Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Rackarberg

Montera ny lucka i sandwichdäck

Rekommendera Poster

Jag ska såga upp ett hål för att montera en inspektionslucka i sittbrunnsdurken på en segelbåt av glasfiberplast.

Durken är av samma konstruktion som däcket, sandwichlaminat med balsa i mellanrummet. 

Jag antar att det är ganska vanligt att man monterar skylights och luckor i däcket.

Hur skyddar man och tätar den frilagda däckskanten, något tätmedel typ sikaflex eller silikon? 

Luckan fästs med genomgående rostfria smala genomgående bultar längs kanten runtom. Dras dessa åt så lär väl laminatet runt luckan klämmas ihop? Så kanten runt hålet kanske borde förstärkas, hur görs det, epoxi eller polyester/glasfiber, eller något annat?

Det gäller ju att göra rätt från början så man slipper göra om det senare.

Båten är en Smaragd från 1987.

 

 

Lucka.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade krafsat ut sandwichen någon centimeter in, sedan hade jag penslat kanten med lamineringsepoxy, och efter det blandat lamineringsepoxy till spackel med hjälp av filler, och spacklat kanten jämn. Det blir både starkt och tätt. 
 

Sedan hade jag monterat luckan med en bra tätmassa, t ex Biltemas Transparent Marintätning av MSP. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär har jag gjort.

Snarlik installation som du tänker dig... Står mer om det både före och efter denna post...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack sy_Alice!

Det var en innehållsrik och lärorik tråd.

Min lucka är ungefär likadan fast lite större, jag har förstärkt locket på den genom att plasta fast metallvinklar med epoxy (svårt att se på fotot för jag har bäddat in allt detta i ljusisolering, luckan ska ju sitta ovanför motorrummet).

Min sittbrunnsdurk är stabil som den är så jag kommer inte att förstärka den med någon plåt, bara ersätta en del av balsan med epoxy en bit in under kanten i uppsågade hålet runt luckan så som Peter_K föreslagit.

Tror du inte att anledningen till att durken inte känns stabil är att det kommit in fukt i balsan så den separerat från laminatet? Då blir det svampigt och sviktar. Det är enkelt att fixa genom att borra små hål och pressa in lamineringsepoxy som härdar och stagar upp golvet. Så gör man med sandwichdäck som är fuktiga, här är en video som visar hur det går till:

https://hamnenplay.solidtango.com/video/150407-batfixarskolan-anders-almen-epoxi-i-dack

 

 

E58B19BA-11BC-4582-B33C-6EECE56C4185.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rackarberg:

Tror du inte att anledningen till att durken inte känns stabil är att det kommit in fukt i balsan så den separerat från laminatet? Då blir det svampigt och sviktar. Det är enkelt att fixa genom att borra små hål och pressa in lamineringsepoxy som härdar och stagar upp golvet. Så gör man med sandwichdäck som är fuktiga

Ett vettigt tips faktiskt. Skulle kanske ha gjort det innan jag lade dit durkplåten. Så om jag inte kan göra det underifrån så blir det nog inte av...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sy_Alice

Jag ska till båten på tisdag och sätta sågen i sittbrunnsdurken.

Vad använde du för verktyg?

Jag såg att du först tog upp hål med en hålsåg så den metoden tänker jag stjäla. Radien på luckas hörn är 50 mm och hålsåg finns som 51 mm, blir ju perfekt. Men vad har du sedan använt för att kapa upp de raka sidorna med?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde en sticksåg.

Sedan så sågade jag ut en durkplåt att ha under som jag skruvade mot.

Tätningslist och konstruktionslim sika 292

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-03 vid 07:13 skrev Rackarberg:

Hur skyddar man och tätar den frilagda däckskanten, något tätmedel typ sikaflex eller silikon? 

Peter_K beskrev det väldigt bra. Att tänka på är att göra förstärkningen/ förseglingen tillräckligt djup så skruvarna hamnar i den och inte i balsan. På min båt är/var kanterna vid fönstren gjorda på detta sätt men skruvarna till fönstren hamnade i distansmaterialet innanför förseglingen. Med påföljden att det via skruvhålen krupit in vatten i distansmaterialet. Detta håller jag på att fixa men det känns lite onödigt för i mitt fall hade det räckt att gröpa ur balsan en cm till så hade det varit tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...