Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Nu tar kineserna över Maringuiden

Rekommendera Poster

Jag har ju varnat er...

 

437281750_Screenshot_20200404-071252_SamsungInternet.thumb.jpg.c74df6e61220628a25d4f217c37421c2.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vågade mig på att mata in rubrikens kinesiska tecken i googles översättning, se resultat i min skärmdump nedan.
(Märkligt, tänkte mej att en såpass plottrig och fintecknad rubrik kunde innehålla en halv roman? Men enligt `google translates´ svar  så tycks västerländska bokstäver klart effektivare. Äh, bara en fundering??) 😲
Bildkälla: google translate
google.kinesiska.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Thomas-1:

Vågade mig på att mata in rubrikens kinesiska tecken i googles översättning, se resultat i min skärmdump nedan.
(Märkligt, tänkte mej att en såpass plottrig och fintecknad rubrik kunde innehålla en halv roman? Men enligt `google translates´ svar  så tycks västerländska bokstäver klart effektivare. Äh, bara en fundering??) 😲
Bildkälla: google translate
google.kinesiska.png

Jag e ingen sinolog men kan tänka mej att om du beskriver vardagsgöromål och olika händelser som kunde ske förr.. innan universitet, datorer mm. Kunde du säkert skriva rätt många sidor "vanlig text" (det kinesiska är nog vanligare om man räknar globalt) med den mängden tecken. I den länkade texten är det nog mest special å sånt som tillkommit på "senare år" för att kunna beskriva nutida saker... Kanske.. åxå bara en fundering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött, nu är det bortrensat!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, Stavhammar städade raskt bort de 16-faldigt upprepade forumtrådarna. : )


@ Caribic410: Jo, din fundering om att mer traditionella vardagsfraser skulle funka bättre låter trovärdig. Fast jag vet inte jag, google-testade för skojs skull den enkla frasen "Jag sålde mitt ris i morse men fick dåligt betalt".
(Fantastiskt verktyg detta med `google translate´, man kan mata in vilken fras som helst och få översättningen på valfritt språk. Både som skrift och lyssningsbart.)


Nå, min nyss påhittade `traditionella´ fras blir även den plottrigt svårskriven enligt länken nedan?
Lyssnar man på översättningen så tar frasen ungefär lika lång tid att uttala som den svenska?
Så, jag börjar raskt omvärdera min slarviga fördom om att en enkel rubrik skulle kunna innehålla en "halv roman" som jag funderade innan.
Bildkälla: Google Translate
 

kinesiska.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo visst är det bra, men man ska nog ha en hum om båda språken när man låter Google översätta. Har noterat en del väldigt märkliga översättningar till jag kom på att de först översätter till engelska och sedan därifrån till det andra språket, självklart om man tänker efter. På vägen träffar det på ord som kan ha flera betydelser, och väljer fel, med skrattretande resultat.

Men jag är imponerad av hur Google klarar grammatiken och böjningar.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha....spam å virus?

Eller riktiga kineser?

Hmm....

Vafför tror ni jag kör Linux?

Men till saken. Språket.

Ni skall veta hur många goda skratt jag fått av googl- översättningar. Då gäller det saker som tex hur man byter ut startmotorn på sin bil. Översatt från engelska, amerikansk bil, till svenska. Ojjjjj vad kul man kan ha när man läser det.

Spart ett antal sådana tokroliga fel.

Vem snackade om AI?

Google skall nog ta på glasögonen bättre.

🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, översättningar blir ofta komiskt galna.
Fast det däringa AI tycks lära sej fort, redan för flera år sedan såg jag att professionella översättare kan använda `google translate´.
(Alltså bara som ett första grovjobb på textmassan. Tydligen spar det jobb att justera google-översättningen jämfört med att själv skriva all textmassa?)


Nå, kunde inte låta bli att leka "viskningsleken"* med Google.
Jag använde den ombytessymbol som röda pilen i bilden nedan pekar på för att översätta i flera led. Den kinesiska fick alltså bli ryska som fick bli engelska som i sin tur fick bli svenska igen.


Imponerade kan jag tycka:
Ursprungsfrasen "jag sålde mitt ris i morse men fick dåligt betalt" returneras alltså som frasen "jag sålde ris i morse, men inkomsten är inte hög".
Rejält likt med tanke på alla auto-översättningar SV-KIN-RYSKA-ENG-SV!
    Tänkte f.ö. på en kinesisk bondes skörd för 2000 år sedan då jag hittade på frasen. Fast i det returnerade skicket låter det mer som en nutida gatuförsäljares klagan? (Ägandeskaps-ordet "mitt" försvann ju?)  


*fotnot) Viskningsleken... Läraren viskar en fras till en elev som i sin tur viskar till en annan o.s.v. Redan efter typ fem elever blev väl budskapet totalt och löjligt annorlunda. Så alla kunde skratta gott av ren förvåning : -)
Bildkälla: Google translate
 

translate.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nämen va fan, samme nyblivne `forummedlem swgeas24123´ tycks har gjort det igen, 12 gånger inom samma minut närmare bestämt!
Alltså att i svenska ottan publicera (tidskillnad?) för oss obegriplig kinesiska.

    Kanske en verklig kines som på sitt studentrum testar internets svagheter? Eller nån vanlig västerländsk datahacker som testar att enkelt misskreditera Kina? Eller rent av kinesiska staten som visar sina muskler? Går inte ens att gissa. Men tydligen finns väl uppenbara svagheter i MG:s spam-filter vad gäller just kinesiska skriftspråket?

@stavhammar   Tyvärr dags att ta fram städ-svabben för en andra omgång raderingar!
Måhända också försöka kolla varför MG:s plattform tycks släppa igenom kinesiska bokstäver såpass lättvindligt vad gäller sina automatiska spamfilter? Vete katten, men uppenbarligen finns förbättringar att göra!? (Förmodligen ingen lätt uppgift, håller tummarna och spelar ledmotivet till `mission impossible´ under tiden. ;- )
/Thomas

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-1:

Nämen va fan, samme nyblivne `forummedlem swgeas24123´ tycks har gjort det igen, 12 gånger inom samma minut närmare bestämt!
Alltså att i svenska ottan publicera (tidskillnad?) för oss obegriplig kinesiska.

    Kanske en verklig kines som på sitt studentrum testar internets svagheter? Eller nån vanlig västerländsk datahacker som testar att enkelt misskreditera Kina? Eller rent av kinesiska staten som visar sina muskler? Går inte ens att gissa. Men tydligen finns väl uppenbara svagheter i MG:s spam-filter vad gäller just kinesiska skriftspråket?

@stavhammar   Tyvärr dags att ta fram städ-svabben för en andra omgång raderingar!
Måhända också försöka kolla varför MG:s plattform tycks släppa igenom kinesiska bokstäver såpass lättvindligt vad gäller sina automatiska spamfilter? Vete katten, men uppenbarligen finns förbättringar att göra!? (Förmodligen ingen lätt uppgift, håller tummarna och spelar ledmotivet till `mission impossible´ under tiden. ;- )
/Thomas

Jo du. Fick rapport om det. Håller koll.

Filtret håller på och lär sig hitta dessa.

Men det är lurigt. Alla från olika länder i Europa. Olika IP-serier. Väldigt snarlika namn och e-postadress. Men kämpar vidare....

 

Tack för hejarop.

 

/stavhammar

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju tur att de inte är svåra att skilja ut i varje fall. Folk som håller på med sånt här borde kölhalas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-06 vid 12:08 skrev Thomas-1:

Jo, översättningar blir ofta komiskt galna.
Fast det däringa AI tycks lära sej fort, redan för flera år sedan såg jag att professionella översättare kan använda `google translate´.
(Alltså bara som ett första grovjobb på textmassan. Tydligen spar det jobb att justera google-översättningen jämfört med att själv skriva all textmassa?)


Nå, kunde inte låta bli att leka "viskningsleken"* med Google.
Jag använde den ombytessymbol som röda pilen i bilden nedan pekar på för att översätta i flera led. Den kinesiska fick alltså bli ryska som fick bli engelska som i sin tur fick bli svenska igen.


Imponerade kan jag tycka:
Ursprungsfrasen "jag sålde mitt ris i morse men fick dåligt betalt" returneras alltså som frasen "jag sålde ris i morse, men inkomsten är inte hög".
Rejält likt med tanke på alla auto-översättningar SV-KIN-RYSKA-ENG-SV!
    Tänkte f.ö. på en kinesisk bondes skörd för 2000 år sedan då jag hittade på frasen. Fast i det returnerade skicket låter det mer som en nutida gatuförsäljares klagan? (Ägandeskaps-ordet "mitt" försvann ju?)  


*fotnot) Viskningsleken... Läraren viskar en fras till en elev som i sin tur viskar till en annan o.s.v. Redan efter typ fem elever blev väl budskapet totalt och löjligt annorlunda. Så alla kunde skratta gott av ren förvåning : -)
Bildkälla: Google translate
 

translate.png

Inte så underligt att "mitt" försvann när du kör den översättningen. Google tror väl, fortfarande, att staten äger allt i de nämnda länderna som du börjar översättningen med. 🤫

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att införa något filter som eliminerar robotar, vissa ställen har det, men betyder massa extra jobb att passera "testet" innan man får bidra. Ofta blir det t.ex en bild där man skall lista it vilka delar av bilden är t.ex båtar eller båtdelar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Kanske dags att införa något filter som eliminerar robotar, vissa ställen har det, men betyder massa extra jobb att passera "testet" innan man får bidra. Ofta blir det t.ex en bild där man skall lista it vilka delar av bilden är t.ex båtar eller båtdelar !

Eller ett filter som inte medger kinesiska tecken i rubrikerna..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robotfilter för skapande av nytt konto.

Eller under den närmaste tiden spärra dom konton som lägger in rubriker med ordet "University".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peter_K:

Eller ett filter som inte medger kinesiska tecken i rubrikerna..?

Skall kolla på den möjligheten

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Kanske dags att införa något filter som eliminerar robotar, vissa ställen har det, men betyder massa extra jobb att passera "testet" innan man får bidra. Ofta blir det t.ex en bild där man skall lista it vilka delar av bilden är t.ex båtar eller båtdelar !

 

23 minuter sedan skrev ABC:

Robotfilter för skapande av nytt konto.

Eller under den närmaste tiden spärra dom konton som lägger in rubriker med ordet "University".

Det där med robotfilter finns redan och fungerar. Ok just nu inte bra eftersom det inte är robotar utan människor bakom tangentbordet när kontot skapas. Och dom kommer nu från olika länder/IP utan gemensamma indikatorer. Så det är lurigt just nu. Inte bara vi som har problem. Dessutom prenumererar vi på diverse blacklists när det gäller spam.

 

Har funderat på åtgärder.

  1. Manuell kontroll innan kontot godkänns.
  2. Automatisk banna om det är kinesiska tecken. Undersöker detta.
  3. Automatisk dölja/banna när det kommit in N antal rapporter. Svårt av diverse anledningar.
  4. Manuellt kontrollera nya kontons första poster. 

//stavhammar

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu slagit på manuell kontroll av nya medlemmar. Vi får se hur det fungerar och utvärdera efter påsken.

 

Glad Påsk!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

GLAD PÅSK själv, och naturligtvis alla övriga läsare/skribenter också! 🙂

Naiv fundering, bildigenkänning?
Förmodar att AI-filtret har avancerad mönstertolknings-förmåga, för att sortera bort nakenbilder om inte annat?
Kinesiska består väl i grunden av succesiva bilder snarare än våra västerländska ljudbokstäver?


Bara en fundering som sagt, kanske är det en framkomlig väg att just här ta de första kinesisiska tecknen och manuellt lägga in i filtrets mönsterigenkänning? Ock på nåt okänt vänster beordra AI-filtret att "se för tusan upp för just detta mönster"?


Följer denna forumtråd med spänning, givetvis så lyssnar jag på "ledmotiv mission impossibe" under tiden. ;- )
Ledmotivet igen.

Glad Påsk /Thomas

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-08 vid 11:33 skrev Peter_K:

Eller ett filter som inte medger kinesiska tecken i rubrikerna..?

Visst, men nästa gång kan det komma från Nigeria, Ukraina eller Långbortistan. Behöver filtrera bort allt som inte är svenskt, så en bildfråga med svensk instruktionstext skulle kanske funka ? Ev kanske frågan skriven bakifrån fram så att ingen automatöversättning knäcker den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en några bra idéer här också. Tyvärr så finns det både norska och svenska falska konton bland dom hittade. Någon från Japan etcetera.

Det är nästan bara hotmail/outlook som gäller men det går ju inte att spärra. Finns ju många svenska sådana också.

MEN ju fler jag hittar under den manuella granskningen desto mer lär sig det gemensamma spamfiltret (blacklist) om detta.

Det är ju inte bara maringuiden som är utsatt om man säger så.

Tills vidare så fortsätter jag med manuell granskning och det funkar bra tills vidare.

Det är inte lätt att lära ett spamfilter samma sak som en mänsklig hjärna har i lager. Även med AI.

 

Ja så ligger det till nu och hoppas dom tröttnar snart 😁

 

Trevlig helg!

 

//stavhammar

  • Gilla 3
  • Tack 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...