Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lajnus

Tätning mellan däck och sarg

Rekommendera Poster

Hej!

 

Håller på och byter lite dåligt trä på min eksnipa, bl.a. en bit av skarndäck där en skarv ungefär midskepps har rötat upp och börjat sprida sig ner i översta bordet och spantet under skarven. Planen är att byta den bit som är dålig med en bladslask halvt-i-halvt på ca 20 cm på var sida, limmat med epoxi. På insidan sitter en sarg i mahogny skruvad mot skarndäck. 
 

Min fundering är hur man ska lösa så det blir tätt mellan sarg och däck, alltså endast den bit som behöver bytas. Det sitter något stelnat hårt svart guck sen tidigare. 
 

Alt 1: Limma även sargen med epoxi. Enklaste lösningen då jag ändå kommer limma laskarna med epoxi. Känns lite oortodoxt och inte optimalt om man någon gång vill montera loss mahognysargen utan att den går sönder.

 

Alt 2: Tjärbaserat kitt typ valle viking. Rötskyddande, lätt att demontera men kommer nog på sikt hårdna och kanske krympa och släppa in fukt.

 

Alt 3: Sika eller liknande. Lutar väl åt detta men vill helst inte riskera att bygga in fuktfällor. Passningen är ganska exakt så det kommer inte bli mycket marginal för fogrörelse så förr eller senare kommer det in fukt och då stannar det kvar i skarven och skapar röta. 

Några tankar?

 

Samma sak gäller egentligen för skarven mellan skarndäck och översta bordet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag det visste....... rent allmänt är det ju svårt att åstadkomma pålitliga limfogar i ek. I synnerhet mellan delar som har litet olika fiberriktning eller rör sig i otakt. Därfdör tycker jag att sikaflex låter vettigt på ett sånt där ställe men jag vet inte.

 

På min gamla snipa som var byggd i gran var alla de där fogarna limmade med resorcinollim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...