Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kapten_bebe

Reklamation vid köp i en marina långt ifrån mig

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

Hoppas och tror säkert att någon här inne kan hjälpa mig med mitt första inlägg.

 

Jag köpte en båt av en båthandlare 60 mil från min hemort. I köpet ingick bottenmålning, som de själva ombesörjde. Efter första säsongen upptäckte jag att bottenmålningen inte följde vattenlinjen hela vägen. Självklart samlades det en hel del snäckor där det saknas färg.

Jag ringde och pratade med handlaren och påpekade det för honom. Hans svar var: "du måste köra båten hit". 600 km!!

Jag frågade om jag inte kunde anlita en firma för jobbet och skicka räkningen, men tydligen gick det inte.

Man är lite novis när det kommer till dylika frågor så jag undrar om någon här har koll på vilka rättigheter jag har vid sådana ärenden.

 

Måste jag köra 600 km för att bli avhjälpt eller har jag rätt att anlita firma i närheten och skicka räkningen till inköpsstället?

 

Tacksam för svar!

Önskar alla en fin båtsäsong!

//Ben

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag ha lagt ner det där ärendet på en gång och rätta till felet själv. Det är inte värt arbetet att försöka få marinan att ta sitt ansvar när det rör sig om ett fel som är så enkelt att rätta till. 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eld-:

Personligen skulle jag ha lagt ner det där ärendet på en gång och rätta till felet själv. Det är inte värt arbetet att försöka få marinan att ta sitt ansvar när det rör sig om ett fel som är så enkelt att rätta till. 

Hej! Tack för svar :)

Jag har aldrig utfört något liknande jobb och vet inte om jag vågar ge mig på det. Det är säkert inte så bökigt. Men kan jag få det fixat fackmannamässigt och utan att lägga ut några kostnader själv väljer jag helst det alternativet. Skulle jag inte ha rätten på min sida får jag nog ge mig på det ändå, eftersom marinan i stan vill ha 8000kr för jobbet! Rena rama rånet dylikt jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skriver ARN om ett annat fall där köparen tvingats till resa:

Resekostnader vid fel på vara

Vid fel på en köpt vara ska säljaren ersätta konsumentens resekostnader om resan var nödvändig för att konsumenten skulle kunna lämna tillbaka den felaktiga varan. Företagets avtalsvillkor får inte inskränka konsumentens rättigheter enligt konsumentköplagen.

Konsumenten köpte reservdelar till sin bil hos ett företag. Det visade sig att delarna var felaktiga. Hon lämnade tillbaka delarna och fick tillbaka vad hon hade betalat för dem. Men konsumenten ville även ha ersättning för den resa hon fått göra när hon lämnade tillbaka de felaktiga delarna (16 kr per körd mil). Säljaren gick dock inte med på det med hänvisning till sina försäljningsvillkor. Av dessa framgick att företaget aldrig ersätter resekostnader eller andra följdkostnader orsakade av fel på en vara.

ARN konstaterade att konsumenten hade lämnat tillbaka de köpta delarna på grund av att de var felaktiga och att hon enligt konsumentköplagen hade hon rätt till ersättning för de utgifter hon fick i samband med återlämnandet, t.ex. resekostnader. Konsumentköplagens bestämmelser är tvingande på så sätt att det inte är möjligt att avtala bort lagens bestämmelser till nackdel för en köpare. Säljarens försäljningsvillkor att företaget aldrig ersätter resekostnader lämnades därför utan avseende. ARN ansåg att den bilresa som konsumenten begärde ersättning för hade varit nödvändig för att hon skulle kunna lämna tillbaka varorna och att det begärda beloppet var skäligt. Företaget rekommenderades därför att betala konsumentens resekostnad.

Tillämplig lag: 3 och 32 §§ konsumentköplagen.

https://www.arn.se/vanligafall/?q=Resa&page=1#gallery01-1

 

Med hänvisande till detta kan du kanske få till en deal om att den lokala firman får fixa jobbet. Se till att du har skriftligt på detta innan du går vidare.  

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Så här skriver ARN om ett annat fall där köparen tvingats till resa:

Resekostnader vid fel på vara

Vid fel på en köpt vara ska säljaren ersätta konsumentens resekostnader om resan var nödvändig för att konsumenten skulle kunna lämna tillbaka den felaktiga varan. Företagets avtalsvillkor får inte inskränka konsumentens rättigheter enligt konsumentköplagen.

Konsumenten köpte reservdelar till sin bil hos ett företag. Det visade sig att delarna var felaktiga. Hon lämnade tillbaka delarna och fick tillbaka vad hon hade betalat för dem. Men konsumenten ville även ha ersättning för den resa hon fått göra när hon lämnade tillbaka de felaktiga delarna (16 kr per körd mil). Säljaren gick dock inte med på det med hänvisning till sina försäljningsvillkor. Av dessa framgick att företaget aldrig ersätter resekostnader eller andra följdkostnader orsakade av fel på en vara.

ARN konstaterade att konsumenten hade lämnat tillbaka de köpta delarna på grund av att de var felaktiga och att hon enligt konsumentköplagen hade hon rätt till ersättning för de utgifter hon fick i samband med återlämnandet, t.ex. resekostnader. Konsumentköplagens bestämmelser är tvingande på så sätt att det inte är möjligt att avtala bort lagens bestämmelser till nackdel för en köpare. Säljarens försäljningsvillkor att företaget aldrig ersätter resekostnader lämnades därför utan avseende. ARN ansåg att den bilresa som konsumenten begärde ersättning för hade varit nödvändig för att hon skulle kunna lämna tillbaka varorna och att det begärda beloppet var skäligt. Företaget rekommenderades därför att betala konsumentens resekostnad.

Tillämplig lag: 3 och 32 §§ konsumentköplagen.

https://www.arn.se/vanligafall/?q=Resa&page=1#gallery01-1

 

Med hänvisande till detta kan du kanske få till en deal om att den lokala firman får fixa jobbet. Se till att du har skriftligt på detta innan du går vidare.  

Hej!

 

Tack för ditt "grävande"!

Jag kunde inte tänka mig något annat utfall faktiskt. Inte mitt fel att deras jobb var bristfälligt.

Jag skickar över din länk till båtfirman och hävdar min rätt i frågan.

Tack ännu en gång! Ha en trevlig helg ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av ren nyfikenhet, vad är det för båt? Och det vore kul att se en bild på skavanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev trewq:

Av ren nyfikenhet, vad är det för båt? Och det vore kul att se en bild på skavanken

Hej!

 

Det är en Ryds 535 DL 2016.

Har tyvärr inga bilder på själva vattenlinjen. Bara en bild på avstånd. Bifogar.

91859183_228352888534182_5915780278680289280_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det en ny båt du köpt?

I så fall är det väldigt svårt att få till vattenlinjen första gången.

På mina båtar jag köpt har den första säsongen gått utan bottenmålning.

Just för att se var vattenlinjen hamnar.

Likaså hinner du köra bort lite av formens släppvax.

 

Vidare så är det en skitsak att höja vattenlinjen.

Du har ju den markerad med snäckor.

Ring firman och be dem skicka ned en pytts med epoxi färg och en med bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev kapten_bebe:

Hej!

 

Tack för ditt "grävande"!

Jag kunde inte tänka mig något annat utfall faktiskt. Inte mitt fel att deras jobb var bristfälligt.

Jag skickar över din länk till båtfirman och hävdar min rätt i frågan.

Tack ännu en gång! Ha en trevlig helg ;)

Ring och prata med dem istället. Brukar bli bäst så. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Jorgen01:

Var det en ny båt du köpt?

I så fall är det väldigt svårt att få till vattenlinjen första gången.

På mina båtar jag köpt har den första säsongen gått utan bottenmålning.

Just för att se var vattenlinjen hamnar.

Likaså hinner du köra bort lite av formens släppvax.

 

Vidare så är det en skitsak att höja vattenlinjen.

Du har ju den markerad med snäckor.

Ring firman och be dem skicka ned en pytts med epoxi färg och en med bottenfärg.

Hej!

 

Den var inte ny. Årsmodell 2016, köptes av mig hösten 2018. Då hade den bara körts i sötvatten. Bottenmålningen gjordes dock för första gången. Båten körs i Öresund nu.

Kan tänka mig att det kan vara svårt att träffa rätt första gången. Men firman hävdade att de fick riktlinjer för bottenmålning av denna typ av modell av Ryds. Borde inte bli fel då. Jag har även funderat på om jag belastat båten ojämnt men nej, det har jag inte.

Eftersom jag och firman hade en deal om att bottenmålning skulle ingå i priset anser jag mig ha rätt till en fullt fungerande sådan och inte an halvdan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenlinjemåtten ifrån båttillverkaren stämmer sällan.

Men det är ju konstigt att  de inte följde skitranden ifrån säsong ett.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte vara enkelt att få till vattenlinjen efter manualen....

 

image.png.1f6ab943251b09836d961c78fe2c8845.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Jorgen01:

Vattenlinjemåtten ifrån båttillverkaren stämmer sällan.

Men det är ju konstigt att  de inte följde skitranden ifrån säsong ett.

 

Eller hur!

 

T o m jag (novisen) hade gjort så ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Kan ju inte vara enkelt att få till vattenlinjen efter manualen....

 

image.png.1f6ab943251b09836d961c78fe2c8845.png

Borde kanske gått efter den gamla skidranden som Jorgen01 skrev längre upp i tråden ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om nu säljaren vill att du kör 120 mil a' 16:- kronor + 800:- kronor för övernattning + 300:- kronor för ökade levnadsomkostnader + förlorad arbetsinkomst så kan du ju föreslå att hen istället gör ett prisavdrag för mil + hotell + levnadsomkostnader så kan du säkert fixa detta själv på något sätt. Det blir ju enklast för alla.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Om nu säljaren vill att du kör 120 mil a' 15:- kronor + 800:- kronor för övernattning + 300:- kronor för ökade levnadsomkostnader + förlorad arbetsinkomst så kan du ju föreslå att hen istället gör ett prisavdrag för mil + hotell + levnadsomkostnader så kan du säkert fixa detta själv på något sätt. Det blir ju enklast för alla.

Hej!

 

Också ett alternativ faktiskt :)

Ska lägga fram förslaget så får jag se om de nappar ;)

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kapten_bebe:

Hej!

 

Den var inte ny. Årsmodell 2016, köptes av mig hösten 2018. Då hade den bara körts i sötvatten. Bottenmålningen gjordes dock för första gången. Båten körs i Öresund nu.

Kan tänka mig att det kan vara svårt att träffa rätt första gången. Men firman hävdade att de fick riktlinjer för bottenmålning av denna typ av modell av Ryds. Borde inte bli fel då. Jag har även funderat på om jag belastat båten ojämnt men nej, det har jag inte.

Eftersom jag och firman hade en deal om att bottenmålning skulle ingå i priset anser jag mig ha rätt till en fullt fungerande sådan och inte an halvdan :)

En såpass liten båt påverkas ganska mycket av mängden last. Kanske du har mer grejer ex större ankare än Ryds hade tänkt sig. Det är svårt för firman att veta i förväg. Det är väl bara att lägga energin på att måla lite högre vattenlinje i år, du ska väl ändå måla ny färg inför årets säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rascal:

En såpass liten båt påverkas ganska mycket av mängden last. Kanske du har mer grejer ex större ankare än Ryds hade tänkt sig. Det är svårt för firman att veta i förväg. Det är väl bara att lägga energin på att måla lite högre vattenlinje i år, du ska väl ändå måla ny färg inför årets säsong.

Tjena!

 

Jag har bara en liten ankare och västarna i fören. Borde inte påverka vattenlinjen så pass mycket 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev kapten_bebe:

Tjena!

 

Jag har bara en liten ankare och västarna i fören. Borde inte påverka vattenlinjen så pass mycket 

:)

Som jag redan skrivit tycker jag du skall dra årets vattenlinje lite högre upp och njuta av sjölivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Rascal:

Som jag redan skrivit tycker jag du skall dra årets vattenlinje lite högre upp och njuta av sjölivet.

Det var min tanke också, så slipper man framtida problem om man skulle råka lasta fel.

Men föst får jag reda ut på vems skrivbord räkningen för jobbet ska ligga ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev kapten_bebe:

Hej! Tack för svar :)

Jag har aldrig utfört något liknande jobb och vet inte om jag vågar ge mig på det. Det är säkert inte så bökigt. Men kan jag få det fixat fackmannamässigt och utan att lägga ut några kostnader själv väljer jag helst det alternativet. Skulle jag inte ha rätten på min sida får jag nog ge mig på det ändå, eftersom marinan i stan vill ha 8000kr för jobbet! Rena rama rånet dylikt jobb.

Vad är det som kostar 8000:-? Att ta bort lite bottenfärg vid vattenlinjen och lägga på ny epoxy och sedan på med ny bottenfärg igen? Detta är ju jobb du som båtägare förväntas klara själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där kostar betydligt mer energi att strida om än att fixa till själv.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående. 
Jag hade på sin höjd bett dem skicka material för att utföra jobbet själv, hade de sagt nej hade jag lagt ner.
Du skall väl ändå bottenmåla i år, orka bråka om 3 cm extra färg. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Håller med ovanstående. 
Jag hade på sin höjd bett dem skicka material för att utföra jobbet själv, hade de sagt nej hade jag lagt ner.
Du skall väl ändå bottenmåla i år, orka bråka om 3 cm extra färg. 

En del har både begränsningar och tummen på fel plats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Vad är det som kostar 8000:-? Att ta bort lite bottenfärg vid vattenlinjen och lägga på ny epoxy och sedan på med ny bottenfärg igen? Detta är ju jobb du som båtägare förväntas klara själv.

Om båten går att använda direkt som den är innan bottenmålning.

Vad är det som säger att man måste ha epoxi under bottenfärgen? Eller har båten epoximålats innan bottenfärg?

Det räcker väl att måla bottenfärg, förmodligen under hela båten (så som det nog gjorts tidigare) plus det som saknas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev kapten_bebe:

Tjena!

 

Jag har bara en liten ankare och västarna i fören. Borde inte påverka vattenlinjen så pass mycket 

:)

Eftersom den legat djupare i aktern är det snarare något tungt där, kanske full tank? 

Problemet löses med några extra penseldrag vid botten målningen i år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev pseudonym:

Vad är det som kostar 8000:-? Att ta bort lite bottenfärg vid vattenlinjen och lägga på ny epoxy och sedan på med ny bottenfärg igen? Detta är ju jobb du som båtägare förväntas klara själv.

Citerar handlaren: "Den ska lyftas upp på bockar, tvättaa, slipas, bla bla bla. Tar en hel dag. 600kr plus moms/timme. 8000kr"

 

Riktigt överpris med tanke på att jag fick en komplett bottenmålning på min gamla båt för 4-5000kr  av en annan verkstad.

Jag kan säkert klara av det själv men varför göra det själv när man eventuellt har reklamationsrätt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev trewq:

Eftersom den legat djupare i aktern är det snarare något tungt där, kanske full tank? 

Problemet löses med några extra penseldrag vid botten målningen i år

Tanken (20l lös dunk) ligger under stolarna. Alltså ganska centralt men ändå balanserad åt akter.

Då borde bottenmålningen i aktern vara fel och inte framtill ;)

Som sagt, har jag giltig garanti kommer jag använda den :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev kapten_bebe:

Jag kan säkert klara av det själv men varför göra det själv när man eventuellt har reklamationsrätt ;)

Jag är - liksom de flesta - en person som målar min egen botten. Det gör man varje år. För att måla botten maskar man med tejp, sedan är det två svängar med en liten roller samt en pensel. 
 

Skillnaden mellan att måla botten efter gamla linjen, eller att maska ut en ny och måla är... tja... en kvarts arbete... 

Materialkostnaden blir 0 kr mer eftersom tejp och bottenfärg säljs på hela rullar och burkar. 

 

Jag hade ställt den kvartens merarbete mot hur mycket arbete det är att bråka med en marina om ersättning för 60 mils transport x2, inkomstbortfall, ev övernattningar osv osv osv, och det faktum att jag har min båt för att använda i vattnet och vill sjösätta så tidigt det går.

 

Alla gör som de vill, men för att få lite perspektiv på vad vi pratar om här. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pentax:

Det där kostar betydligt mer energi att strida om än att fixa till själv.

Jag får se hur smidigt det löses. Självklart är jag inte sugen på att lägga ner hur mycket tid som helst på det. Vem vill missa horngäddan i sundet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...