en båt närmare där du bor, även om den kostar mer..?

Precis, jag tänker det samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade Stockholm - Haparanda (Malören) (400 M) på fyra dygn non stop (nästan, ankrade sex timmar i Stockholms norra skärgård) med en 9,5 m lång båt. På med motorn så snart det gick för sakta. Det är också en upplevelse och sedan hade vi fem veckors fin segling tillbaks till Stockholm med många fina platser kvar i minnet.

 

Räkna inte med att snitta mer än 4 knop om du väljer seglingsalternativet.

 

Jag tror (vet inte säkert) det finns flera båtar i norra Finland än i norra Sverige. Kan kanske vara värt att kolla upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://m.nettivene.com/en/purjevene?pto=5000&page=1
 

sida med annonser i finland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vi seglade Stockholm - Haparanda (Malören) (400 M) på fyra dygn non stop (nästan, ankrade sex timmar i Stockholms norra skärgård) med en 9,5 m lång båt. På med motorn så snart det gick för sakta. Det är också en upplevelse och sedan hade vi fem veckors fin segling tillbaks till Stockholm med många fina platser kvar i minnet.

 

Räkna inte med att snitta mer än 4 knop om du väljer seglingsalternativet.

 

Jag tror (vet inte säkert) det finns flera båtar i norra Finland än i norra Sverige. Kan kanske vara värt att kolla upp.

Finland är värt att kolla upp, grannens fru är finsk så hon får nog vara med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

4 knop verkar högst realistiskt. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:


Närmaste månaderna ska man nog inte räkna med att kunna köpa båtar från Finland...

Nej, finska försvarsmakten står på bron mellan Haparanda och Torneo.
En granne har flickvän i Tornio och nu är han stuck in limbo där.
Åker han hem nu så kommer han inte in i Finland.
Men,-han får uthärda tiden på Motonet 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fann en båt i Luleå, (https://www.blocket.se/annons/norrbotten/rodnabba_ar_till_salu/89342344)

Det fanns två saker jag inte tyckte om: -Ser ut som att masten går  igenom däcket. -Fara för att det läcker samt att man är beroende av kran för att ta upp masten/sätta ner den. (-Eller inte?)
Kolla bild nummer 5 i taket . . . har det varit en läcka här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 78 har inte genomgående mast, men du kan inte masta/masta av en segelbåt i den storleken utan kran 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev emtor:

Fann en båt i Luleå, (https://www.blocket.se/annons/norrbotten/rodnabba_ar_till_salu/89342344)

Det fanns två saker jag inte tyckte om: -Ser ut som att masten går  igenom däcket. -Fara för att det läcker samt att man är beroende av kran för att ta upp masten/sätta ner den. (-Eller inte?)
Kolla bild nummer 5 i taket . . . har det varit en läcka här?

Är nog bara limmet som släppt, ser inte missfärgat ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även min tanke. Men 65 000 är inte billigt för en Albin 78. 

 

Det är få båtar i denna storlek som har genomgående mast. Däremot måste du ha kran till i princip alla båtar som inte har en fällanordning. Undantag för riktigt små båtar som stortriss och pop 16.

 

Båtar i norr verkar vara dyrare än i söder. Så kanske fundera på en långsegling ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...