Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dava

Skarv mellan köl och skrov?

Rekommendera Poster

Iläggning imorgon. Ska jag försöka lägga en sträng Sika i skarven som finns mellan köl och skrov?

 

Botten är epoxibehandlad för ett par år sedan men skarven har öppnat sig runt om till följd av svajköl. Tydligen vanligt problem på båttypen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är novis i detta ämne, men bör du inte dra åt kölbultarna först.
Men det kanske du redan gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den står ju på kölen just nu. Men det är klart att det kanske vore bra att spänna kölbultarna innan iläggningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svajköl är snarare att plasten runt kölen mattas ut pga avsaknad av tvärgående förstärkningar. Jag hade f ö dragit åt kölbultarna när båten står på land, om det är var problemet är. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gjorde så här när vi hade läckage i skarven. Vet inte hur infästninge av kölen på en Soling ser ut, men kanske sitter kölen direkt mot skrovets boten utan någon nedbyggd kölsula. Då är jag på fel spår...

Vår båt har en början på en köl i glasfiber nedbyggd cirka 20 cm från båtens botten.

  1. Vi körde vinkelslip runt om i skarven, håll samma vinkels om i bilden nedan.
  2. Sedan skrapade vi loss ev. löst tätningsmedel precis i skarven. 
  3. Sedan fyllde vi i med Sikaflex i den nymåneformade skarven och slätade ut med en japanspackel, en sådan där utan skaft.

Det har funkar i många år nu.

 

Denna vinkel mot kölen ger en nymåneformad skarv som är lätt att fylla i med Sikafelx.

Kör ner 2-3 mm i materialet, hälften i skrovet och hälften i skrovet. 

1783388767_Vinkelslipiskarv.jpg.dfe09016897cb4ef87d29f8252372ae5.jpg

 

Om skarven sitter dikt mot botten gäller det att skrapa rent (vinkelslipa) ordentligt runt hela skarven och få dit Sikaflex eller annat tätningsmedel längs hela skarven.

 

OBS!

Rätt sätt att utföra denna reparation är naturligtvis att ta loss kölen och rengöra  ytorna. Därefter på med ny sika eller liknande och sedan dra ihop allt igen. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en bra beskrivning. Ska köra dit och se vad jag kan göra strax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det egentliga problemet och vad vill du åstadkomma?

 

Har du läckage så kan det vara enklare att lossa muttrarna på kölbultarna, täta under brickorna och dra tillbaka muttrarna. Att få tätt på läckage genom att försöka foga i skarven är en tveksam insats. En liten miss någonstans så kommer vattnet att leta sig in. Sen kan det gå att få det att se snyggare ut med lite sika i skarven men efter sjösättningen så är det bara fiskarna som ser det.

 

År du bekymrad över svajkölen så kommer lite utanpåliggande sika i skarven inte att att påverka svajandet överhuvudtaget. Enda sättet att minska svajandet är att lägga förstärkningar så att kölinfästningen blir stadigare. (invändiga tvärsbalkar och förstärkning mellan balkarna och infästningen av kölbultarna)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...