Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Each1Teach1

Selva 6 hk går bara framåt

Rekommendera Poster

Jag har en Selva 6 hk utombordare som har en krökt växelstång, vilket gör att den ska vara inställd på fram/neutral eller back/neutral. Växelstången når inte till både fram och bak helt enkelt.

 

Problemet: Nu när jag slänger på motorn på båten så går dan bara framåt. Jag kan inte på något sätt få den att gå till neutral.

 

Finns det något jag kan göra (som väldigt okunnig) för att lösa detta eller måste jag lämna in den på verkstad. Den har inte blivit servad i år och stått i mitt garage hela 2019.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har filmen med växlingen att göra? Det som rör sig på filmen är väl spärren för att hindra start med växeln i.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen för dålig förklaring, jag är väldigt oteknisk.

 

Verkstan har sagt att stången är krökt och att det är ett vanligt fel på gamla Selva-motorer. Den når inte hela vägen fram och den ska vara justerad för fram/neutral. 

 

Problemet nu är att oavsett vad jag gör är den bara i växel "framåt".  Jag startar motor, framåt, jag försöker lägga i neutral eller back, inget händer. Framåt hela tiden.

 

Jag har får dålig kunskap och förstår knappt mekaniken. Vad gör vajern? Och varför sitter den fast i en roterande "krok". Kan jag "för hand" göra något annat för att få i neutral?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att leta reda vad som är växelstången! Den går från växelreglaget ner till propellerhuset där själva växlingen sker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...