Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Märkligt intressant att följa denna tråd, trots att jag inte har någon som helst koppling till nån D57:a eller har problem med stuvning av fendrar. Kanske bara är Coronauttråkad å lättroad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja konstigt att 4 plastkorvar skapar så stort engagemang....men jag har kastat pinnar på brasan hela tiden.....o då har dom flesta av oss knappt lyft på pressengingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen var det ju inte puttifrånkorvarna utan ankaret det handlade om. Måste erkänna att jag inte heller har planerat sjösättningen än. Men med en ny båt måste man ju fundera lite på hur man ska ha saker 🙂

 

Senaste dagarna har jag ägnat min lediga tid (inte mycket, mind you) åt att försöka lära upp mig själv på det medföljande Simradsystemet. Har aldrig haft någon plotter förut, är alla lika oanvändarvänliga? Herregud, är som någonting hämtat ifrån 80-talet. Och då är listpriset ändå typ 40 papp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick lära mig första gången jag var ute med min snipa att ankaret ska vara i fören. Med fören mot vinden så tar båten upp vågorna bättre. Med andra ord så har jag min ankarbox i fören!

Även större fartyg, ex ångfartyget Polstjärnan, har ankaret i fören.

Men min box är enkel - ett gammalt plaströr (avloppsrör) samt en plasthink, modell betonghink.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev Algot_R:

Jag fick lära mig första gången jag var ute med min snipa att ankaret ska vara i fören. Med fören mot vinden så tar båten upp vågorna bättre. Med andra ord så har jag min ankarbox i fören!

Även större fartyg, ex ångfartyget Polstjärnan, har ankaret i fören.

Men min box är enkel - ett gammalt plaströr (avloppsrör) samt en plasthink, modell betonghink.


Men de flesta använder nog ankare från aktern och landförtöjning framtill.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att de flesta av oss använder akaret när vi är iland på öar och då från aktern. Jag har ankarbox både i fören och aktern och har ankaret i aktern. Men de gånger jag ankrar på öppet vatten, typ fiske så slänger jag i ankaret i aktern och går till fören och gör fast ankaret i pollare i fören. Ankarlinan får då ligga från aktern via skarndäck till fören. Om det är vågor,  är det stilla låter jag ankaret vara i aktern även vid fiske. Lite bökigt men fungerar. Enklare än att göra tvärt om. Även om jag funderat på ett ankare även i fören men både väger och kostar pengar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har precis byggt ett fäste för mitt ankare på badbryggan. Jag kanske borde tänkt på det där med viktfördelning i båten.. Å andra sidan har jag 600 kg motor, 500 kg öldrickare (alt 60 kg fru) och 70 kg batterier precis framför akterspegeln så 12 kg ankare kanske inte gör så stor skillnad.

Redigerad av nossnahoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-04-07 vid 13:21 skrev vega1959:

Stupankring/nödankring, konstigt jag har haft båt sedan 1989 och aldrig känt något behov av nödankring. Ännu kanske jag ska tilläga😀

Håller med. 

Inte vanligt att behöva använda ankaret som broms. 

Och vad tar det att gå  från aktern till fören? 

Kommer nog dit 4sekunder på min båt. 

Dock har jag  ankare med ankarspel  men det sitter då en säkerhets vajer. så måste till för eller akter för fälla ankaret styrplatsen är midskepps. 

Känns som tiden är försumbart liten av den tid det kommer ta att få ankaret i sjön. 

 

2020-04-07 vid 13:32 skrev raol:


Och jag har bott i fem olika bostäder och har aldrig behövt släcka nån brand. Ska vi dra slutsatsen att det aldrig kan brinna?

Har du brandsläckaren som kudde då så du hinner släcka om det uppstår en brand när du sover. Det är bättre jämförelse då ankaret fortfarande finns nära till hands. 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du redan hittat en fungerande lösning. 

Men jag hade tyckt det var behändigt att hänga ankaret på akterspegeln eller pushpit. 

Du slipper då lyfta i ett blött slitigt ankare i båten och eventuellt repa inredningen. 

Du har även ett stuvutrymme över till mer väderkänsliga saker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev tugge:

Håller med. 

Inte vanligt att behöva använda ankaret som broms. 

Och vad tar det att gå  från aktern till fören? 

Kommer nog dit 4sekunder på min båt. 

Dock har jag  ankare med ankarspel  men det sitter då en säkerhets vajer. så måste till för eller akter för fälla ankaret styrplatsen är midskepps. 

Känns som tiden är försumbart liten av den tid det kommer ta att få ankaret i sjön.


Var och en får göra sin egen bedömning. Men föreställ dig att nåt händer som gör att det börjar gå åt skogen. Det kanske är grov sjö. Att då lämna styrplatsen för att ta sig fram till fören (som dessutom i situationen kanske är en mycket farligare plats) för att lossa och släppa i ett ankare medan båten är utan styrning, det känns inte rimligt. Från en akterlig styrposition har man god möjlighet att både styra båten och hantera ankaret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Var och en får göra sin egen bedömning. Men föreställ dig att nåt händer som gör att det börjar gå åt skogen. Det kanske är grov sjö. Att då lämna styrplatsen för att ta sig fram till fören (som dessutom i situationen kanske är en mycket farligare plats) för att lossa och släppa i ett ankare medan båten är utan styrning, det känns inte rimligt. Från en akterlig styrposition har man god möjlighet att både styra båten och hantera ankaret.

Men nu är det frågan om en båt på 5.7 m där styrplatsen i princip är i mitten.

Den kanske inte skall vara ute i så mycket grov sjö förresten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stannar motorn då går det väldigt fort att få i ett ankare på liten båt oavsett vilken ände. Ska mycket till för den stunden skulle bli avgörande. Tror det är större risk att få en tamp i propellern än motorstopp. Visserligen kan man behöva ankra då med. Jag som åker på västkusten, även i mörker på hösten när hummer fisket är igång brukar ha kniv, ficklampa, pannlampa framme för att snabbt kunna skära loss linor till hummertina om det fastnar i propellern. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är helt med på att ha ankare i aktern. Då man oftast kanske använder det  är man ankrar mot land.

Men om det är så grov sjö att det är en fara att gå på däck, då vet jag inte om jag vill ha ankaret i aktern. Då det kan medföra att vågor sköljer över aktern och sänker båten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev tugge:

Är helt med på att ha ankare i aktern. Då man oftast kanske använder det  är man ankrar mot land.

Men om det är så grov sjö att det är en fara att gå på däck, då vet jag inte om jag vill ha ankaret i aktern. Då det kan medföra att vågor sköljer över aktern och sänker båten. 


Nä, nu fattade du fel. Man FÄLLER ankaret från aktern, men när det sen är gjort är det förhoppningsvis inte riktigt lika akut längre, och man kan då ta fram ankarlinan till fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-10 vid 13:04 skrev raol:


Var och en får göra sin egen bedömning. Men föreställ dig att nåt händer som gör att det börjar gå åt skogen. Det kanske är grov sjö. Att då lämna styrplatsen för att ta sig fram till fören (som dessutom i situationen kanske är en mycket farligare plats) för att lossa och släppa i ett ankare medan båten är utan styrning, det känns inte rimligt. Från en akterlig styrposition har man god möjlighet att både styra båten och hantera ankaret.

 

Ankaret på en fritidsbåt är inte avsett att användas som broms, så jag tycker att den anledningen inte ska styra var man vill ha sitt ankare placerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

Ankaret på en fritidsbåt är inte avsett att användas som broms, så jag tycker att den anledningen inte ska styra var man vill ha sitt ankare placerat.


Nej, så dum jag är. De stackarna som nödankrat vid motorhaveri och undgått att krossas mot klippor innan räddningen kom gjorde så klart helt fel. De borde ha fortsatt att driva och gått under. Hur kunde jag tänka så galet?

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev raol:


Nej, så dum jag är. De stackarna som nödankrat vid motorhaveri och undgått att krossas mot klippor innan räddningen kom gjorde så klart helt fel. De borde ha fortsatt att driva och gått under. Hur kunde jag tänka så galet?

 

Om man får ett motorhaveri och behöver nödankra skall det vara väldigt speciella omständigheter eller vääääldigt små marginaler ifall ankaret behöver ligga på en armslängds avstånd i aktern för att man inte skall få båten krossade mot klippor, eller om det ligger i en stuv fören. 
För det var det vi talade om, vill jag minnas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev vega1959:

Ankaret på en fritidsbåt är inte avsett att användas som broms, så jag tycker att den anledningen inte ska styra var man vill ha sitt ankare placerat.

Vad skall du ha ankaret till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Om man får ett motorhaveri och behöver nödankra skall det vara väldigt speciella omständigheter eller vääääldigt små marginaler ifall ankaret behöver ligga på en armslängds avstånd i aktern för att man inte skall få båten krossade mot klippor, eller om det ligger i en stuv fören. 
För det var det vi talade om, vill jag minnas. 


Det är inte så mycket en fråga om tid, som att om det alls är möjligt. Jag kan då säga att jag aldrig hade försökt kravla mig fram till fören för att lösgöra ett ankare om det var grov sjö och motorn precis hade stannat. Men ankaret i aktern, som går att nå samtidigt som ena handen håller i rorkulten, är en helt annan sak.

Men det beror förstås på hur båten ser ut, hur många man är ombord, och hur riskbenägen man är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev raol:


Det är inte så mycket en fråga om tid, som att om det alls är möjligt. Jag kan då säga att jag aldrig hade försökt kravla mig fram till fören för att lösgöra ett ankare om det var grov sjö och motorn precis hade stannat. Men ankaret i aktern, som går att nå samtidigt som ena handen håller i rorkulten, är en helt annan sak.

Men det beror förstås på hur båten ser ut, hur många man är ombord, och hur riskbenägen man är.

 

Tja... man får ju se till att ha ett däck som man kan ta sig fram på även vid lite sjö - för DET är en säkerhetsfråga. Framför allt när man som du och jag har segelbåtar med försegel som kan behöva hjälp att komma ner.

 

Rorkulten har du inte mycket glädje av att nå om båten inte gör fart genom vattnet, vilket den slutar göra rätt snart efter motorn lagt av. Dessutom är det en snabb motorbåt vi talar om här - då har du verkligen ingen möjlighet att styra utan motor. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Tja... man får ju se till att ha ett däck som man kan ta sig fram på även vid lite sjö - för DET är en säkerhetsfråga. Framför allt när man som du och jag har segelbåtar med försegel som kan behöva hjälp att komma ner.

 

Rorkulten har du inte mycket glädje av att nå om båten inte gör fart genom vattnet, vilket den slutar göra rätt snart efter motorn lagt av. Dessutom är det en snabb motorbåt vi talar om här - då har du verkligen ingen möjlighet att styra utan motor. 


I grov sjö seglar jag inte, så det problemet har jag inte. Då är det enbart motor som gäller. Skulle jag, mot förmodan, behöva ha segel uppe, så är det enbart ett kraftigt revat storsegel. Inget fördäcksbehov i det läget alltså.

Rodret gör ändå att man kan hålla viss kontroll över båten, även utan motorkraft. Vår båt gör piruetter om man släpper rorkulten mer än nån sekund. Håller man i den blir det inte så illa.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte seglar när det går grov sjö, har du ju heller inga problem att gå upp på däck..? Sedan händer det ju ibland att det inte går som planerat - att t ex vinden ökar och man redan har försegel uppe, eller att man rundar en udde och får vind en annan riktning med annan kraft; att då inte ha arrangerat för att kunna gå upp på däck är en större fara än att inte ha ankare på armslängds avstånd. 
Det vet jag av egen erfarenhet. 
 

Angående piruetterna; rekommenderar att du plockar ner seglen på öppet vatten, stänger av motorn och väntar två minuter och ser hur många piruetter båten gör då. Jag gissar på inga piruetter alls. 
Det gör den nämligen bara när den gör fart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Om du inte seglar när det går grov sjö, har du ju heller inga problem att gå upp på däck..? Sedan händer det ju ibland att det inte går som planerat - att t ex vinden ökar och man redan har försegel uppe, eller att man rundar en udde och får vind en annan riktning med annan kraft; att då inte ha arrangerat för att kunna gå upp på däck är en större fara än att inte ha ankare på armslängds avstånd. 
Det vet jag av egen erfarenhet. 
 

Angående piruetterna; rekommenderar att du plockar ner seglen på öppet vatten, stänger av motorn och väntar två minuter och ser hur många piruetter båten gör då. Jag gissar på inga piruetter alls. 
Det gör den nämligen bara när den gör fart. 


1. Jag har överraskats av hårt väder en gång, första året jag seglade. Efter det är jag maniskt noggrann med väderkoll. Och jag chansar aldrig. Jag kollar noga vindstyrka, vindriktning, beräknad våghöjd, risk för kraftig sjöbris, vindvridning och risk för åska eller andra väderfenomen som kan ge stötvindar.

2. Jo, båten snurrar hela tiden i sånt läge. Visst, i stilla väder går det oerhört långsamt, men den svänger hela tiden. Den enda situationen där det går att släppa rorkulten en längre stund är med bra balans i seglen högt upp mot vinden i medelvind. I alla andra lägen är båten kraftigt och mycket snabbt divergent utan aktiv styrning med rodret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Kommer hända igen. Ibland stämmer inte prognoserna. 
 

2. Segelbåtar lägger sig med bredsidan mot vågorna efter ett tag om du inte har motorn igång eller seglen uppe, oavsett vad du tror.
Jag lovar. 

Prova får du se. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

1. Kommer hända igen. Ibland stämmer inte prognoserna. 
 

Till skillnad från dig är jag ingen extrem våghals, så jag ser alltid till att ha väldigt stora marginaler. Jag tar ner seglen och skyndar mig i hamn vid ungefär de vindstyrkor där du tycker att båten börjar röra på sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

Till skillnad från dig är jag ingen extrem våghals, så jag ser alltid till att ha väldigt stora marginaler. Jag tar ner seglen och skyndar mig i hamn vid ungefär de vindstyrkor där du tycker att båten börjar röra på sig.

Jag är ingen ”extrem våghals”, verkligen inte.
Det är därför jag har en båt med rejäla säkerhetsdetaljer såsom mantåg så man kan röra sig på däck, har ett ankare med 70 meter lina mm. 

Och det är också därför jag lärt mig hantera min båt i både hårdare och lättare vindar. 
 

Men.

Nu handlar det om ankare och var man placerar det i en 5,7 meter lång motorbåt, och varför. Inte när du eller jag sätter segel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången jag var ombord på en likadan båt som jag nu har, var på en kompis båt.

En kille som var ute mycket i alla väder, det var sjöfågeljakt, hummerfiske och diverse annat.

Ett traditionellt ankarspel akteröver. Sedan ett nödankare i stävbeslag på fördäck. Det ankaret hängde i en bit sådan där blå plastelina, en tandad kniv satt i en slida bredvid. I nödläge skar han av den blå plastlinan varvid ankaret fälldes och tio meter kätting samt 40 meter lina rasslade ut. Linan var förstås fastgjord i sin andra ända i båten.

Det främre nödankaret hade aldrig används i skarpt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnar man i ett sådant nödläge med höga vågor och stark vind skulle jag verkligen inte vilja sitta fast med ett ankare i aktern och ha vågorna in den vägen. Mina 2c...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Rodret gör ändå att man kan hålla viss kontroll över båten, även utan motorkraft. Vår båt gör piruetter om man släpper rorkulten mer än nån sekund. Håller man i den blir det inte så illa.

Uttern D57 har inte mycket roder eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Kane:

Uttern D57 har inte mycket roder eller?

Nej, jag har letat men har varken hittat roder eller segel på båten.

 

Eftersom det är jag som startat tråden kanske jag ska ge mina två cent också... Använder i princip bara båten för dagsturer på en insjö (Åsunden, Kinda) där vi aldrig är mer än 10 distans ifrån hemmahamnen och åker aldrig ut när det är risk för mer än säg 10 sekundmeter vind. Ankaret har jag aldrig använt för något annat än att fälla i aktern när vi ska lägga till vid någon klippa, känns därför väldigt bökigt att ha det någon annan stans än i aktern. Inser givetvis att det KAN blåsa upp oväntat och att motorn KAN haverera, men att i detta läge behöva förflytta mig två meter akterut för att kunna fälla ankaret känns rimligtvis som någonting jag (eller någon annan ombord) borde kunna klara av, annars skulle jag tro att vi har andra värre problem.

 

Har full förståelse för att ni som åker långt ute i skärgården i stora segelbåtar resonerar annorlunda 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...