Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Wenka81

Ingen kylning mercury 90hk 1989

Rekommendera Poster

Motorn får ingen kylning alls som

det verkar har provkört i tunna kommer ingen stråle och motorn blir varm och larmar, har kollat impellern och den är fräsch, packningen till impellerhuset var dålig det var det enda ”fel” jag kunde hitta där, Motorn fungerade klockrent i höstas. Tips och tricks mottages tacksamt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att rensa rör/kanaler före och efter pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iom att det inte kommer vatten från skvallerstrålen så hade jag börjat med att trycka in en ståltråd i utloppet till den - mkt vanligt med saltkristaller som täpper till. Annars kan det även samlas kristaller uppe vid termostaten som borde sitta på powerhead. Enkelt att ta loss och kolla. Du kan köra några sek med den borta för att se att du har tryck där uppe. Sista utväg blir att lyfta av hela powerhead 😕 gjort det ett par ggr och det är bökigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst kan det vara ide att byta termostat, men du kan också testa den. Fäst den i en tråd och häng den i en kastrull. Skall öppna och stänga med en jämn rörelse vid ca 60 C. Passa på att serva Poppetventilen som sitter under samma lock (34). Poppeten sköter kylningen från ca 1500 varv och uppåt. 

 

Notera att på många Merc (2T V6:or t.ex.) kommer strålen först efter att motorn blivit så varm att termostaten öppnar. På tomgång brukar strålen pulsera i takt med att termostaten jobbar.

 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/1989/90hp/1090412gc/cylinder-block-and-crankcase

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Grymt bra forum det här! 👍 jag fick ordning på den idag, jag misstänker att det var packningarna till impeller huset som ställde till det, dom var riktigt dåliga! Jag blåste rent i alla skrymslen och kanaler med! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...