Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Janne1

Batteri och olika Ah

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vet att det har diskuterats förut men hittar ej detta på forumet.

Jag skall byta batteri bank och min fråga är om det är ok att blanda samma sorts batterier (bly/syra), helt nya men olika AH? 

 

Tack på förhand

Janne N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika åsikter i den frågan.

Jag blandar gammalt och nytt och olika ah styrkor. Andra byter samtliga batterier samtidigt och har samma märke och modell på samtliga batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev FIATX19:

Det finns olika åsikter i den frågan.

Jag blandar gammalt och nytt och olika ah styrkor. Andra byter samtliga batterier samtidigt och har samma märke och modell på samtliga batterier.

Hej o tack för snabbt svar

Jag kommer att byta samtliga batterier, alla är nya, samma fabrikat o modell men olika Ah

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar. 
Är det pga platsbrist du vill ha olika stora batterier?

Annars kan man, om batterierna är lika, rotera dem i banken mellan åren så de får en utjämnad belastning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Janne1:

Hej o tack för snabbt svar

Jag kommer att byta samtliga batterier, alla är nya, samma fabrikat o modell men olika Ah

Bra val!

 

Då man parallellkopplar ihop likadana batterier i samma batteribank har man i teorin tillverkat ett batteri. Om det är två batterier i banken och dessa är på 100Ah styck har man i teorin ett batteri med 200Ah.

Med åren som går laddas dessa och laddas ur lika mycket (i teorin) alltså borde dom slitas eller förbrukas, åldras likadant, eller hur!?

Då känns det ju helt adekvat att den dagen det är dags byta batterier, så byter man alla batterierna i samma bank, eftersom dom då är inköpta en gång samtidigt och har arbetat tillsammans lika lång tid.

 

Om man parallellkopplar två batterier med olika status, låt oss säga ett nyladdat och ett som är dåligt laddat kommer det att vandra en del ström från det i bättre kondition till det som är i sämre kondition, det jämnar alltså ut sig. Men man får inte två halvladdade, man får två dåligt laddade batterier.

 

Samma sak då du skall hjälpa grannen med startkablar en tidig januarimorgon att hjälpstarta dennes bil med urladdat batteri, risken är sedan att du inte får i gång din egen eftersom du glömde att ha din egen motor på tomgång under tiden... Så funkar det i princip, teoretiskt, i praktiken kan det både vara något gynnsammare eller oftast värre.

 

Men du kan ju ha olika batteribanker med olika status, om nu batterierna i samma bank är likvärdiga.

De gånger dessa är ihopkopplade är motorn igång och generatorn laddar på, då får man ju hoppas att laddningsfördelare eller automatiska batteriseparatorer fungerar som dom skall och genast bryter ihopkopplingen då generatorn stannar. Då generatorn laddar motverkar ju den denna vandring av ström, då den liksom trycker i laddning i bankerna.

 

Detta skriver jag efter en hel del själverfarenhet både litet halvprofessionellt som fordonselektriker för tunga fordon och antika spårburna fordon, och dels som ung fattig båtägare som inte hade råd att köpa fler än ett batteri i taget. Idag vet jag bättre och har råd att köpa flera batterier på samma gång.

 

Sedan vet jag också att det finns flera olika uppfattningar i detta med att koppla ihop batterier med olika status, men dom uppfattningarna stödjer inte jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Det funkar. 
Är det pga platsbrist du vill ha olika stora batterier?

Annars kan man, om batterierna är lika, rotera dem i banken mellan åren så de får en utjämnad belastning. 

Ja ChristerN det är plats brist samt att alla kommer att vara parallellkopplade.

Så om jag tolkar det rätt så borde det inte vara några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...