Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ossy

Laddningsregulator

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag har köpt 4st Victron AGM batterier på 110Ah st, till båten. Men jag vill ju inte förstöra dom med för hög generatorladdning. Då verkar Ctek D250S dual vara lösningen. Men den är väl bara för batteribankar på max 300Ah? Så hur gör jag då, min batteribank är ju på 440Ah? Finns det någon annan vettig laddningsregulator till generatorn, som pallar lite större batteribankar? Jag vet att det har tipsats om att koppla in en schottkydiod på pluskabeln mellan AGM batterier och generator. Hur har ni andra löst det, som har AGM?

Med vänlig hälsning, Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och vad vill man åstadkomma med just en schottkydiod mellan generator och batteri? 

 

Vet du vad som kännetecknar en sån, förutom att den spärrar i backriktningen? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med schottkydioden är att det blir ett spänningsfall på ca 0,4 volt. Enligt vad jag läst... Och får man ner laddningsspänningen från 14,8v till 14,4v, så blir det betydligt bättre laddningsförhållande förAGM. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ossy:

Hej. 

Jag har köpt 4st Victron AGM batterier på 110Ah st, till båten. Men jag vill ju inte förstöra dom med för hög generatorladdning. Då verkar Ctek D250S dual vara lösningen. Men den är väl bara för batteribankar på max 300Ah? Så hur gör jag då, min batteribank är ju på 440Ah? Finns det någon annan vettig laddningsregulator till generatorn, som pallar lite större batteribankar? Jag vet att det har tipsats om att koppla in en schottkydiod på pluskabeln mellan AGM batterier och generator. Hur har ni andra löst det, som har AGM?

Med vänlig hälsning, Oscar

D250S dual har utspänning på 14,4V (ej justerbar) så att använda den mot AGM-batterier ska inte vara något problem.

 

Problemet för dig är som du skriver att den inte är optimal för din storlek på batteribank. D250S ger max 20A laddning oberoende av hur stor generator du har. Då tar det lång tid att ladda 440Ah batteribank. Ska du få ut mer ur generatorn så behöver du komplettera med en SmartPass eller välja någon annan lösning.

 

Jag har en Sterling laddförstärkare till min 300Ah batteribank. Den optimerar laddningen till både startbatteri o förbrukningsbank och låter hela generatorns kapacitet (max 130A) komma batterierna tillgodo. Dessutom finns det många inställningar för olika typer av batterier (inkl LiFePO4).

 

https://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ossy:

Vitsen med schottkydioden är att det blir ett spänningsfall på ca 0,4 volt. Enligt vad jag läst... Och får man ner laddningsspänningen från 14,8v till 14,4v, så blir det betydligt bättre laddningsförhållande förAGM. 

Tvärtom. Man sänker spänningen som regulatorn känner av, och då kompenserar generatorn det med att höja spänningen.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev peterseglare:

Tvärtom. Man sänker spänningen som regulatorn känner av, och då kompenserar generatorn det med att höja spänningen.

Det beror ju på om du mäter spänningen före eller efter dioden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev peterseglare:

Tvärtom. Man sänker spänningen som regulatorn känner av, och då kompenserar generatorn det med att höja spänningen.

Nej, det gäller bara om du sätter dioden i avkänningsledningen, TS har inte nämnt någon sådan utan menar säkerligen i 12V-kabeln, dvs laddspänningsutgången från generatorn.

De flesta generatorer/installationer har f.ö. inte yttre spänningsavkänning, och om de har det är det faktiskt ganska sällan den används/är dragen till batterierna.

 

TS: Att sätta en diod i serie är kanske inte det mest sofistikerade, men väldigt enkelt och rättframt. Glöm dock inte sätta den på någon typ av kylare, beroende på hur mycket din generator kan ge. Titta också på diodens datablad för att se spänningsfallet vid olika strömmar.

Om vi antar att det är 0,4V vid Vid 40A kommer den att utveckla 0,4 x 40 = 16W, dvs lite som en 25W-glödlampa.

Men börja - om du inte gjort det - att mäta vad din generator ger för utspänning med fulladdade batterier och lite motorvarv. Och/eller vad den är stämplad med. Har du så mycket som 14,8V ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Nej, det gäller bara om du sätter dioden i avkänningsledningen, TS har inte nämnt någon sådan utan menar säkerligen i 12V-kabeln, dvs laddspänningsutgången från generatorn.

De flesta generatorer/installationer har f.ö. inte yttre spänningsavkänning, och om de har det är det faktiskt ganska sällan den används/är dragen till batterierna.

 

TS: Att sätta en diod i serie är kanske inte det mest sofistikerade, men väldigt enkelt och rättframt. Glöm dock inte sätta den på någon typ av kylare, beroende på hur mycket din generator kan ge. Titta också på diodens datablad för att se spänningsfallet vid olika strömmar.

Om vi antar att det är 0,4V vid Vid 40A kommer den att utveckla 0,4 x 40 = 16W, dvs lite som en 25W-glödlampa.

Men börja - om du inte gjort det - att mäta vad din generator ger för utspänning med fulladdade batterier och lite motorvarv. Och/eller vad den är stämplad med. Har du så mycket som 14,8V ?

Du kan ha rätt. Jag drog slutsatsen att det gällde avkänningsledningen baserat på att det nämdes 0,4 V, och det finns inte så många dioder med det låga spänningsfallet som skulle klara strömmen från generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 timmar sedan skrev ossy:

Vitsen med schottkydioden är att det blir ett spänningsfall på ca 0,4 volt. Enligt vad jag läst... Och får man ner laddningsspänningen från 14,8v till 14,4v, så blir det betydligt bättre laddningsförhållande förAGM. 

 

 

 

- Förträffligheten med en schottkydiod är bl a att den inte ger 0.4 V i framspänningsfall. 

 

Det gör däremot kiseldioder. 

 

 

- "Det beror ju på om du mäter spänningen före eller efter dioden." 

Undras just vad man förväntar sig av en dessa mätningar. 

Blir i vart fall inte en skillnad på 0.4 V, med en schottkydiod. 

 

 

- Nu gubbs blir det att läsa mer på FB Google eller nåt! 

Citera gärna från nån betrodd site,

t ex Elfa. 

 

OT

Vart Ozzy förkovrat sig, vore intressant att veta. 

 

Själv törs jag inte skriva mer, för då får jag på moppo igen. 

BT

 

Redigerad av Hybro
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev peterseglare:

Du kan ha rätt. Jag drog slutsatsen att det gällde avkänningsledningen baserat på att det nämdes 0,4 V, och det finns inte så många dioder med det låga spänningsfallet som skulle klara strömmen från generatorn.

Jodå, de är vanliga och åtkomliga för oss "dödliga" upp till flera hundra ampere där det går att hitta sådana som kanske t.o.m. har så lågt som 0,3V vid låt säga 40A.

Har använt dem mycket i olika elektronikonstruktioner. Bra just vid höga strömmar eftersom förlusteffekterna blir lägre, men man får se upp med back/läckströmmen i konstruktioner känsliga för det, särskilt vid kraftigare dioder (TS applikation är inte ett dugg känslig för detta, dock).

 

2 timmar sedan skrev Hybro:

 

- Förträffligheten med en schottkydiod är bl a att den inte ger 0.4 V i framspänningsfall. 

 

Det gör däremot kiseldioder. 

 

- "Det beror ju på om du mäter spänningen före eller efter dioden." 

Undras just vad man förväntar sig av en dessa mätningar. 

Blir i vart fall inte en skillnad på 0.4 V, med en schottkydiod.

------

Själv törs jag inte skriva mer, för då får jag på moppo igen.

Ja, jag funderar ibland på dina inlägg och om du skojar eller menar allvar eller skriver bara för skrivandets skull. För ovanstående som du skrivit är desinformation och inte alls rätt...😉

 

En kiseldiod ger i allmänhet mellan 0,6-1,1V (typiskt 0,7V) spänningsfall beroende på typ, temp och strömmens storlek. Exakt vilket spänningsfall vid vilken ström går att utläsa ur respektive diods datablad.

En Schottkydiod ger i allmänhet mellan 0,2-0,5V spänningsfall, även det beroende på typ, temp och strömmens storlek. Ofta har de inte en lika skarp tröskel som kiseldioden och kan inte sällan leda låga strömmar (dvs en liten bråkdel av sin märkström) med mycket litet spänningsfall (0,1V). Även här säger databladen det mesta om karakteristiken.

 

Förr använde man germaniumdioder för låga spänningsfall, men dessa har idag i princip helt ersatts av Schottkydioden.

Redigerad av IngemarE
Glömde enheten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Hybro efterlyste ju "säker källa" för att tro på något, så här kommer en länk till t ex en på kylfläns lättmonterad 240A-diod av Schottkytyp: https://se.rs-online.com/web/p/rectifier-diodes-schottky-diodes/1452765/

 

Ur databladet kan man se typiska spänningsfallskurvor för olika ström & (kisel)temperatur, och här kan man se att TS nämnda "0,4V" är högst rimligt ungefärligt värde. F.ö. ett värde en kiseldiod aldrig kommer ner i, även om det påstås i ett inlägg ovan:

bild.png.8551d4de205d5a5a9039535d9b92a650.png

 

(F.ö. är det längesedan ELFA var på topp när det gällde elektronikleverantörer samt ordning/reda på sortiment, datablad o.s.v. Tvärtom är ELFA oftast varken första, andra eller ens tredjehandsvalet när det gäller elektronikkomponenter idag - om du frågar mig. Frågan är hur länge de kommer finnas kvar.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

 

OT

Vart Ozzy förkovrat sig, vore intressant att veta. 

Mina elektronikkunskaper är ytterst begränsade. Tipset med schottkydioden fick jag från en gammal tråd här på forumet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Här duger tydligen inte gamla meriter...

 

Så sa även hon som vikarierade i biologi / sexualkunskap. 

 

- Har fyra schottkydioder i serie med sensledningen. Med en omkopplare kan jag bygla en eller flera av dioderna, och på så vis höja spänningen, elller inte. 

 

Vill man sänka spänningen så lägger man väl en eller flera parallellkopplade kiseldioder mellan generator och batteri. 

 

Och jag har också läst på nätet, dock i ett annat forum, hur man bygger om en generators regulator, för att få den att lämna den spänning man önskar, givetvis inom rimliga gränser, typ en volt, vill jag minnas. 

Fördelen med detta är väl att man reglerar styrkretsen, alltså behöver inga extra komponenter som ska hantera stora strömmar, behov av kylflänsar o s v. 

 

 

- Såna generatorer med två B+, hade en diod i serie med var utgång. Troligen kiseldioder. 

Ena utgången då kopplad till startbatteriet. Ingen ström kunde då flyta till husbatteriet, då generatorn inte laddade. 

 

Kan då tro att generatorn var konstruerad att lämna en något högre spänning, för att kompensera spänningsfallen över dioderna. 

 

I dag används skiljerelän, med 

närapå inget spänningsfall, såvida kablaget är tillräckligt dimensionerat. 

 

- O visst är det roligt att läsa o skriva, i bland. Vilket jag inte verkar vara ensam om. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Lintott:

Jag har en Sterling laddförstärkare till min 300Ah batteribank. Den optimerar laddningen till både startbatteri o förbrukningsbank och låter hela generatorns kapacitet (max 130A) komma batterierna tillgodo. Dessutom finns det många inställningar för olika typer av batterier (inkl LiFePO4).

 

https://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a

Den verkar ju bra, lite dyr bara. Men smakar det så kostar det väl...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ossy:

Den verkar ju bra, lite dyr bara. Men smakar det så kostar det väl...?

Tycker jag inte om du ser till prestandan i Sterling Alternator to Battery

Deras 130A modell går att handla från England för 375£ inkl frakt o moms. (Det finns säkert andra köpställen jag tog bara ett jag hittade)

 

Ställbar för många olika batterityper, temperaturavkännare, styr generatorn via en sensorkabel så den ger max laddning till batterierna, separerar start o förbrukningsbatterierna. Det enda den inte kan i förhållande till CTEK är att hantera solcellerna men i allt övrigt så är den vassare. Det kan verka mycket att koppla in men deras kopplingschema är väldigt tydligt.

 

Väljer du CTEK så får du 20A laddning för 2.890:-  (extrapris hos Hjertmans). Vill du utnyttja prestandan från din generator (som jag misstänker kan ge mer än 20A) få måste du köpa till en Smartpass (men den boostar inte generatorn som Sterling gör) och landar totalt på nästan 5.500:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lutar nog åt Sterlingen iaf. Jag får tacka för alla tips!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ossy:

Det lutar nog åt Sterlingen iaf. Jag får tacka för alla tips!

Jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd.

 

Det enda avsteg från installationsanvisningarna du ska fundera över är temperatursensorn till generatorn. I en båts motorrum blir det varmt och temperatursensorn riskerar att sätta Sterlingen i ett läge där den tappar sin funktion. Det finns inget larm/signal för när detta händer. Jag har läst erfarna båtelektriker som skriver "installera inte den". Regulatorn är tillverkad för olika typer av fordon med bättre kylning i motorrummet... Däremot är tempsensorn på batteribanken viktig så laddningen anpassas till batteritemperaturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man vill förebygga att standard bilgeneratorn brinner upp är det väldigt bra med en temp sensor på generatorn.

Jag har själv haft en Alternator to Battery till en Hitachi generator, som sitter i många japanska bilar, på enYanmar 3YM30, funkade fint på förra båten.

En seglarkompis köpte en annan av Stirlings smarta regulatorer kopplad till generatorn (samma motor/generator) pausade användningen tills han fått dit en temp sensor på generatorn.

 

På www.myhanse.se finns det en del inlägg om Sterling.

 

På min nya begagnade längeseglingsbåt sitter det en 100 Amp generator från startmotor.se med en extern Balmar regulator. Balmar regulatorn har många parametrar som kan justera laddning och belastning på tex remmen.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...