Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
saltpeter

Underhåll furlex s200

Rekommendera Poster

Hej !

Är ny med Furlex (Contrast 36 självslående fock) och tänkte höra om någon vet vilket underhåll som bör göras för att få den att hålla länge och rulla så lätt som möjligt. Vad är typiskt de delar som slits ut och varför. Min furlex är en model s200 18 år gammal, monterad under däck, funkar bra. 

 

Med vänlig hälsning, 

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev saltpeter:

Hej !

Är ny med Furlex (Contrast 36 självslående fock) och tänkte höra om någon vet vilket underhåll som bör göras för att få den att hålla länge och rulla så lätt som möjligt. Vad är typiskt de delar som slits ut och varför. Min furlex är en model s200 18 år gammal, monterad under däck, funkar bra. 

 

Med vänlig hälsning, 

 

Peter

Smörj kullagerna i både svirveln i toppen (lämpligtvis före segelmontering) och i nedre rullen. Det finns särskilt Furlexfett. Dyrt men en tub räcker i mmåånnggaa år, så varför snåla.

 

Jag har TD-systemet och där behöver hela delen under däck demonteras för att komma åt att smörja. Om du har "standardrulle" under däck så misstänker jag att även på den så behöver linrullen knäppas loss för att komma åt.

 

För att minska slitaget på kullagerna så rekommenderas det att slacka på fallet före ut/in-rullning av focken.

 

Min Furlex är yngre än din och jag har inte bytt några delar ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, klart goda tips av Lintott ovan!
Furlex har utmärkt bra pdf-manualer fritt nedladdningsbara, t.ex. denna angående modellerna 200S & 300S.

Förutom viss årlig salt-avspolning och smörjning (gärna med den sorts fett som är original) så behövs knappt nån service, kan jag tycka! Bra grejor men dyra i inköp.


Men allt är relativt, kanske ligger din Contrast36:a i `övre spannet´ för modellen 200S?
Har inte kollat men ifall en båt ligger i övre spannet så slits naturligtvis saker fortare, mer service behövs etc.


Förutom smörjning så finns en `utbytbar slitpryl´ att ha koll på, tänker på ledbyglarna.
Efter många års tjänst kan förstags-vajern nästan ha skurit/korroderat igenom en ledbygels löphål ifrån insidan?
Äh, svårt att förklara i ord. Kolla denna min bild nedan...
 

ledbygel.furlex.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta, fantastiskt fina svar med väl avvägda formuleringar och nyttigt innehåll. Ser nu fram mot att med varsamma händer gå igenom min furlex.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...