Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
1stPeregrine

Funktion gemensam topp- & ankarlanterna

Rekommendera Poster

Hej, jag har en topplanterna som även fungerar som ankarlanterna via var sin strömbrytare. I höstas visade det sig att samtliga lanternor tändes även när jag endast satte på ström till ankarlanternan. 

Tog in göstaken i garaget för att felsöka men det visade sig att allt fungerade som det skulle när jag satte ström från kontakten på göstaken. Det är endast en kabel till resp lanterna.

Nu slog mig en tanke, kan det någonstans tidigare i ledningssystemet sitta en diod som släpper fram ström till ankar/topplanternan efter brytaren för alla lanternorna men spärrar strömmen till dessa när endast ankarlanternan sätts på? Om en diod är sönder släpper den då fram ström i båda riktningarna? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Hej, jag har en topplanterna som även fungerar som ankarlanterna via var sin strömbrytare. I höstas visade det sig att samtliga lanternor tändes även när jag endast satte på ström till ankarlanternan. 

Tog in göstaken i garaget för att felsöka men det visade sig att allt fungerade som det skulle när jag satte ström från kontakten på göstaken. Det är endast en kabel till resp lanterna.

Nu slog mig en tanke, kan det någonstans tidigare i ledningssystemet sitta en diod som släpper fram ström till ankar/topplanternan efter brytaren för alla lanternorna men spärrar strömmen till dessa när endast ankarlanternan sätts på? Om en diod är sönder släpper den då fram ström i båda riktningarna? 

 

Att få olika funktioner på en anslutning med hjälp ar dioder används när man vill få olika funktioner genom att polvända anslutningarna i en kabel. För att kunna välja mellan "full lanternbelysning" och ankarlanterna så blir det inte så praktiskt att jobba med polvändning o dioder.

 

Jag misstänker snarare att någon tidigare ägare inte förstått nyttan av att separera tändning av de två lanternorna i gösstaken och kopplat samman kablarna (det kan ha varit felfunktion på någon av kablarna och enklaste fixen var att koppla samman kablarna).

 

Mät i kontakten till gösstaken hur spänningen ligger i de olika stiften i kontakten när du slår på respektive brytare samt mät kablarna upp i gösstaken. Då hittar du nog på vilken sida av rufftaket fulkopplingen gjorts och så får du leta vidare efter den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lintott. 

Jag har en gemensam röd/grön lanterna i Göstaken. Drog ny el i göstaken igår & där är det 1 kabel till varje funktion, röd/grön lanterna, tuta samt topp-/akter-/ankarlanternan (runtomlysande vit) dvs 3 kablar + gemensam minus.

På instrumentpanelen har jag som sagt 2 brytare där en tänder röd/grön/topp-akterlanterna och en topp-/akter-/ankarlanternan. På baksidan av brytarpanelen är det en kabel från resp brytare, utan något annat, bara rakt på.

Det intressanta är att brytaren för ankarlanternan tidigare har tänt just bara ankar-/topplanternan. 

Brytaren för navigationsljus har tänt samtliga lanternor inklusive topp-/akter-/ankarlanternan.

Båten är från -89 & det är orginalkablage till lanternorna. 

Jag kan inte fatta hur det fungerade förut, inga konstiga kopplingar i lanterorna endast rakt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kanske tänker fel men med den kopplingen, (om jag förstår den rätt), måste du nog ha en diod.

 

Eller kanske inte om du har en tvåpolig brytare till gångljusen.

Redigerad av StyrmanKarlsson
Eftertanke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är ingen tvåpolig brytare, förstår inte hur det fungerat förut. Någonstans måste det ju sitta en diod men det är många gamla kablar så det blir till att leta när tid medges för detta.

Nu har satt dit en diod & det fungerar perfekt.

20200406_112236.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med dina kompletterande ingångsvärden om antal kablar, vart de går, strömbrytarna o deras funktion så inser jag att det tidigare suttit en diod som backspärr någonstans mellan kablarna för sido o topplanternan. Den dioden måste ha kortslutit och då lyser båda funktionerna oberoende av vilken brytare du slår till. Att det nu fungerar som tidigare säsonger efter din nya diodmontering innebär att kortslutningen tagits bort. Den måste ha suttit i de kablar du dragit bort och ersatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte så i göstaken, som jag skrev i första inlägget, att allt fungerade som det skulle i göstaken.

 

Men nu det fungerar så jag är nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...