Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
lindius

Stärka upp förstagsinfästning samt göra lucka i sittbrunnen

Rekommendera Poster

Hej, dags att ta tag i ett par gamla surdegar som jag flyttat framför mig.

Fråga 1

Min båt (Sunwind 26) har en dålig lösning på förstagsinfästningen (se bild nedan) vilket gör att det bildas små sprickor i topcoat/gelcoat (se bild nedan)

 

Min tanke var att kapa det plattjärn som sitter där nu, borra ett hål i en stump jag lämnar kvar längst nere och sedan sätta en vantskruv mellan denna stump och fästet i däck. Min oro är att det kan bli för lite metall kvar i plattjärnet för att bidra med tillräcklig styrka vid denna lösning, hur tänker den samlade expertisen?

 

Fråga 2

Då jag har haft ett litet läckage av vatten från panelen där nyckel sitter ner på klämring etc så har klämringen rostat rätt rejält. Jag hoppas kunna demontera den, rengöra etc och då samtidigt byta bälg eftersom min riktiga oro är om bälgen skadats av rost. Bälgen ska ha bytts hyfsat nyligen av tidigare ägare så den bör ej vara åldersskadad men den eventuella mekaniska skadan från rostflagor kan ju ställa till det tänker jag.

Mitt "motorrum" är oerhört litet, att komma åt drevet är en omöjlighet, jag behöver därför attackera bakifrån, under sittbrunnen. Jag kan se att det är gjort tidigare då baksidan på motorrummet har ett uppsågat hål som satts igen med en ny bit formplyfa. MEN detta måste gjorts av någon med helt andra kroppsmått än mina 189cm... Min tanke är därför att ta upp ett så stort hål som möjligt i sittbrunnsgolvet för att kunna komma rakt ner bakom motorn och slippa åla mig ner via sidofacken och sedan ligga trippelvikt under golvet och jobba. Jag har googlat efter färdiga luckor men alla har väldigt små mått, har de en bra längd så är de väldigt smala etc. Är bästa lösningen att såga upp och sedan montera en fläns på den uppsågade delen som sedan förses med någon packning? Hur gör man en fungerande låsmekanism då så den sluter tätt ordentligt?

IMG_3799.thumb.JPG.a8e52916261fe77eebb91365bb8a856d.JPG

IMG_3793.thumb.JPG.a78df8bb34e5ae57599ebac80894632b.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev lindius:

Fråga 1

Min båt (Sunwind 26) har en dålig lösning på förstagsinfästningen (se bild nedan) vilket gör att det bildas små sprickor i topcoat/gelcoat (se bild nedan)

 

Min tanke var att kapa det plattjärn som sitter där nu, borra ett hål i en stump jag lämnar kvar längst nere och sedan sätta en vantskruv mellan denna stump och fästet i däck. Min oro är att det kan bli för lite metall kvar i plattjärnet för att bidra med tillräcklig styrka vid denna lösning, hur tänker den samlade expertisen?

Jag börjar med fråga ett.

 

Just nu ser jag två orsaker, eller tre

  1. Den största kraften tas upp som i den vänstra bilden.
    Om kraften är som i vänster bild får man en vridning. Kan det vara så att förliket får ta upp väldigt stor kraft?
  2. Infästningen vid stäven är inte helt okej.
    Då borde hela däcket lyftas och spricka även framför beslaget.
  3. Däcket är lite för tunt vid infästningen och skulle behöva förstärkas för att kunna ta upp lite mera kraft.

En vantskruv hjälper nog inte som jag ser det, den förhindrar inte en vridning av beslaget i däcket.

324391677_Infstningfrstag.jpg.4b494e4867c4420a7f238ae3ef1965ac.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för ditt svar. Jag tycker att infästningen i stäven ser ok och fast ut. Ska rycka lite mer.

 

Det jag tänkte med vantskurven var att den skulle fästas i ett nytt beslag på undersidan av däck, så att kraften centreras, som det är nu så blir det precis som på din vänstra bild, men egentligen ligger kraften i bakkant där rullen/förstaget fästs...så frågan är om skadorna i däcket kommer från tiden med löst försegel och de sprickor jag upplevt kanske växt något är för att vatten kommit in och sprängt upp det lite...

1352105602_Namnlosteckning.jpg.a6622977218587121cfeedc6c66c8794.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev lindius:

 

1352105602_Namnlosteckning.jpg.a6622977218587121cfeedc6c66c8794.jpg

Nä, det där blir inte alls bra. 
Blir världens bryt i däcket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Nä, det där blir inte alls bra

Min ritning är inte 100, borde inte just brytningen minska om jag sätter den tänkta vantskruven i en ögla som är centrerad under däcksfästet, då bör kraften sätta sig hyfsat rätt....

Men Mackey har rätt, egentligen bör det vara bra som det är nu, eftersom det är 0 kraft på den bakre fästpunkten där annars förliket sitter, det är den främre fästpunkten rullen sitter i och den stämmer mest stämd mot förstärkningen ner i stäven.

4 timmar sedan skrev Mackey:

Kan det vara så att förliket får ta upp väldigt stor kraft?

Så frågan är nu, är det något annat fel, eller är det gamla skador som blir värre efter att vatten tagit sig under gelcoat och sprängt upp de gamla sprickorna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det hade varit min båt så hade jag beställt ett par kraftiga, runda brickor (2-3 mm tjocka?) Med färdigborrade hål för skruvarna och monterat en på ovansidan av däck med ”gegga” under och en på undersidan av däck. Det hade dolt sprickorna samt förstärkt upp ytan omkring mot skador som beror på brytande laster. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Om det hade varit min båt så hade jag beställt ett par kraftiga, runda brickor (2-3 mm tjocka?) Med färdigborrade hål för skrivarna och monterat en på ovansidan av däck med ”gegga” under och en på undersidan av däck. Det hade dolt sprickorna samt förstärkt upp ytan omkring mot skador som beror på brytande laster.

Strålande, det är en enklare lösning! 

På undersidan är inte däcket jämnt utan det är tjockare där beslaget sitter, syns lite om man tittar noga på bilden. Men det blir ju lite bättre även där med en bricka och på ovansidan kan jag sätta en rätt stor variant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att se exakt hur allt ser ut, men jag hade nog sett till att ha en bricka med en diameter på 7-8-9 cm, kanske..? Lika stora båda två. Om du kommer åt att slipa lite jämt på undersidan är det inte fel. Du kan dessutom lägga ett tunt lager fiberarmerat spackel på den undre brickan innan du drar ihop allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Du kan dessutom lägga ett tunt lager fiberarmerat spackel på den undre brickan innan du drar ihop allt. 

Ja, funderade på det också, får kika på vad som blir bäst, om man lägger spackel, sätter dit brickan men drar inte åt helt, låter det stelna och sedan drar till så borde det bli ok.

 

Stort tack för din tankehjälp! Har du någon idé på vartifrån man kan hitta sådana brickor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, du vill dra åt innan spacklet stelnar så du får så lite spackel som möjligt kvar, annars finns risk för sprickbildning i spacklet, tänker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter_K:

Om det hade varit min båt så hade jag beställt ett par kraftiga, runda brickor (2-3 mm tjocka?) Med färdigborrade hål för skruvarna och monterat en på ovansidan av däck med ”gegga” under och en på undersidan av däck. Det hade dolt sprickorna samt förstärkt upp ytan omkring mot skador som beror på brytande laster. 

Bra idé och det borde gå att hantera i alla fall en 2 m bricka på undersidan.

Däcket kommer att lyftas upp ett par mm, men om man slipar av ojämnheterna på undersidan så blir det kanske bara 1 mm. En 3 mm bricka tror jag är svårt att få in på undersidan.

 

Om man ska tillverka brickor så kan man lika gärna göra en hel fyrkantig bricka med två hål i.

 

1060659273_Infstningfrstagmedbrickor.jpg.caa8c632b37caaa428386d52af2bb40b.jpg

 

Jag ritade en tjockare bricka (3 mm) på ovansidan. Ett sådant förband borde kunna ta upp en viss vridning utan att förstöra däcket.

 

Jag tror man ska ta till brickornas storlek omkring 20 - 30 mm utanför det aktuella beslaget eller så.

 

Om man sedan ser till att förstaget är ordentligt ansatt vid segling så inte förliket tar upp för stor kraft så bör det hålla bra.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ungefär menar jag.1281815200_Infstningfrstagmedbrickor-bild.jpg.ae1ed7db781852338cc1849692226fe3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mackey:

Så här ungefär menar jag.1281815200_Infstningfrstagmedbrickor-bild.jpg.ae1ed7db781852338cc1849692226fe3.jpg

Jag hade nog gjort den rund, men hade jag gjort den fyrkantig hade jag rundat av hörnorna ordentligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Mackey:

Så här ungefär menar jag.

 

27 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag hade nog gjort den rund, men hade jag gjort den fyrkantig hade jag rundat av hörnorna ordentligt.

Verkligen tacksam för att ni tar er tid!

Har letat som sjutton efter brickor, rostfriskruv.se har färdiga, går kanske att beställa egna där...annars tittade jag på limträbricka som ett budgetalternativ, om det passar att få in ett hål till. Klokt att runda av hörnen så det inte blir några vassa hörn som kan trycka in vid belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta upp en mekanisk verkstad så kan de säkert hjälpa till att göra ett par brickor åt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte var du bor, men det här är inget du hittar på en hylla, utan en mekanisk verkstad är det du får vända dig till, eller en smed som jobbar med rostfritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får göra så, den lokala smeden la ner förra året men ska gå att hitta någon hyfsat nära, bor söder som Södertälje så har ju hela Sthlm!

Än en gång stort tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söder om Södertälje?

Då kanske du inte har så långt till Järna Rostfria? De har hjälpt mig med beslag, röranslutningar och såna mindre jobb. 
Har fungerat bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande, bor i Nykvarn så de är nästgårds! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...