Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
sdrmi

Bottenmålning, vad krävs? Bilder för tolkning

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt båt och undrar lite vad som kommer krävas i utrustningsväg och arbete. Tänkte fråga er om råd innan jag åker iväg till affären och ber dom om råd och råkar åka därifrån med halva affären.

Anledningen till att jag vill bottenmåla är för att jag vill skydda båten. Jag vill inte epoximåla(även om jag gillar miljötänktet) denna säsong då jag inte har den budgeten. Det får bli framöver.

Båten ligger i Östersjön.

 

Jag tar tacksamt emot tankar och råd då jag aldrig bottenmålat tidigare.

20200209_120551.jpg

20200209_120557.jpg

20200209_120605.jpg

20200209_120610.jpg

20200209_120632.jpg

20200209_120731.jpg

20200209_120742.jpg

20200209_120825.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du menar med ”skydda båten” vet jag inte men vanligtvis har man på bottenfärg för att hindra beväxning. Vilken bottenfärg du ska välja beror på var i Östersjön du ligger. 
Jag håller till i Stockholmstrakten och brukar rekommendera Trilux. 
Hur du ska gå tillväga beror på ambitionsnivå och plånbok. Då du skriver att du inte vill lägga så mycket pengar nu (tolkar jag det som) skulle jag i dina kläder riva över botten med ett halvgrovt sandpapper och sedan på med bottenfärg. 
Nästa säsong, då du lärt dig båten och förhoppningsvis vill ha den kvar, skulle jag göra det ordentligt. 
 

Välkommen till MG!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Vad du menar med ”skydda båten” vet jag inte men vanligtvis har man på bottenfärg för att hindra beväxning. Vilken bottenfärg du ska välja beror på var i Östersjön du ligger. 
Jag håller till i Stockholmstrakten och brukar rekommendera Trilux. 
Hur du ska gå tillväga beror på ambitionsnivå och plånbok. Då du skriver att du inte vill lägga så mycket pengar nu (tolkar jag det som) skulle jag i dina kläder riva över botten med ett halvgrovt sandpapper och sedan på med bottenfärg. 
Nästa säsong, då du lärt dig båten och förhoppningsvis vill ha den kvar, skulle jag göra det ordentligt. 
 

Välkommen till MG!

Tack för svar Christer!

Det du säger stämmer bra med det jag själv funderat på, samt att du tolkat allt rätt! :) Skyddandet är för beväxtlighet men också för att det känns bra att ha ett extra lager mot båten och den friktion som uppstår.

Jag tror jag följer det du skriver, det var mina gissningar innan. Lite slip där det behövs och sen på med bottenfärg och sen ett mer långsiktigt tänk i säsongerna framöver.

 

Tack igen Christer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle börja med att tvätta av båten och så ta ett varv med oxalsyra vid vattenlinjen för att bli av med det gula, sen följa ChristerN

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Skulle börja med att tvätta av båten och så ta ett varv med oxalsyra vid vattenlinjen för att bli av med det gula, sen följa ChristerN

Biltema har fälgtvätt med oxalsyra som är utmärkt till detta. Finns i praktisk sprayflaska. Läs på innehållsdeklarationen så att du får rätt sort om du köper där - finns med annat innehåll också  😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, har inte hört talas om oxalsyra tidigare. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...