Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Elegancej

Mercury 90HP

Rekommendera Poster

Köpte en båt JofaWinth 565 i höstas med en Mercury 90 HP från någon gång runt 1990. Nu när jag börjar riva i motorn och kolla över saker och ting så hittar jag att oljesmörjningen är bortkopplad. Är det kända problem på dessa motorer, kan man koppla ihop det och testa på något sätt om oljesmörjningen fungerar? Om det är fel på den hur bökigt är det att byta till en ny och till vilken kostnad. Jag vet att det bara är att blanda i tanken, men vill ha separat om det inte är för besvärligt till för stor kostnad.

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa tidiga OMC hade problem med VRO systemet. Systemet modifierades till VRO 2 med övervakning, vilket nästan ingen av konkurenterna hade. Problemet ledde sedan till en skröna att alla OMC även VRO2 är opålitliga, vilket inte är sant. Merc är inte kända för att ha problem, systemet kan kollas genom att kolla upp att motorn förbrukar rimlig mängd olja innan man slutar blanda i i bensinen. Genom att fixa en luftblåsa i slangen till pumpen kan man enkelt kolla att systemet levererar olja öht. Genom att köra och jämföra olje med bensin förbrukningen kan man få koöl på att förbrukningen är inom normala 1-2 %

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som guestsson skriver har det gått troll i att koppla bort separatsmörjning på utombordare.

 

Mercury har på många årsmodeller ett plastdrev på oljepumpen som har lossat på vissa ex. Troligtvis på exemplar som överhettat ordentligt eller varvat långt över rek maxvarv. Normalt sett håller detta system bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det oljepumpen som sitter lite nedanför bakom där bensinslangen går in före förgasarna.

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...